خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری هشتمین دوره هفته هنر انقلاب مطرح شد؛

هفته هنر انقلاب امسال اتفاقی آکادمیک است/ عملی کردن شعار «فرا تهران» برای امسال/ ارائه سی پوستر از دست‌نوشته‌های شهید آوینی/ افزایش سینماها یکی از اهداف حوزه هنری است

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۵۵۵۸

نشست خبری هشتمین دوره هغته هنر انقلاب صبح امروز چهارشنبه هفدهم فروردین‌ماه با حضور مسئولان این رویداد در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری هفته هنر انقلاب صبح امروز چهارشنبه هفدهم فروردین‌ماه در تماشاخانه مهر حوزه هنری با حضور مسعود شجاعی طباطبایی (مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری) و مجدالدین معلمی (دبیر هشتمین دوره هغته هنر انقلاب) برگزار شد.

در ابتدا؛ مجدالدین معلمی (دبیر دوره هشتم هفته هنر انقلاب) گفت: شیوع بیماری کرونا به جز تهدید سلامت مردم به اهالی هنر و فرهنگ آسیب زد و طی چنین اتفاقی، زمانی که اجتماع را از دست دهیم فرهنگ و هنر دچار مشکل می‌شود. 

او افزود: زمانی که سینماها و تئاترها و گالری‌ها و کنسرت‌ها تعطیل شوند، قاعدتا زمینه عرصه فرهنگ و هنر خدشه‌دار خواهد شد. به همین دلیل، سال قبل برای اهالی هنر و فرهنگ سال سختی بود، اما خدا را شکر تعامل مردم و هنرمندان همچنان برقرار است و باید فرهنگ جدیدی که به دلیل وجود کرونا شکل گرفته، مورد تعامل قرار گیرد تا ارتباط هنرمندان با مردم مجددا برقرار شود. 

مهمترین شاخصه انتخاب چهره سال انقلاب اسلامی وجه عمومی هنرمند است

معلمی در ادامه توضیحاتش گفت: بنا به دلایلی که مطرح کردم در انتخاب چهره سال دچار مشکل بودیم. 

او بیان کرد: مهمترین شاخصه انتخاب چهره سال انقلاب اسلامی وجه عمومی هنرمند بود، اما خب ما اجتماعی نداشتیم، اما در نهایت کارها انجام شد و حال شاهد برگزاری دوره هشتم هفته هنر انقلاب هستیم. 

اختصاص پنج شب به پنج رشته هنری تخصصی

او گفت: برای هفته هنر انقلاب چند رویداد داریم و اولین اقدام تکریم از هنرمندان است. تعدادی از هنرمندان سال قبل در شرایط بدی که وجود داشت تولید داشتند؛ لذا باید امسال تکریم شوند. رویداد بعدی این است که حوزه هنری به مدت پنج شب به رشته‌های تخصصی می‌پردازد و هنرمندان هر رشته از افطار به مراسم دعوت می‌شوند و با آن‌ها تعامل خواهیم داشت. بنا داریم از هر رشته تخصصی، در شبی تخصصی دعوت کنیم و با هنرمندان هر عرصه گپ بزنیم. در ادامه هر رشته سه برگزیده خواهد داشت و در نهایت و سی نفر از همه رشته‌ها مورد تقدیر قرار می‌گیرند. 

هفته هنر انقلاب امسال اتفاقی آکادمیک است

مجدالدین معلمی در ادامه گفت: برنامه بعدی هفته هنر انقلاب امسال مراسم اختتامیه است و طی این اتفاق چهره هنر سال انقلاب معرفی می‌شود که اساس انتخاب این فرد نظرخواهی است که در نهایت یک نفر مانند سال‌های گذشته معرفی خواهد شد. 

او با تاکید بر اینکه هفته هنر انقلاب امسال اتفاقی آکادمیک است، گفت: هیئت علمی برای بیست رشته هنری تشکیل شده و این اعضای هیئت‌ها هستند که افراد را در هر رشته انتخاب می‌کنند. 

دیده شدن هنر هنرمند توسط مخاطب یکی از شاخصه‌های مهم انتخاب است

وی افزود: مهمترین شاخص هرسال ما برای انتخاب این است که اثر هنری باید مخاطبان گسترده‌ای داشته باشد و دیده شدن آثار هنری یکی از مهمترین مواردی است که بر آن تاکید داریم. مورد دیگر سابقه فرد و فعالیتش در عرصه تربیت جوانان است. 

معلمی تاکید کرد: یکی دیگر از اتفاقات خوبی که امسال رخ داده این است که فعالیت‌ها در استان‌ها هم اهمیت دارد. واکنش هنرمندانه و سریع در اتفاقات رخ داده هم شاخصه‌ای دیگر براس انتخاب چهره انقلاب است. دیگر موضوع که مهم است ایجاد بستر مناسب برای ارائه آثار است که به این موضوع نیز پرداخته‌ایم. 

بیست سینما به سینماهای حوزه هنری کشور اضافه شده

معلمی گفت: بیست سینما به سینماهای حوزه هنری کشور اضافه شده و امسال با شصت سینما و سالن رویداد هفته هنر انقلاب را برگزار خواهیم کرد. این موضوع را باید در نظر داشت که افزایش سینماها یکی از اهداف حوزه هنری است و در شهرهای گنبد کاووس، نوشهر و تهران این اتفاق افتاده است. در برخی شهرها هم افتتاح گالری داریم. مورد دیگر اینکه بنا داریم فعالیت‌های میدانی داشته باشیم. ما می‌خواهیم «یک شهر یک گالری» را در شهرها افتتاح کنیم و به ارائه آثار و محصولات فرهنگی و هنری بپردازیم. 

سینماهای حوزه هنری روز یکشنبه تا سحر نیم‌بها هستند

معلمی اذعان داشت: طی برگزاری هفته هنر انقلاب سینماهای حوزه هنری روز یکشنبه که در رویداد امسال روز سینما نام گرفته نیم بها هستند و این رویه تا سحر ادامه خواهد داشت. روز سه‌شنبه هم انتشارات سوره مهر سه شنبه برای کتاب‌هایش تخفیف قائل خواهد شد. از اتفاقات دیگر در رویداد امسال استفاده از رسانه‌ها در ارائه اخبار هفته هنر انقلاب و بخش‌های مختلف آن در تهران و دیگر استان‌هاست. استادانی هر شب حضور دارند و از شبکه افق در برنامه «عطف» حضور خواهند یافت. برنامه دیگرمان هم این است که می‌خواهیم از رسانه‌ها استفاده کنیم تا اشکالات موجود با کمک هنرمندان اصلاح شود تا به این وسیله به گسترش فرهنگ و هنر کمک کنیم تا در ادامه مخاطبان عمیق‌تر بیاندیشند و البته این ایجاد تفکر هم یکی از اهداف اصلی ماست. 

برای دوری از ابراز سلیقه در انتخاب چهره سال انقلاب  از تکثر داوران بهره برده‌ایم

معلمی درباره انتخاب چهره سال امسال و نگاه‌های سلیقه‌ای در انتخاب هم گفت: در همه انتخاب‌ها ابراز سلیقه هست و دوری از این قضیه به تکثر داوران بستگی دارد. این مورد و مردمی بودن هنرمند برایمان اهمیت داشته و درنهایت چهره‌ها براساس رای جمعی انتخاب می‌شوند. 

دبیر هشتمین هفته هنر انقلاب گفت: انشالله روز جمعه که مراسم اختتامیه برگزار می‌شود، گردهمایی فعالان فرهنگ را داریم و چهره هنر انقلاب را معرفی می‌کنیم. 

توجه به استان‌ها و عملی کردن شعار «فرا تهران» امسال

مجدالدین معلمی در پایان صحبت‌هایش گفت: توجه به استان‌ها و عملی کردن شعار «فرا تهران» امسال عملی خواهد شد. در همه استان‌ها چهره‌ها معرفی می‌شوند و همه اتفاقات رویداد امسال در تهران، در استان‌ها اکران و اجرا می‌شود و هم بخش‌ها مورد توجه هستند. 

ارائه سی پوستر از دست‌نوشته‌های شهید آوینی

در ادامه برنامه مسعود شجاعی طباطبایی (مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری) هم دقایقی با حاضران صحبت کرد و به ارائه توضیحاتی پرداخت. او در ابتدا گفت: یکی از اتفاقات خوب هفته هنر انقلاب امسال، این بود که سی پوستر مبتنی بر دست‌نوشته‌های شهید مرتضی آوینی را خواهیم داشت که توسط هنرمندان مطرح طراحی شده‌اند و آن‌ها بر این اتفاق نظارت داشته‌اند. در تمام استانها پوسترها نمایش داده می‌شوند. 

نصب سردیس شهید آوینی در استان‌ها

وی افزود: اتفاق دیگر این است که در استانها سردیس شهید اهل قلم مرتضی آوینی نصب می‌شود که سازنده آن‌ها آقای قدرت الله معماریان است. کلا امسال در استان‌ها هم افزایی داشته‌ایم و شهرداری و روایت فتح هم کنار ما هستند. در تهران و روایت فتح شنبه افتتاحیه داریم. در نیاوران هم نمایشگاهی داریم که به لحاظ کیفیت متفاوت است. در حوزه هنری هم سه گالری به ارائه آثار خواهد پرداخت. یک بلک باکس هم داریم که به هنر مفهومی اختصاص دارد و در آن یک اثر از یک هنرمند را نمایش می‌دهیم و این کار برای دیده شدن بیشتر اثر است. 

شجاعی طباطبایی با اشاره به اینکه کرونا فقط تهدید نبوده و فرصت هم محسوب می‌شود، ادامه داد: خبر دیگر اینکه حوزه هنری و شهرداری طی همکاری باهم بیلبوردهایی را تدارک دیده‌اند که در سطح شهر در معرض دید عموم قرار می‌گیرد تا هفته هنر انقلاب و چهره امسال مخاطبان بیشتری داشته باشد. 

نمایش سی اثر برگزیده موشن گرافی در رویداد امسال

شجاعی در پایان گفت: سی اثر برگزیده موشن گرافی داریم که فیزیکی و مجازی نمایش داده می‌شوند و این در حالی است که در هفته هنر انقلاب پارسال یکی از همین آثار چند میلیون بار مورد توجه و بازدید قرار گرفته که نشان از توجه مخاطبان به این بخش دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز