خبرگزاری کار ایران

والتر مرچ تدوینگر فیلم مستند «کودتای ۵۳»؛

بازنمایی صحنه‌های کودتا با انیمیشن انجام شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۹۲۳۴

والتر مرچ (تدوین‌گر و برنده سه جایزه اسکار) در ورک‌شاپ فیلمسازی، با اشاره به روند ساخت «کودتای ۵۳» گفت: با وجود موفقیت‌های متعدد در فستیوال‌ها و نقدهای مثبت، اما هیچ پخش‌کننده‌ای حاضر به پخش این فیلم نشد.

به گزارش ایلنا، ورک‌شاپ «چگونه در سینمای مستند داستان بگوییم؟» با حضور والتر مرچ (تدوین‌گر) و تقی امیرانی، کارگردان مستند «کودتای ۵۳»، به همت مدرسه فیلم ماجرا برگزار شد. 

در این کارگاه که به صورت آنلاین و با ترجمه همزمان فارسی برگزار شد، تقی امیرانی از تجربه‌اش به‌عنوان مستندساز در ساخت مستند «کودتای ۵۳» و والتر مرچ از رابطه‌ی تدوین و داستان‌گویی در سینما با علاقه‌مندان به سینما صحبت کرد. 

والتر مرچ تدوین‌گر و طراح صدای مطرح سینمای جهان، در این ورک‌شاپ با اشاره به نقش تدوین در فیلم، گفت: تدوین عالی، مخاطبان را به یک دنیای دیگر هدایت می‌کند؛ خیلی‌ها باور دارند که تدوین مرحله آخر فیلمنامه‌نویسی است، چون کار تدوین‌گر به فیلمنامه‌نویس نزدیک است. 

مرچ با اشاره به تجربه تدوین مستند «کودتای ۵۳» گفت: این فیلم مثل بوم نقاشی بود که می‌توانستیم در آن از تکنیک‌های مختلف استفاده کنیم. 

این تدوین‌گر سرشناس هالیوود همچنین به برخی اتفاقات عجیب درباره پخش نشدن فیلم «کودتای ۵۳» اشاره کرد و گفت: با وجود نقدهای مثبت و تحسین فستیوال‌هااز این فیلم، بعد از کووید هیچ پخش‌کننده‌ای فیلم کودتای ۵۳ را نپذیرفت. 

مرچ همچنین موفقیت‌های فیلم را نیز یادآور شد و اظهار داشت: نیوزویک اعلام کرد که فیلم «کودتای ۵۳» در بین ۶۵ فیلمی قرار گرفت که ۱۰۰درصد امتیازهارا دریافت کرده است. این فیلم در بین همه فیلم‌هایی که من کار کردم تنها فیلمی بود که ۱۰۰ درصد امتیازها را کسب کرد اما درباره پخش فیلم هیچ پخش‌کننده‌ای حاضر نشد آن را پخش کند. 

او همچنین درباره بعضی تمهیدات برای بازنمایی کودتای ۲۸ مرداد در این فیلم گفت: مهمترین نکته ساخت این فیلم این بود که چطور صحنه‌های کودتا را بازنمایی کنیم، شاید اگر در آمریکا این اتفاق می‌افتاد ساعت‌ها فوتیج در اختیار داشتیم اما در مورد کودتای ۲۸ مرداد این مسئله وجود نداشت بنابراین تصمیم گرفتیم با انیمیشن این کار را انجام بدهیم. 

من به استقبال مشکلات رفتم

تقی امیرانی کارگردان مستند «کودتای ۵۳» نیز در این کارگاه درباره روند ساخت این فیلمٰ گفت: فیلم قرار بود هم با مخاطب ایرانی ارتباط برقرار کند، هم با مخاطب خارجی که چیزی درباره کودتای ۲۸ مرداد نمی‌دانست. 

به گفته او برای این فیلم ۶۵ مصاحبه از ۸ کشور در طول ۶ سال انجام شد به طوری که بعضی از افراد بعد از ۲ سال حاضر به مصاحبه شدند. 

این کارگردان ایرانی با اشاره به دشواری‌های ساخت مستند «کودتای ۵۳» اظهار داشت: برای ساخت این فیلم با مشکل بودجه مواجه بودیم، چون برای ساختن فیلم پول کافی نداشتیمٰ پروسه ساختن این فیلم طولانی شد و این فرصت به دست آمد تا اسناد بیشتری به دست آوریم. 

امیرانی با اشاره به اهمیت صدا در فیلمسازی گفتٰ: صدا را دست کم نگیریدٰ، اگر صدا بد باشد قابل قبول نیست مخاطب می‌تواند تصویر بی‌کیفیت را تحمل کند اما صدای بد را نمی‌تواند تحمل کند. 

او همچنین مشکلات بر سر راه ساخت این فیلم را یک فرصت دانست و گفت: تمام دیوارهای مقابل شما می‌تواند به نفع‌تان باشد، مشکلات، بن‌بست‌ها و دیوارهایی که مقابل فیلم شما قرار می‌گیرند، می‌توانند بهترین دوستان شما باشند. من به استقبال این مشکلات رفتم. 

گفتنی است والتر مرچ یکی از برجسته‌ترین تدوین‌گران و طراحان صدا در تاریخ سینمای هالیوود است که تدوین فیلم‌های چون پدرخوانده، سبکی تحمل‌ناپذیر هستی، اینک آخرالزمان، مکالمه و نشانی از شر را در کارنامه‌ی خود دارد. 

او دو بار بابت صداگذاری و میکس صدای فیلم اینک آخرالزمان و بیمار انگلیسی، جایزه‌ی اسکار بهترین «صداگذاری و میکس صدا» را دریافت کرد. 

مرچ همچنین در سال ۱۹۹۶، برای تدوینِ فیلمِ بیمار انگلیسی، برنده جایزه اسکار بهترین تدوین و جایزه بفتای بهترین تدوین شد. 

تقی امیرانی نیز، فیزیکدان و فیلمساز ایرانی ساکن بریتانیاست که کارگردانی مستند «کودتای ۵۳» را به‌عهده داشته است. او ابتدا در دانشگاه ناتینگهام فیزیک خوانده و سپس فوق لیسانس خود را از دانشگاه بریستول دریافت کرده‌است. امیرانی پیش از این فیلم، دو مستند دیگر به نام‌هایThe Dispossessed و Red Lines and Deadlines را نیز در کارنامه خود دارد. او همچنین عضو هیأت داوران جشنواره اِمی و جشنواره بین‌المللی فیلم مستند شفیلد نیز بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز