خبرگزاری کار ایران

برنامه‌های نوروز ۱۴۰۱ در قاب شبکه‌های استانی

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۹۵۵۷

شبکه‌های استانی رسانه ملی برنامه‌های متنوعی را در حوزه‌های گوناگون برای نوروز ۱۴۰۱ تدارک دیده‌اند.

به گزارش ایلنا، ویژه برنامه سراسری تحویل سال معاونت امور استان‌ها با محوریت شبکه شما یعنی یک برنامه زنده که در هر استان با آیتم‌های خاص آن منطقه پخش می‌شود در دستور کار قرار دارد البته شروع ویژه برنامه‌ها از روز پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ همزمان با ولادت حضرت قائم (عج) و پایان آن‌ها هم روز شنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است. 

ویژه برنامه تحویل سال اختصاصی در هر استان

در کنار برنامه تحویل سال شبکه شما، ویژه برنامه اختصاصی هر استان هم از شبکه همان استان روی آنتن می‌رود که لوکیشن آن‌ها عمدتا شامل اماکن تاریخی استان است. در این برنامه‌های اختصاصی، برجسته کردن آداب، رسوم، سنن و فرهنگ شهرها و روستاهای مختلف ایران محور اصلی خواهد بود. 

پخش مستندهای جذاب با موضوعات مختلف از جمله معرفی مناطق گردشگری ایران، شهدای مدافع حرم، شهدای مدافع سلامت، تلاش کادر درمان و گروه‌های جهادی در مقابله با ویروس کرونا و کارنامه مقایسه‌ای انقلاب اسلامی از جمله تولید ۳۲ عنوان مستند متمرکز هم در دستور کار بوده است. 

جشنواره نواهای گوش‌نواز ایرانی در نوروز ۱۴۰۱

مجموعه مراکز استان‌ها آثار موسیقایی متنوعی را در قالب ۲۴ اثر برای صداوسیما طراحی و تولید نموده‌اند تا در مناسبت‌های شعبانیه و نوروز به مردم عزیز ایران تقدیم شود. 

آلبومی متنوع از شعر، ترانه، موسیقی و سرود، کلیپ و نماهنگ که در ساختارهای مختلف و با زبان و گویش‌های گوناگون تهیه شده و در اختیار شبکه‌های مختلف قرار می‌گیرد. علاوه بر آثاز تولیدی، بهترین هنرمندان استان‌ها بعنوان نمایندگان اقوام و اقشار مختلف ایرانی به نمایش جاذبه‌های فرهنگ بومی و آئین‌های پسندیده نوروز و بهار می‌پردازند. 

بر این اساس پخش نماهنگ‌ها و آوا نماهای زیبا، شاد، مفرح و متناسب با ایام نوروز و ماه مبارک شعبان یکی از مهمترین بخش‌های برنامه‌های اسفند ۱۴۰۰ و فروردین سال آینده در شبکه‌های استانی هستند؛ پخش برنامه موسیقی محور «آوای بهار» که به سفارش اداره کل صدای استان‌ها در ۱۳ قسمت و با اسفتاده از ترانه‌های چهارگوشه مختلف ایران ساخته شده هم در دستور کار قرار دارد. 

مسابقه‌های شاد نوروزی روی آنتن مراکز

مسابقات جذاب از جمله پنج عنوان مسابقه آماده پخش در ۸۶ قسمت و به مدت کل ۳۴۶۰ دقیقه شامل مسابقه رزمی زرهی رزم‌آوران در مرکز آذربایجان شرقی، مسابقه سرباز حاج قاسم در مرکز کرمان، مسابقه تازه نفس در مرکز مازندران و مسابقه‌های چاشنی و خندیشه در مرکز فارس و تأکید بر مشارکت مخاطبان با مسابقه‌های مختلف از جمله مسابقه عکس از «سفره‌های هفت‌سین»، «روز جوان»، «جشن‌های نیمه شعبان»، مسابقات «استان شناسی» و اجرای دابسمش، بخش دیگر برنامه‌های نوروزی سیمای مراکز را تشکیل می‌دهد. 

جریان‌سازی برای افزایش مطالعه به منظور تشویق مخاطبان به کتابخوانی در تعطیلات نوروزی با ارسال کلیپ‌های صوتی و تصویری از سوی مخاطبان با موضوع بیان خلاصه کتابی که خوانده‌اند در یک دقیقه و پخش آن از شبکه‌های صداوسیما با عنوان «کتابی که من خواندم» و تشویق برای قرار دادن کتاب در سبد هدایای نوروزی یکی از خلاقیت‌های برنامه‌سازی در نوروز ۱۴۰۱ خواهد بود. 

بهاریه‌ای متفاوت روی آنتن رادیوهای استانی

شبکه‌های رادیویی استانی صداوسیما نوروز ۱۴۰۱ را در گستره ایران با گلچینی از شادترین برنامه‌های رادیویی جشن می‌گیرند. ویژه برنامه‌های مختلفی به مناسبت فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۱ توسط اداره کل صدای استان‌ها و مراکز استانی رسانه ملی تهیه شده است که در این ایام از شبکه‌های استانی و سراسری پخش شود. 

بر این اساس ۷۰ موضوع به عنوان محورهای اصلی برنامه‌های رادیویی نوروزی در نظر گرفته شده که شامل شروع خوب در سال جدید، آرزوهای مردم در هنگام تحویل سال، چهره‌های ماندگار و بزرگان محلی، بهار طبیعت تا بهار قرآن (با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان)، سخنان و رهنمودهای بزرگان و عالمان دینی، آیات و روایات، طنزهای زیبا و شنیدنی تامینی و تولیدی، آیتم‌های مردم ساخت با محوریت خاطرات نوروزی، ترانه‌ها و نغمه‌های بهاریه، قصه‌ها و حکایات جذاب محلی، حال و هوای نوروز در خانه‌های سالمندان و صله رحم در شرایط شیوع بیماری کرونا خواهد بود. 

مجموعه این محورها در قالب برنامه‌های کوتاه، گزارش و تولیدات ویژه روی آنتن می‌روند و در این بین همکاری سیما، فضای مجازی و رادیونما نیز بر غنای کارها خواهد افزود. 

پخش رنگین کمانی از ویژه برنامه‌های سال تحویل از رادیوهای استانی با بخش‌های جذاب و شنیدنی از گوشه و کنار کشور با نگاه ویژه به روستاها به همراه پخش ده‌ها قطعه موسیقی تولیدی مراکز استانی صداوسیما ویژه نوروز از ۲۷ اسفندماه در دستور کار شبکه‌های رادیویی استانی قرار دارد. 

تولید بسته‌های معرفی جاذبه‌های گردشگری با عنوان «ایران جذاب»، برنامه‌های کوتاه با نام «یک نکته، یک حدیث» شامل احادیث و روایات مختلف در مورد اهمیت صله رحم، پاکیزگی و مسائل اجتماعی و فرهنگی از جمله این برنامه‌ها است. 

«بهار در آبادی» عنوان برنامه کوتاه دیگری است که به صورت اختصاصی به روستاهای هر استان می‌پردازد و هدف از آن، معرفی جاذبه‌های گردشگری، زیبایی‌های طبیعی و زندگی روستانشینان با توجه به آیین‌های گوناگون و خرده فرهنگ‌هاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز