خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سویه‌های جدید کرونا ورود تورهای گروهی را با چالش روبه‌رو کرد/ گردشگران با هر هدفی که بیایند از جاذبه‌های تاریخی ایران دیدن می‌کنند/ درصدد راه‌اندازی پرواز تبریز- باکو هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۵۲۵۰

معاون گردشگری استان آذربایجان شرقی با اشاره به آنکه سویه‌های جدید کرونا ورود تورهای گردشگری را با چالش روبه‌رو ساخته، از افزایش تعداد گردشگران انفرادی خبر داد و گفت: هر گردشگر ورودی که با اهداف مختلف برای سفر تمایل دارد حتما از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ایران دیدن می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا بایرامزاده (معاون گردشگری استان آذربایجان شرقی) با اشاره به آنکه با شیوع هر سویه جدید کرونا و اعلام از سوی وزارت بهداشت، نخستین بخشی که آسیب می‌بیند سفر و گردشگری است، گفت: آن‌ها از یک نگاه دیگری به موضوع می‌نگرند و سعی دارند تا در شرایط موجود کنترل بیشتری داشته باشند و ما از نگاه دیگر می‌نگریم چراکه هر اتفاقی که در جامعه بی‌افتد، کسب و کارها و بخصوص گردشگری آسیب می‌بیند. درواقع نخستین چیزی که توسط عموم جامعه از بسته خانواده حذف می‌شود، سفر است.

او ادامه داد: هرچند تاکنون همواره از وزارت بهداشت تقدیر به عمل آورده‌ایم و سپاسگزار بوده‌ایم اما واقعیت آن است که اعلام آمار هر روزه فوتی‌های کرونا در شرایط کنونی در واقع بزرگ‌نمایی است چراکه اکنون دیگر چنین روندی در بسیاری از کشورها جریان ندارد و شاید اگر نگاهی به تصادفات داشته باشیم، کشته‌های آن حوزه بیشتر از کروناست. البته این مهم هم ناشی از نگاه‌های متفاوت دو بخش درگیر این موضوع در جامعه است. آن‌ها به فکر کنترل هستند و ما به فکر آسیبی که متوجه فعالان گردشگری است.

به گفته بایرامزاده، استان آذربایجان شرقی در شش ماه نخست سال فصل پر مسافر خود را سپری می‌کند و امسال با وجود شیوع کرونا اما به دلیل هماهنگی‌های موجود و برگزاری رویدادهای مختلف، مراکز اقامتی موفق شدند به طور میانگین طی ۹ ماه نخست ۱۴۰۰ به ضریب اشغال ۳۴ درصد برسند. مراکز پذیرایی نیز که دارای سالن‌های استاندارد هستند و می‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، میزبان اجرای کنسرت‌ها هستند و رویدادهای مختلف در آن‌ها درحال برگزاری است. تمام این عوامل سبب شد تا ضریب اشغال مراکز اقامتی و پذیرایی از صفر خارج شود و فعالیت در مراکز گردشگری از سر گرفته شود.

معاون گردشگری استان آذربایجان شرقی درخصوص برگزار تورهای گردشگری نیز گفت: سفرهایی که در داخل کشور در حال برگزاری است به دلیل آنکه محدودیت‌های تردد ندارند، برگزار می‌شوند و مشکلی در برگزاری آن‌ها وجود ندارد اما در بخش ورود گردشگران خارجی با توجه به آنکه ستاد ملی کرونا هر روز شرایطی را برای باز و بسته شدن مرزها یا ورود و عدم ورود گردشگران برخی از کشورها اعلام می‌کند از این رو تورهای ورودی با چالش‌های مختلفی روبه رو هستند. حتا قرار بود فم توری برای خبرنگاران و فعالان کشورهای هدف داشته باشیم که اومیکرون اجازه نداد.

بایرامزاده خاطرنشان کرد: با این وجود، همکاری‌های خوبی با کشوره‌های هدف از جمله ترکیه، آذربایجان، شمال عراق و… داریم و جلسات و نشست‌های مختلفی با آن‌ها برگزار می‌کنیم. در این جلسات بحث گردشگری مطرح می‌شود و تلاش داریم تا ایرلاینی را راضی کنیم که پرواز تبریز- باکو بگذارد درحالی که ۵ پرواز به نقاط مختلف ترکیه داریم و زیرساختی برای رفت و آمد ایجاد می‌کند.

او درخصوص میزان رفت و بازگشت مسافران در مسیر ترکیه و ایران گفت: قطعا تعداد مسافرانی که می‌روند بیشتر از مسافرانی است که از ترکیه به ایران می‌آیند. نباید فراموش کرد که سعی ما ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تسهیل رفت و آمد بود چراکه به طور مثال اکنون حدود ۲ هزار دانشجوی مقیم در تبریز داریم که خودشان، خانواده و اطرافیانشان در رفت و آمد هستند. اگر امکان سفر از مبدا تبریز را نداشته باشند و ناچار شوند برای پرواز به تهران بروند هزینه‌ای در حدود ۱۰ میلیون تومان به آن‌ها تحمیل می‌شود. از این رو اگر نگاهی به همه جهات داشته باشیم، ایجاد زیرساخت‌های رفت و آمد زمینی و هوایی به معیشت عموم جامعه کمک می‌کند.

بایرامزاده درخصوص تاثیری که وضعیت آب و هوا و بارش برف بر گردشگری استان آذربایجان شرقی گذاشته‌است، گفت: وضعیت آب و هوایی صد در صد در میزان و تعداد گردشگران و مسافران استان تاثیر دارد اما برف آذربایجان نیز زیباست. درحال حاضر مناطقی مانند کلیبر، کردکوی، تبریز، مرند مورد توجه گردشگران هستند.

سویه‌های جدید کرونا ورود تورهای گروهی را با چالش روبه‌رو کرد/ گردشگران با هر هدفی که بیایند از جاذبه‌های تاریخی ایران دیدن می‌کنند/ درصدد راه‌اندازی پرواز تبریز- باکو هستیم

به گفته معاون گردشگری استان آذربایجان شرقی وجود مرزهای مختلف با کشورهای همسایه سبب شده تا میزبان گردشگران به صورت انفرادی باشیم. این گردشگران در بخش‌های مختلف از سلامت گرفته تا فرهنگی وارد کشور می‌شوند و ملیت‌های مختلف دارند. بیشترین مسافران از عراق، آذربایجان و ترکیه هستند اما از کشورهایی مانند انگلستان، فنلاند و… هم گردشگر ورودی داریم که اهداف مختلف برای سفر دارند اما تمایل دارند حتما از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ایران دیدن کنند.

او ادامه داد: نقاط مختلف بازار تبریز را به صورت مجازی بر روی اینترنت گوگل بارگذاری کردیم و طی ۶ ماه گذشته یک و نیم میلیون نفر به صورت مجازی از نقاط مختلف بازار تبریز بازدید داشتند. این امر به لحاظ ثبت بازار تبریز در فهرست میراث جهانی یونسکو سبب شناخته‌تر شدن این مجموعه در میان گردشگران بین‌المللی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز