خبرگزاری کار ایران

کارگردان انیمیشن «قطعه تنهایی»:

انیمیشن می‌تواند دنیای عمیق و پیچیده روان انسان را نشان دهد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۹۵۶۵

الهه قمیشی معتقد است که با استفاده از مدیوم انیمیشن می‌توان به راحتی به ترسیم دنیای عمیق و پیچیده‌ی روان انسان امروز پرداخت.

الهه قمیشی، کارگردان انیمیشن ۹ دقیقه‌ای «قطعه تنهایی» و محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که در دوازدهمین جشنواره پویانمایی تهران حضور داشت، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره داستان این انیمیشن گفت: داستان این انیمیشن درباره مردی تنها و منزوی است که با عادت‌های عجیبی در خانه پدری‌اش زندگی می‌کند و سال‌هاست حسرت آرزوهایی که در کودکی داشته او را رها نکرده است، در نهایت او با کمک پسربچه‌ای به بزرگ‌ترین خواسته قلبی خود که در کودکی آرزویش را داشته است، دست پیدا می‌کند.

او درباره هدف ساخت فیلم بیان کرد: «قطعه تنهایی» فیلمی بود که قلبا دوست داشتم، بسازم. این فیلم درامی روان‌شناسانه درباره حسرت و وابستگی‌ست، کشف لایه‌های پنهان در شخصیت‌ها و روان انسان‌ها از مقوله‌های مورد علاقه من در فیلمنامه‌نویسی است. قصد داشتم با نزدیک شدن هر چه بیشتر به ابعاد عمیق‌تر روان این مرد، تاثیر آسیب‌های روانی در دوران کودکی را بر زندگی بزرگسالی نمایش دهم. وابستگی بیش از حد به گذشته و حسرت این مرد تنها می‌توانست آثار عجیب‌تری، فراسوی واقعیت‌ها بر روح و روانش به جا بگذارد، آرامش او را سلب و زندگی‌اش را بی‌معنی سازد.

به گفته قمیشی؛ با استفاده از مدیوم انیمیشن می‌توان به راحتی به ترسیم دنیای عمیق و پیچیده‌ی روان انسان امروز پرداخت و من سعی داشتم چنین ایده‌ای را با به‌کارگیری تکنیک‌های نهایی در سه فضای واقعی، تخیل و رویای فیلم نشان دهم.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره جایگاه انیمیشن ایران خاطرنشان کرد: به لحاظ توسعه صنعت انیمیشن، شواهد این جایگاه و موقعیت را رو به رشد نشان می‌دهد اما به آهستگی. می‌بایست بیشتر از این‌ها به صنعت خلاقه انیمیشن توجه داشت تا رشد اقتصادی بالاتری را در آن، به‌خصوص در حوزه‌های انیمیشن سریالی و سینمایی شاهد باشیم. توجه و بهره‌گیری از ایده‌های بکر و درست و نه تقلیدی به معرفی هرچه بهتر انیمیشن ایرانی و حضور موفق آن در عرصه‌های مختلف بین‌المللی کمک می‌کند. در کنار این مهم اگر حمایت‌های دولتی و اطمینان خاطر برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بیشتر باشد، شرایط فعالان حرفه‌ای این عرصه مهیا باشد و همچنین در پرورش نیروهای با استعداد این حوزه بیشتر تلاش شود، می‌توان جایگاه بالاتری را برای انیمیشن ایران متصور شد.

او تصریح کرد: چنین پروژه‌هایی به شناساندن این حوزه در سطح جهانی موفق بوده و جوایز بین‌المللی زیادی را کسب کرده‌اند. ساخت انیمیشن کوتاه و تجربی دغدغه من بوده است و خوشحالم که با پذیرش طرح من نیز در مرکز گسترش، تولید این پروژه اتفاق افتاد. امیدوارم در حوزه فیلم بلند انیمیشن هم هر چه بیشتر این اتفاقات خوبی بیفتد و با تولیدات بیشتری با کیفیت بالا در سطح رقابت جهانی داشته باشیم.

قمیشی در پایان درباره جشنواره پویانمایی تهران خاطرنشان کرد: جشنواره‌های تخصصی مثل پویانمایی تهران لازمه‌ای برای پیشرفت انیمیشن ایران به حساب می‌آیند. این گردهمایی و نمایش آثار برتر می‌تواند انگیزه خوبی برای فعالان و به‌خصوص دانشجویان باشد، هر چه بیشتر شاهد محافل انتقال تجربیات و دانش فیلمسازان در جشنواره باشیم بهتر است. تبلیغات بیشتر و حضور هنرمندان سایر حوزه‌های مرتبط مانند سینماگران نیز می‌تواند راهی باشد تا عموم مردم و علاقه‌مندان برای شرکت در چنین جشنواره‌ای بیشتر ترغیب شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز