خبرگزاری کار ایران

شیخ اسلام ٱذربایجان در دیدار با خبرنگاران ایرانی:

دینداری در دوره استالین به مراتب بسیار سخت تر از دوران ما بود

کد خبر : ۲۱۴۴۰۰

مسلمانان در دوران شوروی بسیاری از نسخ قرانی را زیر زمین‌ها چال کرده بودند و پس از سقوط شوروی زمانی که مردم این کتابها را از زیر خاک خارج می‌کردند متوجه پوسیده شدن کتابهای دفن شده می‌شدند.

رهبر و مفتی مسلمانان قفقاز در دیدار با اعضای هیات روزنامه‌نگاران ایرانی همه مصائبی که بر مسلمانان جمهوری آذربایجان در دوره کمونیستی شوروی رفته بود را به تفصیل بیان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ الله شکور پاشازاده در این دیدار گفت: در دوران حاکمیت نظام کمونیستی محدودیت فضا برای انجام فعالیت‌های مذهبی به قدری بود که مسلمانان منطقه آذربایجان برای تشکیل جلسلت مذهبی برای فرارسیدن زمان مرگ عزیزان خود دعا می‌کردند.

این مقام مذهبی جمهوری ٱذربایجان در تشریح چرایی این دعای عجیب گفت: آن زمان حاکمیت اجازه برگزاری محافل مذهبی را نمی‌داد برای همین شیعیان این مرز و بوم برای مرگ زنان پیر که در خانواده‌هایشان بود؛ دعا می‌کردند تا شاید بتوانند از این فرصت استفاده کرده و به بهانه عزاداری برای ایشام برای امام حسین(ع) هم گریه کنند.

وی بابیان اینکه خوشبختانه از زمان فروپاشی نظام کمونیستی وضعیت مسلمانان جمهوری آذربایجان دچار تحولات مثبتی شده است؛ گفت: تا پیش از فروپاشی نظام کمونیستی، جامعه مسلمانان اتحاد جماهیر شوروی برای رفتن به سفر حج تنها ۱۴ نفر سهمیه داشتند.

رهبر دینی مسلمانان جمهوری آذربایجان بابیان اینکه آن زمان به دلیل محدود بودن هیات حجاج اعزامی شوروی به عربستان ممکن بود تا مدتها به مسلمانان آدربایجان برای رفتن به سفر حج نوبت نرسد، افزود: آنزمان حجاج مسلمان در بازگشت از سفر مکه تنها می‌توانستند یک جلد کلام الله مجید و ۲۵ تسبیه را همراه خود به بیاورند.

وی گفت: در آن زمان تدریس علم دینی با مصائبی همراه بود و و حتی در مزارع جارو مخفیانه به تحصیل مشغول بودیم و بطوری که حتی عوامل حکومت وقت در مورادی با آوردن خوک به محل هایی مدارس دینی سعی در تهدید علاقمندان به علوم دینی و برهم زدن جلسات مذهبی را داشت.

این مقام دینی کشور آذربایجان همچنین در تشریح شرایط فراگیری علوم دینی برای خودش گفت: زمانی که من مدرسه می رفتم در یک جیبم قران و در دستم کتاب بود و بعداز مدرسه بلافاصله پیش ملا برای یادگیری دروس دینی می‌رفتم.

وی در ادامه به محدودیتی که برای مساجد در زمان شوروی بود و همچنین تغییر کاربری این مساجد به کتابخانه و سینما نیز اشاره کرد و در عین حال گفت: امروز بحمدالله بیش از ۲ هزار مسجد در جمهوری آذربایجان داریم.

حجت الاسلام پاشازاده گفت: مسلمانان در دوران شوروی بسیاری از نسخ قرانی را زیر زمین‌ها چال کرده بودند و پس از سقوط شوروی زمانی که مردم این کتابها را از زیر خاک خارج می‌کردند متوجه پوسیده شدن کتابهای دفن شده می‌شدند.

پاشازاده در ادامه به خاطره‌ای از پدرش اشاره کرد که طی آن دوران مشقات دینداری بس بیشتر از دورانی بود که کمونیسم آخرین سالهای عمر خود را سپری می‌کرده است.

در ارتباط با این موضوع وی تصریح کرد: پدرم می‌گفت که دینداری در دوره استالین به مراتب بسیار سخت تر از دوران ما بود و برای نمونه مجبور بودیم تا نماز میت را شبانه بخوانیم تا مشکلی برای ما ایجاد نشود.

این مقام مذهبی همچنین درخصوص به موضوع تبلیغ دین در جمهوری آذربایجان گفت: متاسفانه در یک دوره فطرت پس از فروپاشی و استقرار نظام سیاسی فعلی دوره ای را شاهد بودیم که برخی کشورها از جمله کویت و عربستان مسجد ابوبکر را در باکو بنا کردند. مردم در آن زمان بدون اینکه به نیات سازندگان چنین مساجدی توجه کنند و بدون توجه به اینکه چه کسی این مساجد را می‌سازد در مسیر این حرکت‌ها بودند چراکه بلحاظ اعتقادی محروم و بی چیز بودند. اما در عین بلافاصله مردم متوجه شدند که این حرکتها بسیار خطرناک است.

پاشازاده خاطرنشان کرد: ما امروز در جمهوری آذربایجان دین نوپا و توام با ضعف‌هایی داریم و برای آموزش اصول دین باید تلاش‌های بسیاری بکنیم.

عالی‌ترین مقام دینی ٱذربایجان پیرامون نقش ایران در توسعه دین در جمهوری آذربایجان گفت: باید این حقیقت را درنظر داشته باشیم که مسلمانان آدربتیجان در دوران ۷۰ ساله نظام کمونیستی روزهای سختی را سپری کرده‌اند.

وی گفت: بعضا ممکن است حرفهایی در ایران درباره ما زده بشود اما به نظرم باید حقیقت را از زبان نماینده رهبری ایران در اینجا هستند شنید و حرفهایی که بعضا برخی از اینجا به قم می‌برند و به برخی از مراجع بطور اشتباه منتقل می‌کنند نباید ملاک قضاوت باشد.

الله شکور پاشازاده افزود: من رهبر ایران را مرجع تقلید بزرگی می‌دانم و در دیدارهایم با وی احوال پرسی‌هایی به زبان خودمان می‌کنیم و بعداز تشریف فرمایی حجت الاسلام اجاق نژاد نماینده ولی فقیه و محسن پاک آیین سفیر ایران در باکو روابط دو کشور بسیار خوب شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز