خبرگزاری کار ایران

رفتار مجرمانه در فضای مجازی چیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۳۲۸

به گزارش ایلنا، همان‌طور که در دنیای واقعی جرائمی وجود دارد و مجرمان باید پاسخگوی اعمال مجرمانه خود باشند در دنیای مجازی هم جرائمی وجود دارند و افرادی که در این فضا فعالیت دارند باید از آن باخبر باشند. این جرائم بخشی از قانون مجازات اسلامی هستند که به‌طور خلاصه به این ترتیب هستند:

جاسوسی رایانه‌ای، یعنی افراد حق ندارند به اطلاعات محرمانه رایانه‌ای و مخابراتی دسترسی پیدا کنند یا هک کردن اطلاعات و سامانه‌های حفاظت شده جرم محسوب می‌شود. به‌عنوان مثال اگر کسی در داده‌های بیمه تأمین اجتماعی یا اطلاعات بانکی کشور دست ببرد مشخصاً جرم بزرگی مرتکب شده است.

انتشار محتوای مستهجن و غیراخلاقی، ترغیب و تشویق به مصرف مواد مخدر یا روان‌گردان، خودکشی و اعمال خشونت‌آمیز هم جرم محسوب می‌شود که متأسفانه بازی‌های رایانه‌ای و سایت‌هایی وجود دارند که با تکیه به این موضوعات سعی دارند کسب درآمد کنند. انتشار اطلاعات، فیلم یا عکس محرمانه و خصوصی دیگران که منجر به هتک حرمت شود، جرم است.

بهتر است بدانید اگر درباره کسی اطلاعات نادرستی در فضای مجازی منتشر کنید آن شخص می‌تواند علیه شما شکایت کند. پس به خیال اینکه صفحه شخصی شما مخصوص خودتان است و پیگرد قانونی ندارد سعی نکنید برای انتقام به یک شخص در فضای مجازی حمله کنید و آبروی او را ببرید. چون به‌راحتی می‌تواند از شما شکایت کند.

همان‌طور که رانندگی بدون اطلاع از قوانین خطرناک است استفاده از فضای مجازی بدون اطلاع از قوانین و مقررات آن می‌تواند برایتان مشکل‌ساز شود.

#فضای_مجازی

#سواد رسانه ای

#شبکه های اجتماعی

#جرائم رایانه ای

حجم ویدیو: ۱۱.۸۳M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۲۸ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز