خبرگزاری کار ایران

در جمع خبرنگاران مطرح شد:

امیدواریم بودجه فرهنگ و هنر آسیب نبیند / پیش‌بینی افزایش ۲۰ درصدی

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۷۸۰

تمایل داریم سطح همکاری‌ خود را با صدا و سیما ارتقا دهیم و با یک هم‌افزایی و همگرایی در تحقق اهداف کشور و نظام فعالیت کنیم / طرح معافیت مالی کتابفروشان در حال اجراست و تلاش داریم که چاپخانه‌ها هم شامل این طرح شوند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با اینکه بودجه فرهنگی امسال چقدر افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: اصولاً نظام بودجه بندی در کشور فرآیندی دارد و تا قبل از پایان مراحل آن نمی‌توان آن را اعلام کرد. وزارت ارشاد اسلامی نیازمند بودجه برای تکمیل و تجهیز پروژه‌های خود است. پروژه‌های عمرانی‌ ما به خاطر کمبود بودجه ناتمام مانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین نوش‌آبادی با اشاره به اینکه ما پیش‌بینی می‌کنیم رقم بودجه امسال با ۲۰ درصد رشد همراه باشد، گفت: باید این واقعیت را بپذیریم که کاهش جهانی قیمت نفت تأثیر خود را روی این موضوع می‌گذارد. باید به سمتی برویم که با اولیت‌بندی و میزان اعتبارات، سهم هر بخش را معین کنیم و از ریخت‌و پاش‌ پرهیز شود. امیدواریم بودجه فرهنگ و هنر در سال آینده آسیب نبیند. دولت دولتی است که نگاه فرهنگی دارد و حتماً از بودجه کسر نخواهد شد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا کتاب‌هایی که تجدید چاپ می‌شوند نیازمند یک مجوز جدید‌ند اظهار داشت: این امر بدیهی است که کتابی مجوز می‌‌گیرد و براساس قرارداد بین ناشر و نویسنده منتشر می‌شود برای تجدید چاپ این فرآیند باید مجدد دنبال شود و درخواست تجدید چاپ داده شود. وقتی نویسنده کتابی می‌نویسد با نقدهای خوانندگان مواجه می‌شود و احساس می‌کند که باید روی کار خود بازبینی داشته باشد و کم‌و کاستی‌هایی صورت دهد.

وی افزود: در این مسیر کتاب نیازمند یک مجوز جدید است و به خاطر اینکه اصلاحات خیلی اندک است کتاب برای دریافت مجوز با مشکل روبه رو نمی‌شود.

نوش‌آبادی با اشاره به رابطه صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما از این ارتباط استقبال می‌کنیم و تمایل داریم سطح همکاری‌ خود را با صدا و سیما ارتقا دهیم و با یک هم‌افزایی و همگرایی در تحقق اهداف کشور و نظام فعالیت کنیم. حوزه سینمایی اخیراً با میدیران صدا و سیما نشستی داشتند که به یک جمع‌بندی خوب رسیدند.

وی با اشاره به حوزه کتاب افزود: به دلیل جایگاه رفیعی که کتاب در فرهنگ ما دارد، باید از همه نهادهایی که در ایجاد این فرهنگ نقش دارند بهره‌بگیریم. نهاد بزرگی چون صدا و سیما می‌تواند در حوزه کتاب نقش حساسی را ایفا کند. در تشویق مردم، در تولید فیلم‌هایی که مردم را با کتاب انس بدهد، با معرفی کتاب‌های برتر، بحثو نقد کتاب، معرفی نویسندگان توانمند از جمله‌ کارهایی است که صدا و سیما می‌تواند در راستای ارتقای فرهنگ کتابخوانی انجام دهد.

نوش‌آبادی در رابطه با استعفای مدیر خانه کتاب اظهار داشت: آنچه عنوان شده اشتغالات علمی وی و تمایل خود او برای کناره گیری بوده است. فکر نمی‌کنم اتفاق خاصی افتاده باشد.

وی با اشاره به بازسازی تئاتر شهر افزود: بازسازی تئاتر شهر براساس بودجه و اعتبارات کار دنبال می‌شود. این بازسازی انجام خواهد شد و متوقف نمی‌شود.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به این سوال که آیا طرح معافیت مالیاتی کتابفروشان ادامه خواهد داشت یا خیر اظهار داشت: معافیت مالی کتابفروشی‌ها در حال انجام است و فعالیت‌ مرتبط با کتاب و کسانی که در حوزه نشر و توزیع کار می‌کنند از این معافیت برخوردار هستند. در حال تلاش هستیم که چاپخانه‌ها مشمول این طرح شوند.

وی با اشاره به جشنواره مطبوعات گفت: تصمیم خاصی مبنی بر برگزار نشدن جشنواره مطبوعات گرفته نشده است. امیدواریم این اتفاق نیفتد. ما علاقه‌مندیم هر سال، هم نمایشگاه مطبوعات و هم جشنواره مطبوعات داشته باشیم. اگر نگرانی هست مربوط به بودجه مالی است و به مسائل اجرایی آن ربطی ندارد.

نوش‌آبادی با بیان اینکه پیشکسوتان موسیقی باید در جشنواره موسیقی فجر با مردم همراه شوند اظهار داشت: ما از پیشکسوتان استقبال می‌کنیم اما نباید منتظر باشند که ما آن‌ها را با تشریفات خاصی دعوت کنیم یا بخواهند که بار مالی سنگین بر دوش ما بگذارند. برخی از بزرگان موسیقی برای اینکه حتی یک شب دعوت شوند مبالغ هنگفتی درخواست که از عهده ما خارج است.

وی افزود: هنرمندان باید خود را با مردم همراه کنند. حضور پیشکسوتان کیفیت جشنواره را بالا می‌برد. آن‌ها نباید منتظر اسپانسر باشند.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اشاره به موضع ارکسترها گفت: خوشبختانه دغدغه مالی برطرف شده است. همیشه کارهای بزرگ مشکلات بزرگ نیز به همراه دارد. حدود ۴ میلیارد تومان برای قدم اول بودجه درنظر گرفتیم. رهبر گروه‌های ارکستر انتخاب شدند و کارها پیش می‌رود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز