خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

توسعه فرهنگی استان محقق می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۹۳۸

اندیشه ها و دیدگاه‌های متناسب مدیرکل ارشاد فارس می‌تواند در سال اقتصاد و فرهنگ نیز در توسعه فرهنگی این استان پهناور اثر گذار و راهگشا باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه، فضای شفاف، لازمه داشتن جامعه دین‌مدار است و فرهنگ؛ درون مایه اصلی تمام فعالیت‌ها است، افزود: خودسانسوری مانع از رشد است و برای داشتن یک جامعه دین‌مدار و دارای اخلاق، باید فضای شفاف و روشن برای مردم به وجود آوریم تا مردم با آگاهی کامل وارد میدان شوند که این مهم با اندیشه ودیدگاه دکترمریدی مدیرکل فرهنگ وارشاد فارس در حال شکل گیری استانی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، علی جنتی که به‌منظور شرکت در سوگواره سراسری عاشوراییان که همزمان با اربعین حسینی در شهرستان لامرد برگزار می‌شود، به این شهرستان سفر کرده بود، عصر امروز، شنبه، در جمع خبرنگاران گفت: اندیشه ها و دیدگاه‌های متناسب مدیرکل ارشاد فارس می‌تواند در سال اقتصاد و فرهنگ نیز در توسعه فرهنگی این استان پهناور اثرگذار و راهگشا باشد.

علی جنتی شنبه با اشاره به نیاز استان فارس و توسعه همه جانبه فرهنگ در سال اقتصاد و فرهنگ و نیاز هنرمندان و اصحاب فرهنگ و ادب، اظهار خرسندی کرد که در راس امور فرهنگی فارس مدیرکلی قرار داردکه به توسعه حوزه فرهنگ بسیار اهمیت می دهد و با کمک خود هنرمندان و اهل فرهنگ درصدد پیشرفت استان هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اینکه هنر تعزیه، یکی از هنرهای آئینی و سنتی است که در کشورمان دارای قدمتی دیرینه است، گفت: در طول سال‌های متمادی به تدریج مواردی به این هنر اضافه شده است که باید پالایش شوند و به اصل و ماجرای واقعه و حماسه عاشورا در آن پرداخته شود.

وی عنوان کرد: به ویژه در حوزه عکس‌برداری از هنر تعزیه نیز هنرمندان عکاس ما باید به این مسئله توجه بیشتری کنند و عکس‌های خود را با محوریت اصل و واقعه عاشورا تهیه کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری اینکه در طول سال‌های متمادی به تدریج مواردی به هنر تعزیه اضافه شده است که باید پالایش شوند، گفت: در این هنر باید به اصل حماسه عاشورا پرداخته شود.

جنتی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه هنر یکی از ابزارهای مانایی حماسه‌ها در طول تاریخ است، بر لزوم زنده‌نگه داشتن این هنر حماسی از طریق عکاسی و عکسبرداری تأکید کرد.

یادآور می‌شود، در فراز دیگر این مراسم از طرف انجمن عکاسان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لامرد، عکس برگزیده این اردو به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس نیز در این مراسم گفت: در نمایشگاه ملی عکس تعزیه لامرد، ۱۱۲عکس از ۲۷عکاس داخلی و خارجی در خصوص وقایع عاشورا به نمایش گذاشته شده است.

وی افزود: این تعداد عکس برگزیده آثار ارایه شده حاصل برگزاری نخستین اردوی ملی عکس تعزیه لامرد در سه روز پایانی دهه نخست محرم امسال بوده که قبلا با حضور ۴۰ عکاس داخلی و خارجی برگزار شده است.

او گفت: بیش از ۹۰۰ عکس توسط عکاسان شرکت کننده در این اردو برای رقابت در نخستین اردوی ملی عکس تعزیه لامرد به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری ۱۱۲ عکس از ۲۷ عکاس به بخش نمایشگاه راه یافتند.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس در دیدار با اصحاب فرهنگ، هنر، ادب، اصحاب رسانه و کانون‌های مساجد شهرستان لامرد با اشاره به نامگذاری سال به نام «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» گفت: فرهنگ در کنار بحثاقتصاد و سیاست نیست بلکه درون‌مایه اصلی فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه توسعه تنها با سرمایه‌گذاری مادی در حوزه اقتصادی و برقراری ارتباط امکان‌پذیر نیست و بادیدگاه امروز مدیریت فرهنگ و ارشاد فارس توسعه فرهنگی استان محقق می شود، افزود: توسعه ابعاد مختلفی دارد که بخش مهم این مقوله، فرهنگ است و هر اندازه سطح فرهنگ مردم بالاتر رود، فهم مردم هم در این توسعه افزایش پیدا می‌کند.

جنتی همچنین به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور اشاره کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی در راستای توسعه همه جانبه کشور با همت این مردم و توجه به فرهنگ کار و تلاش و ساده زیستی و مقابله با اسراف و مصرف‌گرایی باید تبیین شود که مردم هم با توجه به منویات مقام معظم رهبری، مردانه در این عرصه تلاش می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر در حوزه‌های اقتصادی موفق شویم ولی نقایصی داشته باشیم، از طریق فرهنگ می‌توانیم این نقایص را رفع کنیم، گفت: باید به جوانان به عنوان فعالان جامعه در پیشبرد فرهنگ که نقش وسیعی دارند، توجه کرد و با همه ابزارهای فرهنگی به‌طور غیرمستقیم تأثیر گذاشت که این مهم با اندیشه و دیدگاه دکتر مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان، در این دیار به مرحله شکل گیری نزدیک می شود.

وی ادامه داد: هنرهایی مثل تئاتر، نقاشی، عکس در کنار آموزه‌ها و فرهنگ قرآنی باعثتوسعه غیرمستقیم فرهنگ می‌شوند و حتی موسیقی نیز می‌تواند باعثآرامش جامعه شده و از همه مهم‌تر نویسندگان در ارتقای سطح علمی و فرهنگی و همچنین مطبوعات برای آگاه ساختن و شفافیت سطح جامعه تأثیرات غیرقابل انکاری دارند که همه اینها توسعه را می‌سازند.

جنتی بر لزوم توجه به آزادی‌های قومی تأکید کرد و گفت: آزادی‌های قومی می‌تواند جامعه را رشد دهد. زیرا ما نباید دچار خودسانسوری شویم. چون اگر این اتفاق افتد جامعه نمی‌تواند رشد کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: با توجه به اینکه ۳۴ سال از انقلاب اسلامی گذشته است، ما برای داشتن یک جامعه دین‌مدار و دارای اخلاق باید فضای شفاف و روشن برای مردم به وجود آوریم تا مردم با آگاهی کامل وارد میدان شوند و از این طریق نیز ریشه‌های فساد در جامعه خشک شود ضمن اینکه در کنار آن نیز دستگاه‌های قضایی کمک کنند.

وی در ادامه به نقش اصحاب فرهنگ، ادب و هنر در توسعه فرهنگ و اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: این قشر در توسعه فرهنگ و اقتصاد مشارکت دارند و می‌توانند در کاهش ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌ها را با همکاری تمام نهادها و مسئولان به ویژه ائمه جمعه، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و شخصیت‌های روحانی که دارای نقش برجسته‌ای هستند، به شدت اثربخش باشند و برای رشد توسعه فرهنگی جامعه الهام بخش شوند و به همان اندازه تأثیرگذار باشند که یک عکاس می‌تواند با عکس خود صحنه‌های ماندگار را برای کودکان و نوجوانان بزرگسالان به ارمغان آورد.

جنتی همچنین با اشاره به عدالت فرهنگی در کشور اظهار کرد: ‌ من عدالت فرهنگی را به عنوان یک برنامه به مجلس شورای اسلامی ارائه دادم و از آنان رأی اعتماد گرفتم و برای محقق شدن این عدالت فرهنگی باید شرایط به گونه‌ای برای تمام مردم مهیا شود که امکانات فرهنگی در دسترس همگان باشد و کسی محروم نشود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برخی مراکز دور از پایتخت هستند و از لحاظ اقتصادی و فرهنگی ممکن است محروم واقع شده باشند و به همین دلیل باید فقدان سالن‌های نمایش، نگارخانه‌ها و از این قبیل را در سطح کشور برطرف کرد به عنوان مثال ۳۰۰ شهر در کشورمان فاقد سینما هستند، لذا تلاش می‌کنیم تا در این شهرها این فقدان را با راه اندازی سالنهای ۳۰۰ صندلی و یا استفاده از سالن‌های موجود با سیستم‌های دیجیتال برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش داریم در امسال ۲۰ درصد اعتبارات را به حوزه‌های شهرستان‌ها منتقل کنیم، افزود: اما نیاز کشور وسیع ما بیش از این‌ها و بالاتر از امکانات محدود است و به همین دلیل تلاش داریم تا بخشی از اعتبارات پایتخت را به شهرستان‌ها منتقل کنیم و هزینه‌های زیاد از حد اجرا را از طریق تعامل با بخش خصوصی تأمین کرده و به تدریج فعالیت‌ها را به دست خود اصحاب فرهنگ و ادب و هنر بسپاریم.

جنتی با اشاره به بخش کتاب و کتابخوانی گفت: به یاری خدا در این بخش و نگهداری از مراکز کتاب و توسعه آن نیز در حال جذب بودجه هستیم.

وی عنوان کرد: در کشورمان ۱۹ هزار کانون فرهنگی هنری تحت پوشش ستاد عالی کانون‌های مساجد هستند که هر ساله باید یک هزار کانون در کشور اضافه شود و این بار سنگینی است ولی کاری اساسی محسوب می‌شود چون مساجد جزو پایگاه‌های اصلی توسعه فرهنگ دینی و انقلابی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صندوق اعتباری هنرمندان نیز اشاره کرد و گفت: ما از انجمن‌های مختلف حمایت می‌کنیم که بتوانند با برنامه ‌یزی توسط بخش خصوصی و با اولویت بندی که دولت دارد و تلاش و مجاهدت مردم که در زمان جنگ هم نشان دادند و باعثافتخار شدند، برنامه‌های فرهنگی خود را توسعه داده و توطئه‌های دشمنان را خنثی کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز