خبرگزاری کار ایران

چهارمین روز از سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر؛

از نوای قطعات حسین علیزاده و پرویز مشکاتیان تا یادی از حسین کسایی و اجرای حجت اشرف زاده

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۵۷۸۸

چهارمین روز از سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر در مجموعه بنیاد رودکی به اجراهای گروه‌های متفاوتی اختصاص داشت. ارکستر پاسوآ و حجت اشرف زاده، در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چهارمین روز از سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر روز شنبه بیست و سوم بهمن ماه، با حضور گروه‌ها در تالار وحدت، تالار رودکی، سالن دهلوی و سالن‌های دیگری چون فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای نیاوران و نمایشگاه بین المللی تهران (سالن میلاد) برگزار شد. به دلیل شرایط کرونایی حاکم بر کشور، تعداد جمعیت مخاطبان و نحوه ورود و خروج آنها کنترل می‌شود و ماموران وزارت بهداشت در ورودی سالن وضعیت جسمی مخاطبان را چک می‌کنند.

تالار وحدت تهران در اولین سانس از روز چهارم جشنواره میزبان دو گروه بود و سالن رودکی دو سانس و سالن دهلوی یک سانس میزبان هنرمندان بودند. در سانس اول تالار وحدت که ساعت ۱۸:۳۰ بود ارکستر پارسوا به اجرای موسیقی ارکسترال ایرانی پرداخت.

یادی از ثمین باغچه بان و احمد پژمان توسط گروه «پارسوآ»

رهبری ارکستر پارسوآ به سرپرستی سیدمحمدتنکابنی، به عهده احمد مقدسی زاده بود. دانیال جورابچی کنسرت مایستر و کاوه تسعیری سولیست ویولا بود. بهراد سوخکیان، علیرضا چهره قانی، کوشا صرافی گهر، علیرضا خلج اسماعیلی، رمیصا نفیسی، آذین نصرتی، علی بهارلو، سارا نادری، علی علیزاده، محمدحسین ابراهیم زاده، فرناز دارویی، حسام الدین احمدی، کوروش علی محمدی، علی دل انگیز، یوسف آبی، فرید ذاکری و فارس مخلصی نوازنده ویلون بودند. کاوه تسعیری، داریوش جباری، همایون هاشم زاده، امیرحسین منصوری، وداد واقفی، سعید حاجیلو نوازندگان ویولا، محمدحسین غریبی، کورش کشاورز، سینا آذرآباد، رومینا بردبار، سهیلا عظیمیان، هادی میسمی نوازندگان ویولنسل، عادل اصغرزاده، محمد علیزاده، پیمان حسینی، کامران توتونچیان نوازندگان کنترباس بودند.

ارکستر خصوصی پارسوآ در سال ۱۳۹۷، به سرپرستی و رهبری احمد مقدسی‌زاده، با نگاه ویژه به موسیقی ایران و اعتلای آن تشکیل شده و هدف آن پرداختن به موسیقی ارکسترال ایرانی و اجرای آهنگسازان معاصر است. اعضای ارکستر پارسوآ در اجرای شب گذشته قطعات «شُلیل»، «ویرانه» به آهنگسازی ثمین باغچه بان، دیورتیمنتو به آهنگسازی احمد پژمان شامل سوران، هنگام، شوش و خوارزم را اجرا کردند و الژی برای ویولا و ارکستر زهی به آهنگسازی بهزاد عبدی پایان بخش این کنسرت بود.

 این اجرا هم مانند دیگر برنامه‌های جشنواره سی و هفتم به دلیل شرایط کرونایی میزان مخاطبان حداقلی بود.

اجرای حجت اشرف زاده برای سومین سال

تالار وحدت در سانس دوم اجراهای روز چهارم، راس ساعت ۲۱:۳۰ میزبان حجت اشرف زاده و اعضای ارکسترش بود که با استقبال مخاطبان مواجه شد.

حجت اشرف زاده در ابتدای اجرا به مخاطبان خوش آمد گفت و سپس با همراهی اعضای ارکسترش به اجرای قطعات «رفیق»، «زیبای منی»، «برف بی‌صدا»، «دورت بگردم»، «دلتنگ توام»، «کمان ابرو»، «باران ببارد»، «جان منی»، «از یادها رفته»، «ماه بی‌تکرار»، «بی خبر ازتو»، «عاشق توام»، «مهدخت»، «ماه ماهی» و «زیبای منی» پرداخت.

اشرف زاده در انتهای برنامه پس از تشویق مکرر مخاطبان گفت: ماموران زحمتکش وزارت بهداشت برای اجرا به من فقط یک ساعت وقت داده‌اند و حال من ده دقیقه بیشتر اجرا کرده‌ام. او سپس گفت: حال که زمان طولانی شده از اعضای ارکسترم می‌خواهم یک اثر دیگر را با من همراهی کنند.

اشرف زاده حین آماده شدن نوازندگان برای اجرای بعدی، به معرفی اعضای ارکسترش پرداخت و از آن‌ها بابت حضورشان تشکر کرد.

او پیش از اجرای قطعه آخر از مسئولان جشنواره موسیقی فجر تشکرکرد و گفت: از اینکه به من اجازه داده شده برای سومین سال در تالار وحدت به اجرای برنامه بپزدازم از برگزا کنندگان ممنونم.

حمید اکبرزاده (رهبر ارکستر و نوازنده پیانو)، مجید مظاهری (تنظیم کننده برخی قطعات و نوازنده کمانچه)، آراد یادگار فرد (نوازنده گیتار الکتریک)، آرش جامع (نوازنده ویلون)، حسن ملکی (نوازنده گیتار کلاسیک)، رضا بنایی نیا (نوازنده درامز)، ایمان رضایی (نوازنده گیتار بیس)، محمد غریبی (نوازنده ویلونسل)، آراد یادگار فرد (نوازنده گیتار)، داوود اریکه (نوازنده ساکسیفون)، امین نجف زاده (نوازنده پرکاشن) نوازندگان ارکستر حجت اشرف زاده بودند و سجاد سجادی مدیر برنامه آن است و احمد پرنده مدیر اجرایی است.

اجرایی توسط مستعدان هنرستان موسیقی دختران

در سانس اول تالار کودکی، ساعت ۱۸:۳۰ تالار رودکی میزبان ارکستر هنرستان موسیقی دختران بود و برخی از مدرسان و مسئولان هنرستان موسیقی دختران تهران در این اجرا همراه آن‌ها بودند.

در بخش ارکستر ایرانی، استعدادهای هنرستان موسیقی دختران به اجرای پیش درآمد و رنگ همایون به آهنگسازی حسین علیزاده و تنظیم محمدرضا فیاض پرداختند.

در این بخش یسنا شریف نیا و نوا توتونچی نوازنده قانون، بیتا فلاحت پیشه و فرناز شیخ‌پور نوازنده عود، فاطمه احمدی و مهتا معالجی نوازنده کمانچه، آییان دهقانی، نرگس باقری، نیکی رضا سلطانی نوازنده تار، نیکی کریمیان، مبینا کوزه‌گر نوازنده سنتور، فاطمه اخگری، پریا رجب دوست و پرنیان ناجی‌پور نوازنده سه تار و صدف افشاری نوازنده بود.

بخش دوم اجرای استعدادهای هنرستان موسیقی دختران تهران به نوازندگی قانون به سرپرستی پریچهر خواجه اختصاص داشت. در این کنسرت طراحی در دستگاه همایون و چهارمضراب همایون اثر پرویز مشکاتیان اجرا شد.

پارمیس ملکان، گندم عربی نژاد مقدم، سارا مجیدی نژاد، زینب بابایی فرد، اله دانش، بهار قهرمانی در این اجرا قانون نواختند و صدف افشاری نوازنده تنبک بود.

 این اجرا با حضور سی درصدی مخاطبان در طبقه همکف و بالکن برگزار شد و مورد استقبال مخاطبان موسیقی و خانواده‌های محصلان هنرستان موسیقی دختران قرار گرفت.

همراهی استاد با شاگرد توسط گروه «نماد»

کنسرت بعدی تالار رودکی راس ساعت ۲۱:۳۰ میزبان دو اجرا در قالب یک سانس بود.

در بخش اول گروه نماد به سرپرستی ستاره بهشتی به اجرای برنامه پرداخت و هستی صفایی او را به عنوان نوازنده پیانو همراهی می‌کرد. در این کنسرت سه قطعه کلاسیک شامل چند بخش اجرا شد.

ستاره بهشتی که عضو هیات علمی دانشگاه تهران است هستی صفایی را به عنوان یکی از بهترین دانش آموختگان دانشگاه تهران و از نوازندگان جوان پیانو در سطح موسیقی کلاسیک انتخاب کرده است.

اجرای اثر حسین علیزاده با گیتار

بخش دوم اجرای سانس دوم تالار رودکی به تریوی گیتار اختصاص داشت. در این اجرا سیده پریناز حیدری نژاد، مهرداد پاکباز، سیاوش کشاورز و سید سپهر فرندی به اجرای قطعاتی پرداختند. تریوی گیتار هم توسط مهرزاد پاکباز اجرا شد که شامل چهار مضراب ماهور، بر اساس ساخته حسین علیزاده برای تار و قطعه شادباش کردی بود.

یاد حسین کسایی در سالن دهلوی توسط زمان خیری زنده شد

اما سالن تازه تاسیس دهلوی که اجراهای آن در هرشب به نام یکی از بزرگان موسیقی ایران است، در چهارمین شب اجراها میزبان زمان زمان خیری نوازنده نی و مدرس هنرستان موسیقی و استاد دانشکده موسیقی بود.

اجرای با احساس زمان خیری که به تک نوازی نی اختصاص داشت با توجه و سکوت مخاطبان و سپس تشویق آن‌ها روبرو شد.

زمان خیری که یکی از نوازندگان توانای نی حال حاضر کشور محسوب می‌شود، طی دوران فعالیتش از محضر استادانی چون عبدالنقی افشارنیا، حسین دهلوی، فرهاد فخرالدینی، محمدرضا لطفی و محمدعلی کیانی نژاد بهره بود و با محسن نفر، داریوش طلایی، حمیدرضا نوربخش، محمد اسماعیلی، مسعود شعاری و سعید ثابت همکاری‌های مستمر و ثابت داشته است.

خیری تاکنون چند آلبوم منتشر کرده که تکنوازی «شوق»، و «بازشنودی از نی دوره قاجار» برخی از آن‌هاست. او همچنین در رویدادهای داخلی و خارجی عناوین معتبری کسب کرده است.

زمان خیری طی اجرا در کنسرت شب گذشته به بداهه نوازی در دستگاه همایون پرداخت و مدت زمان اجرایش حدود بیست و پنج دقیقه بود.

او درباره وجود بخشی به نام شب موسیقی بزرگان به خبرنگار ایلنا گفت: به نظرم وجود چنین بخشی در جشنواره لازم است به این دلیل که برای موسیقی ایرانی هرکاری می‌توانیم باید بکنیم و هر قدم ولو کوچک اتفاق امیدبخشی خواهد بود. ضمن اینکه نام بزرگان زینت بخش جشنواره و باعث اعتبار آن خواهد بود؛ هرچند برزگانی مانند زنده یاد حسن کسایی احتیاج به معرفی ندارند اما به هرحال این هنرمندان هویت و بخشی از اعتبار موسیقی ما هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز