خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بررسی طرح حرمین و بافت تاریخی شیراز به یک کمیته سپرده شده/ با توسعه مشکلی نداریم اما باید ارزش‌ها حفظ شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۶۰۴

معاون میراث‌فرهنگی استان فارس با اشاره به آنکه همچنان جلسات در خصوص وضعیت بافت تاریخی شیراز و اجرای طرح حرمین ادامه دارد، عنوان کرد: بحث بر سر ارزش بافت تاریخی شیراز است. در این میان اگر فرآیند درستی شکل گیرد همه به اهداف خود می‌رسند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با انتشار نامه‌ای از سوی تعدادی از اساتید دانشگاه و حوزه، نمایندگان مجلس و فعالان میراث‌فرهنگی خطاب به ابراهیم رییسی (رییس جمهور) که خواستار جلوگیری و توقف تخریب بافت تاریخی شیراز و بافت پیرامونی حرم مطهر حضرت احمد بن موسی (علیه‌السلام) و حضرت سیدعلاء الدین حسین (علیه‌السلام) شدند، بازهم فضای گمانه‌زنی درخصوص احتمال تخریب بافت تاریخی شیراز داغ است. از یکسو برخی از آغاز مرحله نخست تخریب‌ها تا ۲۰ روز آینده حکایت دارند که طی آن ۶۰ خانه تاریخی تخریب خواهد شد و در مرحله دوم نوبت به ۲۰۰ خانه تاریخی دیگر می‌رسد، از دیگر سو مسئولان میراث‌فرهنگی استان فارس از ادامه برگزاری نشست‌ها و بازدید مسئولان حکایت دارند که نشان از عدم تصمیم‌گیری قطعی در این خصوص دارد.

عبدالرضا نصیری (معاون میراث‌فرهنگی استان فارس) در این خصوص به ایلنا گفت: هفته گذشته چند جلسه درخصوص بافت تاریخی شیراز و طرح بین‌الحرمین برگزار شد و برگزاری این جلسات همچنان ادامه دارد. حتا ۵ شنبه گذشته نیز شاهد حضور نمایندگانی از تهران بودیم که از محدوده بازدید داشتند و جلساتی در این خصوص برگزار شد. قرار شد طی هفته جاری نیز شاهد برگزاری جلسه دیگری باشیم.

او ادامه داد: فرآیندی وجود دارد که قرار است بر اساس آن اتفاقات رقم بخورد. طرحی ارائه خواهد شد که در نهایت یا میراث‌فرهنگی آن را قبول خواهد داشت یا نه. فعلا اتفاقی نیفتاده است. ضرغامی (وزیر میراث و گردشگری) در سفر به فارس دو موضوع را مطرح کرد که در هر دو موضوع بر انجام فرآیند تاکید شد. وزیر خواستار بررسی طرح حرمین و بافت تاریخی شیراز در یک کمیته شد. این به خودی خود بد نیست و قرار است بررسی شود. سپس در مصوبات سفر اعلام شد، هر طرح که قرار است تهیه شود، اختیار تصویب آن به کمیسیون ماده ۵ شورای برنامه ریزی استان داده می‌شود. این هیچ معنای بدی ندارد. اتفاقا تاکید بر انجام فرآیند است که همه (اعم از تولیت شاهچراغ، شهرداری، شورای شهر و میراث‌فرهنگی) آن را قبول دارند و اصرار بر شکل‌گیری آن وجود دارد. حال آنکه ممکن است هرکس تفسیر خود را از این موضوع داشته باشد. اگر این فرآیند شکل گیرد همه به اهداف خود خواهند رسید.

نصیری در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است تصمیماتی که توسط برخی افراد درخصوص بافت تاریخی شیراز و طرح حرم تا حرم گرفته می‌شود بر تصمیمات و مصوبات میراث‌فرهنگی غلبه کند، گفت: ما، اینها و آن‌ها نداریم. همیشه این قصه وجود داشته. ما در میراث‌فرهنگی وظیفه‌مان بر حفاظت است و سایرین هم در سایر دستگاه‌های اجرایی وظایفی درخصوص توسعه دارند. این قصه جدیدی نیست. ما ضد دین، شاهچراغ و… نیستیم بلکه قانون وظایفی برعهده ما گذاشته که مهم‌ترین آن حفاظت از میراث‌فرهنگی است. سایر دستگاه‌ها نیز وظایفی دارند که توسعه بخشی از آن است. تقابل این دو همیشه وجود داشته و منحصر به الان نمی‌شود. وظیفه ما آن است که تا جایی که می‌توانیم آن‌ها را متقاعد کنیم که آنجا ارزش‌هایی وجود دارد.

معاون میراث‌فرهنگی استان فارس تاکید کرد: اکنون نیز بر سر موضوع ارزش بحث است. اتفاق خاصی هم نیفتاده. وقتی شاهد ادامه برگزاری جلسات هستیم به معنای آن است که هنوز تصمیمی گرفته نشده چراکه اگر تصمیم گرفته می‌شد دیگر نیازی به برگزاری جلسه نبود. به نظر می‌رسد که همه متقاعد هستند و قبول دارند که همه چیز باید از کانال خود عبور کند.

نصیری تصریح کرد: همه متفق‌القول هستند که ارزش‌ها حفظ شود و توسعه هم اتفاق بیفتد. جنجال و شلوغ کردن این موضوع به نفع بافت تاریخی شیراز نیست. میراث فرهنگی هم تاکید دارد که ارزش‌هایی در این بخش که مدنظر طرح حرمین است، وجود دارد که برخی درباره آن تردید دارند. تاکید ما آن است که ارزش‌ها حفظ شود. امیدواریم که به نقطه‌ای برسیم که هم میراث به هدفش برسد هم چیزی که برای توسعه شاهچراغ نیاز است، محقق شود.

او در پاسخ به این سوال که چرا طی سال‌های گذشته، میراث‌فرهنگی هنوز نتوانسته با متولیان شاهچراغ به نقطه نظر مشترکی دست یابد، گفت: اتفاقا اگر نگاهی به محدوده شاهچراغ داشته باشیم شاهد آن هستیم که در دهه ۷۰ بین‌الحرمین ایجاد شد و بخشی از بافت تاریخی تخریب شد، اکنون نیز بین‌الحرمین و ساختمان‌های تجاری ایجاد شده. خیابان ۹ دی در سال ۹۱ با گسترش شبستان شاهچراغ تخریب شد، بخشی در سال ۹۳ و ۹۵ تخریب شد. در همه این موضوعات نیز شاهد تعامل بین میراث و متولیان امر بودیم. این بخش‌های تخریب شده لکه‌های کوچکی از بافت تاریخی شیراز هستند و هنوز هم بافت تاریخی شیراز یکی از بهترین و سالم‌ترین بافت‌های تاریخی است. هر کس تلاش دارد که وظیفه خود را انجام دهد که مانع انجام وظیفه سایر بخش‌ها نشود. توسعه اتفاق بیفتد به شرط آنکه ارزش‌ها حفظ شود.

درنهایت قراین نشان می‌دهد هنوز طرحی از سوی میراث فرهنگی ارائه نشده و معاون میراث‌فرهنگی استان فارس از حضور مشاوری خبر داده است که روی این موضوع کار می‌کند تا نتیجه را اعلام کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز