خبرگزاری کار ایران

نمایش نخستین قرآن خط - نقاشی‌ شده

کد خبر : ۱۸۲۶۶۰

عظیم فلاح توانسته بسیاری از آیات را خط – نقاشی کند و آن را انگیزه‌ اصلی‌اش در به تصویر کشیدن تمامی آیات الهی می‌داند.

موزه هنرهای فلسطین همزمان با آغازین روزهای ماه مبارک، میزبان نمایشگاهی دیدنی از خط - نقاشی‌های «عظیم فلاح» شده است.

به گزارش ایلنا؛ این نمایشگاه که عصر سه شنبه ۱۰ تیر، در این موزه برپا شد؛ در نخستین روز بازگشایی‌اش علی‌رغم وجود غبار و آلودگی هوا با استقبال خوبی روبرو بود. نمایشگاهی که شامل منتخبی از آثار خط - نقاشی شده از آیات قرآنی است که عظیم فلاح در مدت هشت سال آن‌ها را به تصویر کشیده است.

عظیم فلاح که متولد ۱۳۶۰ است با وجودی که هنرمندی جوان در این عرصه محسوب می‌شود ولی آثاری که از خود در این نمایشگاه عرضه کرده، بسیار چشم نواز و اثر بخش می‌نماید. او در توضیحاتی که درباره ارائه آثار خود داد، می‌گوید: «آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه، منتخبی از قرآن کریمی است که به مدت هشت سال با تکنیک رنگ و روغن بر روی بوم از تمامی آیات به تصویر کشیده شده است. تم اصلی این آثار، بر پایه خط است که بیش از۶۰۰۰ تابلو را در بر می‌گیرد و نخستین قرآنی است که به این شیوه اجرا شده است.»

این هنرمند در سال‌هایی که در بسیاری از جشنواره‌های سراسری و بین‌المللی با مضامین قرآنی شرکت کرده، ‌ توانسته بسیاری از آیات را خط – نقاشی کند و آن را انگیزه‌ اصلی‌اش در به تصویر کشیدن تمامی آیات الهی می‌داند و در این باره می‌گوید: «تاکنون قرآن کریم با خطوط شکسته، ‌نستعلیق، ثلثو دیگر خطوط نوشته شده، ولی کسی تاکنون تمامی قرآن را خط - نقاشی نکرده است.»

عظیم فلاح درباره چگونگی اجرای آثارش تصریح کرد: «استادانی که آثارم را می‌دیدند و می‌دانستند قصد دارم تمامی قرآن را به این شیوه به تصویر بکشم، همیشه توصیه می‌کردند که کیفیت را فدای کمیت نکنم و در خلق این آثار تعجیل نداشته باشم؛ به همین دلیل بود که هشت سال طول کشید تا بتوانم تمامی قرآن را به این شیوه اجرا کنم و بیش از ۶۰۰۰ اثر را خلق کنم. در این نمایشگاه منتخبی از این آثار که شامل تقریبا ۱۲۰ اثر است را به نمایش گذاشتم و به خاطر حساسیتی که در اجرای این اثر داشتم، برای برخی از آیات ممکن است که ۴ یا ۵ تابلو به تصویر کشیده باشم و سعی داشته‌ام علی‌رغم ناخوانایی خط – نقاشی آن را به کمال و با شیوه‌ای اجرا کنم که تمامی آیات بدون هیچ کم و کاستی باشد.»

از این هنرمند تاکنون نمایشگاه‌های متعددی به صورت انفرادی در ایران، سودان، آذربایجان و بلاروس برگزار شده و در بیش از ۱۲۰ نمایشگاه گروهی در داخل و خارج آثارش به نمایش گذاشته شده که حاصل آن کسب مقام اول جشنواره ملی نقاشیخط و آثار مکتوب جشنواره امام رضا(ع)، کسب مقام اول جشنواره ملی نقاشیخط رضوی، برگزیده نقاشیخط نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، برگزیده شکسته نستعلیق جشنواره بسم‌الله و برگزاری کسب عنوان نخبه هنری شهر تهران است.

این نمایشگاه تا ۱۱ مرداد در موزه هنرهای معاصر فلسطین دایر است و دوستاران این هنر می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به غیر از روزهای تعطیل شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۷ و روزهای پنجشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۵ به این موزه مراجعه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز