خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور:

گرفتاری امروز جهان اسلام بخاطر جدایی از فرهنگ قرآن است

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۵۹۰

امروز در فلسطین اشغالی بخاطر کشته شدن فردی یهودی که گاهی طراحی خودشان هم است، ملتی به خاک و خون کشیده می‌شود

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی شنبه شب(۲۱تیرماه) در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و در آیین تجلیل از خادمان قرآن مجید، اظهار داشت: امروز در فلسطین اشغالی بخاطر کشته شدن فردی یهودی که گاهی طراحی خودشان هم است، ملتی به خاک و خون کشیده می‌شود و این‌‌ همان عرف جاهلی قبل از اسلام است و جالب اینکه سراسر جهان در برابر این جنایت‌ها سکوت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: اسلام ترازویی در برابر انسان‌ها قرار داد و به همه انسان‌ها تبیین کرد که «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم».

روحانی اظهار داشت: ممکن است در فهم و تفسیر آیه‌ای از قرآن کریم نظرات یکسانی نباشد اما خوشبختانه در اصل قرآن هیچ اختلافی وجود ندارد و قرآن بزرگ‌ترین عامل برای وحدت مسلمانان است و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت و عصمت طهارت(ع) که آن‌ها هم قرآن ناطق‌اند، بهترین مبین و مفسر قرآن هستند.

دکتر روحانی با تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع)، با بیان اینکه اخلاق، سلوک، شجاعت و شهامتی که قرآن می‌گوید در زندگی امام حسن مجتبی(ع) مشاهده می‌شود، گفت: همه می‌دانند که هیچ شهامت و شجاعتی بالا‌تر از شجاعت صلح نیست. شب بدر بر پیامبر(ص) به مراتب آسان‌تر از روز صلح حدیبیه بود آنچنان که عده‌ای تازه به دوران رسیده نا‌آشنا به اعمال اسلام، نگاهی غضب آلوده بر چهره رحیم پیامبر(ص) می‌انداختند و فکر می‌کردند که پیامبر(ص) تسلیم قدرت مکه شده است و نمی‌فهمیدند که صلح پیامبر(ص) راه را برای گسترش فهم قرآنی و فرهنگ اسلام و راه نجات مسلمان‌ها و تبیین احکام اسلام فراهم ساخته است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در صلح امام مجتبی(ع)، وحدت دنیای اسلام و استقرار اسلام را در سال‌های بعد فهمیدند اما روز صلح و سلم و مصالحه برای منافع دنیای اسلام چقدر سخت و مشکل است، آن روزی که کسی که به ظاهر خود را یار امام مجتبی(ع) می‌داند روبه‌روی امام قرار می‌گیرد و آن امام همام را مورد عتاب قرار می‌دهد.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: قرآن، راه نجات همه مسلمان‌هاست و سیره اهل بیت عصمت و طهارت و امام مجتبی(ع) و پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) راه سعادت و نجات برای همه ما است و خداوند بزرگ بر ما منت قرار داده و آنچه موجب هدایت ما می‌شود ر ا آنچنان تنزیل می‌دهد که ما بتوانیم بفهمیم و درک کنیم و به قدر انسانیتمان دست یابیم که انا انزلنا فی لیله القدر و انسان روزی قدر خود را می‌داند که در کنار قرآن مجید قرار گیرد.

رئیس‌جمهور با قدردانی از همه خادمان قرآنکه برای هدایت جامعه گام برمی‌دارند، اظهار داشت: افتخار می‌کنیم در دورانی زندگی می‌کنیم که امروز در قم، افتخار بسیاری از مراجع بزرگ ما این است که تفسیر قرآن مجید می‌کنند و این نعمت بزرگی برای همه است که مراجع عظام درس تفسیر قرآن را در کنار فقه، اصول و فلسفه و کلام قرار دادند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: تفسیر قرآن امام راحل بسیار زیبا و دلنشین بود و چه بگویم که عده‌ای نگذاشتند آن تفسیر ادامه یابد و این هم از مظلومیت‌های امام راحل ما بود، زمانی به یاد دارم که به محضرشان شرف‌یاب شدیم و درخواست کردیم که تفسیرشان را ادامه دهند و آن را ضبط کرده و بماند برای بعد از حیات ایشان، اما نمی‌گویم که ایشان در پاسخ چه گفتند، ولی نشان آن است که در هر زمانی، زیستن برای مصلحت جامعه بسیار سخت است و چه نکات ریزی که باید مورد مراعات قرار گیرد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: یکی از آثار بزرگ انقلاب اسلامی، انس بیشتر جوانان و زنان و مردان جامعه با قرآن مجید بود و امروز هم با هدایت و تشویق‌های رهبر معظم انقلاب این راه برای همه خادمان قرآن هموار شده است و این دولت افتخار بزرگ خود می‌داند که خادمی برای خادمان قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت باشد.

دکتر روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اهمیت ضرورت فهم مفاهیم قرآن را مورد تأکید قرار داد و گفت: ‌ در کنار همه فعالیت‌های قرآنی آنچه هدف اصلی همه ماست، انس و آشنایی قلوب انسان‌ها با حقایق قرآن است، گرچه نشاط و لذت چشم و گوش با قرآن مجید است اما هدف نهایی اجرای مفاهیم قرآن در سراسر زندگی بشر است و انس عملی با قرآن فخر و افتخار همه ما بشمار می‌رود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: قرآن از روز نزول تا قیامت همواره هادی است و این ما هستیم که در هر زمانی باید بتوانیم سوالات و مطالبات جامعه را به محضر قرآن مجید تقدیم کنیم و پاسخ سوالاتمان را از متن و عمق قرآن و به خوبی دریافت کنیم.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه قرآن برای همه انسان‌ها مساوات را به ارمغان آورد، خاطر نشان کرد: قبل از اسلام خدای گروه‌ها و قبایل متفاوت بود و قبیله بر‌تر دارای بتی بر‌تر بود و این اسلام و قرآن بود که برای همه انسان‌ها و همه بشریت خدای احد و واحد را معرفی کرد که هیچ امتیازی بر هیچ گروه و قبیله‌ای نسبت به آفریدگار خدای احد و واحد وجود ندارد و این خدا بود که همه فقیر و غنی را در یک صف نشاند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز