خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم شهر مطرح شد؛

به دنبال کاهش قیمت بلیت برخی‌ پردیس‌های جنوب شهر هستیم/ از عید فطر به عنوان دفتر پخش وارد چرخه اکران می‌شویم

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۸۸۴۷

مدیر موسسه تصویرشهر و دبیر هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر در نشست خبری این رویداد گفت: اعتقاد ما این است که عرصه فرهنگ و هنر پیشران حوزه‌های اجتماعی و شهری است و نگاه جشنواره شهر بر اساس این رویکرد خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر امروز سه شنبه (۲۴ اسفند) با حضور مجید اکبرشاهی (دبیر جشنواره و مدیر مدیرعامل موسسه تصویر شهر)، در پردیس سینما ملت تهران برگزار شد.

در ابتدای این‌ مراسم اکبرشاهی با ارائه گزارشی از عملکرد سه ماهه موسسه تصویر شهر گفت: فیلم بدون قرار قبلی با مشارکت موسسه تصویر شهر و بنیاد فارابی تولید شده بود که خوشبختانه توانست در جشنواره فجر جوایز متعددی را کسب کند. در طول برگزاری جشنواره فجر ما میزبان جایزه سینمایی ققنوس در پردیس ملت بودیم که مهمانان و مدیران زیادی مهمان پردیس ملت شدند.

در بخش اکران مردمی جشنواره فیلم فجر نیز پردیس‌های سینمایی ملت، راگا و تماشا در چهلمین جشنواره فیلم فجر میزبان مردم بودند که میزان استقبال مخاطبان در پردیس‌ها به شرح زیر بوده است: 

پردیس سینمایی ملت: ۲۱۵۰۴ نفر

پردیس سینمایی راگا: ۴۸۷۷ نفر

پردیس سینمایی تماشا: ۴۱۳۵ نفر 

در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت، ۲۲ فیلم اکران شد که ۱۱ فیلم با حضور عوامل آن به نمایش درآمد. عوامل فیلم‌های سینمایی «بدون قرار قبلی»، «مرد بازنده»، «موقعیت مهدی»، «شادروان»، «دسته دختران»، «نمور»، «علفزار»، «ملاقات خصوصی»، «برف آخر»، «هِناس»، «لایه‌های دروغ» در کنار مردم حضور داشتند.

وی ادامه داد: ما با توجه به نگاهی که به حضور در چرخه اکران داشتیم توانستیم پردیس ملت را به عنوان سرگروه در شورای صنفی نمایش تصویب کنیم و در این حوزه هم به صورت تاثیرگذار وارد شویم. همچنین در حوزه تولید اراده جدی برای ورود داریم و در سه ماهه گذشته ۲ فیلمنامه را مورد بررسی قرار دادیم و سعی داریم با نگاه کارشناس محور خیلی زود به بخش تولید هم وارد شویم‌.

وی همچنین درباره مدیریت پردیس‌ها و سالن‌های سینمایی تصویرشهر بیان کرد: ضریب اشغال پردیس راگا و تماشا در برخی ایام سال به ۴۰ درصد هم می‌رسد و تلاش داریم که به این دو‌ پردیس توجه بیشتری کنیم تا ظرفیت‌های آن را برای سال‌های آتی افزایش یابد. درباره پردیس ملت نیز بحث تجهیز و نگهداری آن در اولویت ما قرار داشته است و توانستیم ظرف مدت این سه ماه برق اضطراری مجموعه را به نقطه مطلوب برسانیم.

عرصه فرهنگ و هنر پیشران حوزه‌های اجتماعی است

دبیر هشتمین جشنواره فیلم شهر در بخش دوم توضیحات خود درباره برگزاری این دوره گفت: اعتقاد ما این است که عرصه فرهنگ و هنر پیشران بخش‌های اجتماعی در جامعه است. در جشنواره امسال ۶ بخش خواهیم داشت که تلاش کردیم به سمتی حرکت کنیم که تغییرات مثبتی در برگزاری این رویداد ایجاد شود.

وی همچنین مطرح کرد: جشنواره فیلم شهر با شعار «بازشناسی حقوق اخلاقی و شهروندی» تابستان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. برگزاری جشنواره‌ها در کشور شور و نشاط بین هنرمندان و اهالی آن حوزه ایجاد می‌کند. با برگزاری جشنواره فضای شور و نشاط در جامعه هنری اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر لزوم بهره‌مندی از زبان هنر برای بیان اهداف و دیدگاه‌ها هم امری بدیهی است.

اکبرشاهی با اشاره به دو تغییر جشنواره امسال افزود: این تغییرات به نوعی حرکت به سمت بهره‌مندی حداکثری از زبان هنر برای انتقال پیام است. جشنواره فیلم شهر به‌رغم اینکه سال‌ها از آن آغاز برگزاری آن می‌گذرد، یک جشنواره قدیمی نیست و سعی کرده همواره ارتقا پیدا کند. ما در این دره بخش «آفرینش‌های شهری» را به جشنواره اضافه کردیم. توجه به هویت بصری شهر مسأله‌ای قابل توجه است. ما با تنوع و تکثر فضاهای بصری اعم از تندیس، سردیس، تابلو و … مواجهیم و باید توجه ویژه به آن داشته باشیم. جشنواره فیلم شهر با توجه به این موضوع هنرمندان را به خلق آثار فاخر در این زمینه‌ها هدایت می‌کند. لازم بود به این سمت حرکت کنیم، لذا این بخش را خیلی جدی پیگیری خواهیم کرد.

این مدیر فرهنگی در رابطه با موضوعات جشنواره بیان کرد: توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی، به تصویر کشیدن تغییرات فرهنگی نقد تصویری، تحکیم بنیان خانواده ،توسعه زیرساخت های شهری، مواجهه با بحران و مصائب با زیر مجموعه بلایایی طبیعی (با نگاه ویژه به بیماری کرونا)، حکمرانی شهری با زیر مجموعه قانونگذاری و برنامه محوری؛ فعالیت جهادی، برقراری انضباط مالی و توسعه منابع، بازتعریف حقوق شهروندان و اشاعه آن و حفظ منابع شهری، توسعه پایدار با محوریت حفاظت از میراث طبیعی و شهری، توسعه و نگهداری فضای سبز، حفاظت از محیط زیست و  آثار مرتبط با پایتخت ایران با محوریت تهران شناسی و تهران نگاری از اهم اهداف این جشنواره خواهد بود.

دبیر جشنواره  با اشاره به انتخاب آثار در بخش بین‌الملل گفت: در بخش بین‌المل با توجه به اینکه زمان کافی برای دعوت از فیلمسازان اقصی نقاط جهان برای شرکت در جشنواره داریم امیدواریم آثار مناسب با نگاه کیفی و با اولویت موضوع شهر و یا مدیریت شهری را دریافت و به قضاوت بگذاریم. 

مدیرعامل موسسه ادامه داد: همچنین در بخش محله به منظور ترویج شهروند خبرنگار و توجه به جوانان آماتور در حوزه فیلمسازی این بخش را برای هشتمین دوره در جشنواره برگزار خواهیم کرد و با بخش ویژه شهر تهران امیدواریم در این بخش با فیلم‌هایی که تمامی موضوعات، مشکلات و مسائل شهر تهران را در بستری زیبا و تأثیرگذار به تصویر کشیده باشند، روبرو شویم.

دو جایزه ویژه در بخش ملی و یک جایزه ویژه در بخش بین الملل

اکبرشاهی در بخش سیاستگذاری جدید جشنواره نیز بیان نمود: در این دوره دو جایزه به بخش ملی جشنواره اضافه شده است که اولین آن «جایزه بزرگ تهران» است که با توجه به آغاز دوره جدید مدیریت شهری و نظر به شهر تهران به عنوان پایتخت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور و به منظور کمک به تحقق چشم انداز شعار « کلان شهر تهران؛ الگوی جهان اسلام»؛ از میان کلیه آثار راه یافته به بخش مسابقه؛ تندیس جشنواره و جایزه نقدی به بهترین فیلم با نگاه خاص به موضوع فوق تعلق خواهد گرفت.

دومین جایزه تحت عنوان «جایزه ویژه جشنواره» که در این دوره از جشنواره به منظور پاسداشت و گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید قاسم سلیمانی و دانشمند هسته‌ای کشور  شهید محسن فخری زاده و همچنین کادر درمان و علوم پزشکی به عنوان مدافعان سلامت یک جایزه تحت  عنوان ایثار و شهادت به یکی از آثار رسیده به دبیرخانه با موضوع فوق اهدا خواهد شد.

توجه به موضوع شهر و مدیریت شهری در جهان

مدیرعامل موسسه تصویر شهر  همچنین تاکید نمود: به منظور گسترش روابط کشورهای جهان به ویژه جهان اسلام و رسیدن به یک الگوی مناسب با طراحی یک جایزه جدید به بهترین اثر با موضوع شهر و یا مدیریت شهری تعلق خواهد گرفت.

توجه به هویت بخشی و انسجام در فضای شهری

وی در معرفی بخش تازه‌ای که به جشنواره اضافه شده نیز افزود: جشنواره فیلم شهر برای نخستین بار در جهت ارتقای سطح کیفی تبلیغات و اطلاع رسانی شهری؛ هویت بخشی و انسجام در فضای شهری ، ترغیب و تشویق هنرمندان به تولید آثار فاخر و ماندگار؛ شناسایی و معرفی برترین آفرینش های هنری شهری  اقدام به برگزاری مسابقه در بخش‌های گرافیک (بیلبورد؛ تبلیغات محیطی متحرک مانند وسایل نقلیه عمومی؛ دیجیتال؛ ترانزیتی و عرشه پل)، المان‌های شهری (تندیس ، سردیس و مجسمه)  عکس و پوستر، نقاشی محیطی (نقاشی روی سطح؛ دیوار؛ کاشیکاری، سرامیک و دیوار نویسی) و تیزر شهری در دو محور زیبایی‌شناسی بصری و اطلاع رسانی با موضوع آزاد (فرهنگی؛ تجاری و .....)  می‌نماید.

وی افزود: در این بخش نیز ۵ دیپلم افتخار و جایزه نقدی به بهترین آثار در بخش‌های گرافیک محیطی، المان شهری، عکس و پوستر، نقاشی محیطی و تیزر شهری اهدا خواهد شد. به منظور گستردگی برگزاری جشنواره و عدالت فرهنگی بخش‌هایی از جشنواره در پردیس‌های سه گانه موسسه تصویر شهر به نمایش درخواهد آمد.

دبیر جشنواره افزود: چون یکی از اهداف و ماموریت‌های موسسه افزایش عدالت فرهنگی در سطح شهر تهران است لذا امیدواریم امکان برگزاری بخشهایی از جشنواره را به طور همزمان در پردیس‌های رازی؛ راگا و تماشا و حتی فرهنگسراهای سطح شهر که امکان نمایش آثار را داشته باشند، فراهم نماییم. البته در زمینه پوشش فرهنگسراها با اعلام آمادگی مدیران محترم این مراکز ، موسسه فیلم‌ها را تامین و امکانات و زیرساخت نمایش برعهده مدیران محترم فرهنگسراها خواهد بود.

از عید فطر وارد چرخه پخش فیلم‌های سینمایی خواهیم شد

وی در بخش پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره مشارکت در فیلم‌های بلند سینمایی توضیح داد: فیلم بدون قرار قبلی در مسیر تولید به دلیل مشکلات مالی فارابی تصمیم گرفت که به ما مراجعه کند و ما هم با یک برآوردی در این فیلم مشارکت کردیم. در سال آینده هم بنا داریم که در تولید ورود کنیم.

اکبرشاهی تصریح کرد: ما سعی کردیم در مجموعه پردیس ملت از تمام ظرفیت‌های موجود بهره‌مندی مالی داشته باشیم. ما این موضوع در تمام بخش‌ها دنبال میکنیم تا ملاحظات مالی را بتوانیم پاسخگو باشیم.

مدیر موسسه تصویرشهر درباره افزایش قیمت بلیت سینماها نیز هم گفت: به دنبال آن هستیم  تا چند پردیس جنوب شهر را با رایزنی مجوز بگیریم و قیمت بلیت سینما را کمی تعدیل کنیم. البته این موضوع نیاز به اخذ مجوزهای مربوطه دارد. لازم است بیان کنم که افزایش قیمت بلیت اخیر سینما در اختیار ما نبوده است.

مجید اکبرشاهی در پاسخ به سوال ایلنا درباره اینکه آیا موسسه تصویر شهر مانند حوزه هنری قصد دارد تمام چرخه سینما از تولید، اکران و پخش را در اختیار بگیرد، گفت: بله اما عملکرد ما با حوزه هنری قابل مقایسه نخواهد بود چون به لحاظ امکانات و پردیس‌های سینمایی و حتی بودجه ما و حوزه هنری در یک سطح نیستیم. با تمام این تفاسیر موسسه تصویر شهر از امسال به عنوان یک دفتر پخش فیلم‌هایی را برای پخش انتخاب خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز