خبرگزاری کار ایران

در همایش باران غدیر مطرح شد:

غدیر؛ عید تمام بشریت است

کد خبر : ۲۱۱۶۴۷

عید غدیر عید ولایت و امامت است و در معنای عمیق‌تر می‌توان گفت عید همه بشریت است.

نشست معارفه میهمانان پنجمین دوره همایش بین‌المللی باران غدیر با سخنرانی محسن مومنی شریف و محمدرضا زائری دبیر علمی همایش در مجموعه فرهنگی هنری شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام زائری با اشاره به روز عید غدیر خم گفت: پیامبر تاکید داشته‌اند که این روز و حادثه‌ای که در آن اتفاق افتاده است سینه به سینه منتقل شود و بر نقل این واقعه و اطلاع‌رسانی آن تاکید داشته‌اند. وی ادامه داد: در روز عید غدیر پیامبر(ص) به حسان ابن ثابت گفتند که شعر بگوید و این موضوع بسیار قابل تأمل است. در آن دوران نیز پیامبر خواستند تا شعر خوانده شود. به نوعی می‌توان گفت پیامبر اکرم(ص) فتح‌الفتوح خود را اعلام ولایت حضرت علی(ع) دانسته‌اند.

زائری با اشاره به سخنانی که در طول تاریخ درباره‌ واقع غدیر خم گفته شده؛ اظهار کرد: مرحوم علامه‌امینی نمونه‌های بسیاری از این آثار را گردآوری کرده است و همایش باران غدیر نیز تلاش کرد تا راه ایشان را ادامه دهد.

وی با اشاره به میهمانانی که در این دوره همایش حضور پیدا کرده‌اند، گفت: آقای جورج شکور که در این همایش حضور دارد از اندیشمندان لبنانی است و همچنین اندیشمندانی از کشورهای دیگر همچون ترکیه، پاکستان، تاجیکستان، هندوستان حضور دارند.

محسن مومنی شریف هم با تاکید بر اینکه نام و یاد حضرت علی(ع) ‌‌ همان طور که در احادیثآمده عبادت است، گفت: عید غدیر عید ولایت و امامت است و در معنای عمیق‌تر می‌توان گفت عید همه بشریت است.

وی ادامه داد: در قرآن کریم دو نوع امامت تعریف شده است؛ یکی امامت انبیاء و اشخاص مصلحی که انسان‌ها را به طرف خیر، نور و خدا هدایت می‌کنند و از خطر‌ها و لغزش‌ها به سلامت عبور می‌دهند. نوع دیگر امامت نیز کسانی هستند که مردم را به سمت آتش جهنم می‌برند که امروز متاسفانه دنیا این‌گونه است. حضرت علی(ع) مردم را به سمت نور و سعادت هدایت می‌کردند و هر کسی در هر مسئولیتی اگر بخواهد به سعادت برسد باید تلاش کند تا حضرت علی(ع) را الگوی خود قرار دهد. هرچند حضرت علی(ع) همچون قله هستند و رسیدن به ایشان دشوار است اما وجود قله شاخصی است تا راه خود را گم نکنیم.

رئیس حوزه هنری با بیان اینکه حضرت علی(ع) خود را بنده‌ای از بندگان محمد(ص) قلمداد می‌کردند؛ ادامه داد: حضرت محمد(ص) دارای ویژگی‌های والا و ممتازی هستند که هرکس ایشان را شناخته مجذوب این ویژگی‌ها شده است لذا ایشان شخصیتی جهانی با اندیشه‌های جهانی هستند.

وی افزود: در میان تمام صفات حضرت علی(ع) صفت عدالت ایشان بیشتر برجستگی دارد. در حکومت حضرت علی(ع) که عدالت اجتماعی در آن به تمام معنا دیده شده است. اخلاق در اولویت است. در حکومت حضرت علی(ع) روش‌ها همپای ارزش‌هاست و این برخلاف حکومت‌هایی است که امروز در دنیا وجود دارد. ارزش‌هایی که در این حکومت‌ها مطرح می‌شود با روش‌هایشان متفاوت است و جهان ما به همین دلیل رنج می‌برد.

مومنی با اشاره به مجتمع فرهنگی سرچشمه گفت: میهمانان همایش بین‌المللی باران غدیر در جایی حضور دارند که بزرگان انقلاب اسلامی در آن ترور و شهید شده‌اند. قدرت‌هایی که به نام مبارزه با تروریسم فریادشان گوش جهان را کر کرده است در مقابل چنین تروری سکوت کرده‌اند و حتی مسببشان را در کشور خود جای دادند.

وی گفت: همه‌ روشنفکران وظیفه دارند تا با معرفی حضرت علی(ع) به عنوان نمونه اعلای عدالت ارزش‌های والا را از حکومت‌های جهانی مطالبه کنند. دنیای امروز بیش از هر زمان دیگر از جهل و نفاق رنج می‌برد. این جهل ازسوی کسانی است که فریب منافقان را می‌خورند و تمام کسانی که با جهل و نفاق مبارزه می‌کنند در راه علی‌ابن ابی‌طالب(ع) هستند و مهمانان همایش بین‌المللی باران غدیر نیز این‌گونه‌اند.

وی گفت: روشنفکران با معرفی علی(ع) ارزش‌های والا را از حکومت‌ها مطالبه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز