خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح شد؛

فعال شدن شورای سیاستگذاری موزه‌های شهرداری تهران طی هفته آینده/ ستاد گردشگری شهرداری تهران قصد همکاری با میراث تهران دارد/ تعامل با دهه هشتادی‌ها!

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۹۷۸۶

سرپرست ستاد گردشگری شهرداری تهران عنوان کرد: قبول داریم که بحث موزه‌ها و فعالیت آن‌ها در شهرداری تهران بسیار اهمیت دارد و طی هفته آینده شورای سیاستگذاری موزه‌ها در سطح شهر تهران تشکیل خواهد شد. قصد داریم ساعت کار موزه‌ها را افزایش دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، تهران، کلان‌شهر هزار رنگی است که با وجود جاذبه‌های متعدد در حوزه گردشگری، مغفول مانده. شاید تعدد ارگان‌ها و نهادهایی که خود را متولی گردشگری می‌دانند یکی از دلایل این امر باشد. از یکسو اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با معاونت‌های مختلف که یکی از آن‌ها معاونت گردشگری است، در این شهر فعال است و از دیگر سو ستاد گردشگری شهرداری تهران قصد دارد تبدیل به سازمان گردشگری شود تا امور گردشگری تهران را در دست گیرد. البته ارگان‌ها و نهادهای دیگری نیز هستند که سعی دارند در حوزه گردشگری ورود کنند و دستی بر این آتش داشته باشند. 

امیر قاسمی چند ماهی‌است که به عنوان سرپرست جدید ستاد گردشگری شهرداری تهران معرفی شده است و برنامه‌های متعددی برای گردشگری تهران در سر دارد. این برنامه‌ها از به ثمر رساندن سازمان گردشگری گرفته تا اتوبوس‌ها و تاکسی‌های گردشگری، تعریف مسیر جدید گردشگری در تهران و حتا افزایش ساعت کاری موزه‌ها را دربرمی‌گیرد. 

او با اشاره به آنکه تاکنون سعی کرده‌است در حوزه برنامه ریزی گردشگری فعالیت داشته باشد، گفت: سعی کردیم تا در حوزه مناطق ۲۲گانه تهران فعالیت‌های متناسب با برنامه‌ریزی گردشگری را شکل دهیم. در این میان ظرفیت‌های تک تک مناطق را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین بحث تبدیل ستاد گردشگری شهرداری تهران به سازمان را به جد پیگیر هستیم تا ساختارهای مناسب آن را فراهم کنیم و در فرصت باقی مانده از برنامه سوم به دست شورای شهر برای تصویب برسانیم. همچنین برنامه‌های مناسبتی از هفته معلولان گرفته تا راه‌اندازی ستاد گردشگری تهران در نوروز را در دست اقدام داریم. 

در ادامه گفتگوی ایلنا را با امیر قاسمی می‌خوانید: 

چندی پیش شاهد برگزاری نشست هم اندیشی مسئولین گردشگری مناطق ۲۲گانه تهران در راستای هم افزایی و توسعه حوزه گردشگری در جهت ترغیب شهروندان برای آشنایی با اماکن گردشگری شهر تهران و تشریح موانع و مشکلات در مناطق ۲۲گانه بودیم. با توجه به برنامه‌هایی که اعلام کردید در راستای احصاء موانع و مشکلات به چه نتایجی دست یافتید؟ 

مناطق ۲۲گانه متاسفانه به دلیل نفوذهایی که وجود داشته به نوعی رها بودند. با توجه به آنکه صنعت گردشگری تهران باید خیلی پویا، واضح و متحرک باشد، اما به دلیل ساختارهای موجود، در مناطق در حوزه گردشگری ضعف زیادی شاهد هستیم همچنین کمبود بودجه و اعتبارات و مسائلی از این دست منجر به دیده نشدن حوزه گردشگری در فعالیت‌ها شده است. از این رو تمام این موارد در دستور کار ما قرار گرفته و در نخستین جلسه‌ای که با مناطق ۲۲گانه برگزار کردیم، مطرح شد. در این میان تکالیفی برای مناطق ۲۲گانه در حوزه گردشگری تعریف شد که باید در ظرف زمانی خاصی محقق شود. 

این تکالیفی که برای مناطق ۲۲گانه در حوزه گردشگری تعریف کرده‌اید، چه هستند؟ 

بررسی وضعیت بلیت فروشی مجموعه موزه‌های مناطق یکی از مواردی است که باید هرچه سریع‌تر مورد توجه قرار گیرد. از آنجایی که هنوز فروش بلیت موزه‌های شهرداری الکترونیکی نشده از این رو اطلاعاتی دراین خصوص نداریم. باید شرایط را به سویی سوق دهیم که فروش بلیت موزه‌ها الکترونیکی شود تا نظارت بر روی مجموعه‌ها راحت‌تر و کارآمدتر شود. معتقد هستم که مجموعه‌های زیر نظر شهرداری در حوزه گردشگری اعم از موزه‌ها و سایر بخش‌ها از فرصتی که کرونا برای ایجاد بستر و گسترش فضای مجازی ایجاد کرده بود، استفاده نکردند. اکنون نیز آماری در این خصوص وجود ندارد. نیاز است تا ظرفیت موزه‌های شهرداری در مناطق ۲۲گانه برای توسعه تورهای مجازی احصاء شود. 

برگزاری نشست‌های تخصصی یکی دیگر از مطالبات ما از مناطق ۲۲گانه است چراکه مدت‌هاست این نشست‌ها تعطیل شده‌اند و خبری از آن‌ها نیست درحالی که باید نشست‌های تهران‌شناسی، گردشگری بیش از پیش برگزار شود. هرچه مسیر را علمی پیش ببریم قطعا برای اجرایی ساختن برنامه‌هایمان بهتر خواهد بود. ضمن آنکه یکی از مهمترین نکاتی که درخصوص محلات تهران مطرح است، تاریخچه محلات است. متاسفانه بسیاری از تاریخچه‌های محلات نقص دارد، صحیح نیست یا اصلا در در سایت ویزیت تهران وجود ندارد. این درحالی است که سراهای محلات این ظرفیت را دارند که این تاریخچه را اصلاح و در اختیار ما قرار دهند. نباید فراموش کرد که ما می‌دانیم که موزه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری که در اختیار شهرداری است چه هستند اما از ظرفیت سایر نهادها و دستگاه‌ها در حوزه گردشگری تهران غافل شده‌ایم و به آن سمت نرفته‌ایم. در این میان تمام مسئولان گردشگری مناطق تهران را موظف کردم تا درصدد شناسایی ظرفیت‌های گردشگری مناطق خود برآیند و آنچه که شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند را در قالب تفاهم‌نامه به ما ارائه دهند تا بتوانیم با نهاد و ارگان مربوطه درخصوص تسهیل شرایط استفاده از آن برای شهروندان، تفاهم کنیم. حاضر هستیم در قبال تبلیغی که برای آن‌ها انجام می‌دهیم تخفیفی برای گردشگران و شهروندان تهرانی در نظر گرفته شود. همچنین این مراکز را در لیست تورهایی که تعریف می‌کنیم قرار خواهیم داد. 

بررسی مسیرهای گردشگری یکی دیگر از مطالبات ما از مناطق ۲۲گانه تهران بود. چک کردن مسیرهایی که از گذشته تاکنون فعال هستند و بررسی درجه موفقیت آن‌ها و اینکه آیا به پایش مجدد نیاز دارند یا خیر باید مورد توجه قرار گیرد. در این میان مسیرهای گردشگری کوهستانی را با توجه به سرد شدن هوا و احتمال سفیدپوش شدن کوه‌ها در برنامه قرار داده‌ایم از این رو از مناطق ۱.۲، ۳.۴ و ۵ و ۲۲ و ۱۷ ماموریت داده‌ایم تا مسیرهای کوهپیمایی‌اشان را بررسی کنند تا بتوانیم آنرا ساماندهی کنیم. همچنین از مناطقی که رود- دره دارند خواستیم تا ساماندهی این مناطق را انجام دهند. دره فرحزاد یکی از این نمونه‌هاست که امیدواریم اتفاقات خوبی در پیش رو داشته باشد. 

همچنین خواستار جمع‌بندی آمار پروژه‌های گردشگری شدیم که از سال‌های گذشته در مناطق تعریف شده اما یا کند پیش‌رفته یا تعطیل شده‌اند. امیدواریم بتوانیم این پروژه‌ها را تسریع و به ثمر برسانیم. توانمندسازی مدیران در حوزه گردشگری را نیز مد نظر داریم. 

این روزها صحبت‌ها و نگاه شهردار تهران به حوزه گردشگری و این مهم که باید از تمامی ظرفیت و پتانسیل حوزه گردشگری تهران استفاده شود، شنیده می‌شود اما در عمل شاهد تحقق اتفاق خاصی در این حوزه نیستیم. برای مثال شاهد محدود شدن تورهای تهران‌گردی به زمان‌های خاص مانند نوروز هستیم. یا حتا ساعت فعالیت موزه‌های متعلق به شهرداری هنوز برای عموم روشن نیست و برخی از روزها و ساعات خاص، این موزه‌ها بازدید عموم ندارند که سبب سردرگمی مخاطبان شده است. ستاد گردشگری شهرداری تهران چه برنامه‌هایی برای ساماندهی این امور دارد؟ 

من آمده‌ام تا نکاتی که مد نظر است را پیگیری و به اجرا برسانم. سعی برآن است تا تورهای تهرانگردی از حالت مناسبتی خارج شود. ۳۵۵محله در تهران داریم که سرای محله دارند. در کتاب مدیریت محله طرح خانه گردشگری و تفریحات آورده شده تا از این پس به عنوان یکی از خانه‌های محلات در نظر گرفته شود تا بتوانیم از این طریق موضوعات مد نظر را از طریق محلات محقق کنیم. تورهای تهرانگردی در اولویت این امر قرار دارند. مناطق به زودی با جدیت در حوزه تورها فعال خواهند شد. همچنین شهردار به فعال شدن تورهای مسیر کوهستان تاکید دارند که این امر نیز درحال محقق شدن است. 

قبول داریم که بحث موزه‌ها و فعالیت آن‌ها در شهرداری تهران بسیار اهمیت دارد و در آینده‌ای نزدیک طی هفته آینده شورای سیاستگذاری موزه‌ها در سطح شهر تهران تشکیل خواهد شد. سیاستگذاری کلان در حوزه موزه‌ها را در نظر داریم که یکی از این سیاست‌ها ساعت فعالیت موزه‌ها در تهران خواهد بود. در تهران بیش از ۶۰ موزه تحت مالکیت شهرداری اداره می‌شود. طی بازدیدهایی که از موزه‌ها داشتم متوجه شدم ساعت کار موزه‌ها با ساعت بازدید شهروندان تهرانی یکسان نیست و یکی از دلایل‌عدم استقبال از موزه‌ها همین امر است. نه تنها موزه‌های شهرداری بلکه موزه‌های وابسته به وزارت میراث و گردشگری نیز ساعت فعالیتشان با ساعت بازدید مخاطبان همخوانی ندارد. از این رو قطعا در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری موزه‌های شهرداری، ساعت فعالیت موزه‌ها تغییر خواهد کرد. سپس قصد داریم این مهم را به موزه‌های مجموعه میراث نیز بسط دهیم تا آن‌ها نیز طی هم افزایی با شهرداری، ساعت فعالیت موزه‌ها را تغییر دهند. احتمالا ساعت بازدید از موزه‌ها افزایش خواهد یافت. 

این شورای سیاستگذاری درخصوص فعالیت خانه موزه‌ها و سایر مراکز وابسته به حوزه گردشگری شهردای تهران نیز تصمیم می‌گیرد. حتا قصد داریم اداره کل تهران را نیز پای میز بیاوریم. 

باتوجه به آنکه از افزایش ساعت بازدید از موزه‌ها خبر می‌دهید، یکی از مشکلاتی که مسئولان و موزه‌داران برای عملیاتی شدن این امر بیان می‌کنند، کمبود نیروست. برای این امر چه برنامه‌ای در نظر دارید؟ 

مشکل ما کمبود نیرو نیست بلکه مشکل ما مدیریت نیروست. اگر نگاهی به فعالیت «موزه آثار طبیعی و حیات وحش هفت چنار» داشته باشیم خواهیم دید که بدون آنکه نیرویی اضافه شود، با زمان‌بندی فعالیت نیروهای فعال در موزه توانستیم ساعت بازدید را از ۸ تا ۲۰ داشته باشیم. این ساعت حتا در تابستان به ۲۱ نیز می‌رسید. 

جالب آنجاست که شاهد آن بودیم که بازدیدی که توسط شهروندان از این موزه صورت می‌گیرد از ساعت ۱۶ به بعد است. قبل از این ساعت، بیشتر بازدیدکنندگان سازمانی از مدارس گرفته تا دانشجویان و… هستند. تلاش داریم با توجه به اهمیتی که این موضوع برای ما دارد آن‌ها در درجه نخست اهمیت قرار دهیم و شاهد اتفاقات خوبی در خصوص فعالیت موزه‌ها در سطح شهر تهران باشیم. 

به تعریف مسیرهای جدید گردشگری در تهران اشاره داشتید و از ورود مسیرهای کوهستانی و رود – دره‌ها به حوزه گردشگری تهران صحبت کردید. همچنین به این نکته اشاره داشتید که قرار است تورهای تهرانگردی دیگر در انحصار زمان‌های خاص نباشد. این درحالی است که این روزها تهران آبستن اتفاقاتی است که شرایط تهران را به لحاظ پذیرش گردشگر خاص کرده است. تدبیر شما در این زمان چیست؟ 

شرایطی که این روزها تهران دارد، به نوعی نیست که بگوییم گردشگری را به هر نحوی تعطیل می‌کنیم. مدیران ما در مناطق مختلف سعی در پایش فعالیت‌های خود در سال‌های گذشته برآمده‌اند تا تحلیلی از فعالیت‌های گذشته داشته باشند و بازخورد مسیرها را بگیرند تا بتوانیم به فراخود نیاز و در خواست شهروندان، تورهای جدید تعریف کنیم. در این میان سعی ما برآن است تا بتوانیم نگاه روز جامعه و خواسته‌های نوجوانان و جوانان را در نظر بگیریم. از این رو نشست‌هایی با دهه هشتادی‌ها و حتا نودی‌ها برگزار می‌کنیم تا با ذائقه روز جامعه گردشگران آشنا شویم. البته هنوز جلسه‌ای با دهه هشتادی‌ها نداشتیم. 

هرچند از ایجاد تعامل با دهه هشتادی‌ها و حتا نودی‌ها سخن می‌گویید اما بنابرگفته‌های شما هنوز موزه‌های شهرداری تهران نتوانسته‌اند بستر اولیه این تعامل که همان فضای مجازی است را فراهم کنند و به ثمر برسانند. این درحالی است که این روزها دنیای دهه هشتادی‌ها چیزی فراتر از آنچیزی است که در موزه‌های شهرداری تهران رقم می‌خورد. ضمن آنکه گردشگری در دنیا با VR و AR گره خورده اما گردشگری تهران هنوز نتوانسته سایت ویزیت تهران را به روزرسانی کند. پس چگونه است که از ایجاد تعامل با نسل جدید در حوزه گردشگری صحبت می‌کنید؟ 

ما هنوز نمی‌دانیم که چند درصد از مجموعه‌های گردشگری‌امان از امکانات VR و AR استفاده می‌کنند یا آنکه تور مجازی دارند یا خیر. به زودی این آمار بررسی و احصاء می‌شود. سعی ما برآن است تا در بودجه امسال و اگر نشود، در بودجه سال‌های آینده این مهم را در نظر بگیریم. البته در حوزه تورهای مجازی سعی داریم تعاملاتی با شرکت‌های دانش‌بنیان داشته باشیم. 

در برخی از مصاحبه‌هایتان با رسانه‌ها از افزایش اتوبوس‌ها و تاکسی‌های گردشگری صحبت کردید. حتا مطرح کردید که مذاکراتی با شرکت واحد اتوبوسرانی در حال انجام است که بتوانیم تعداد اتوبوس‌های گردشگری را افزایش دهیم و حتی بتوانیم تولید و تجهیز اتوبوس‌های گردشگری را انجام دهیم. با توجه به تحریم‌ها، آیا این صحبت‌ها از سوی شما در حد شعار نیست؟ 

امیدوارم که شعار نباشد. از روز نخست پیگیر این مهم بوده و هستم. بحث اتوبوس‌های گردشگری را با شرکت واحد اتوبوسرانی پیش می‌بریم و با مسئولان راهور تهران نیز جلساتی داشتیم. به زودی شاهد شکل‌گیری اتوبوس‌های تهرانگردی خواهیم بود. درخصوص تاکسی‌های گردشگیر نیز بر آن هستیم تا در نقاط مسافرخیز مانند فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافری، تاکسی‌هایی را بگذاریم که رانندگان آن آموزش گردشگری دیده باشند و به زبان‌های خارجی آشنایی داشته باشند. اینها ایده‌آل‌های مجموعه هستند که امیدواریم محقق شود. 

هرچند شما نیز از آنچه تاکنون درخصوص توسعه گردشگری تهران یاد کردید به عنوان برنامه‌هایتان برای پیشبرد ستاد گردشگری شهرداری تهران یاد کردید و حتا از تدابیری برای سازمان شدن این ستاد نام بردید اما اینها فقط در زمره برنامه‌های شما نیستند بلکه در لیست برنامه‌های رئسا و سرپرست‌های پیشین این ستاد نیز قرار داشتند که البته محقق هم نشدند و در حد حرف و برنامه باقی ماندند. چرا تاکنون این وعده‌ها و برنامه‌ها محقق نشده‌اند و همچنان رییس جدید ستاد گردشگری شهرداری تهران باید از فعال شدن اتوبوس و تاکسی گردشگری و حتا تبدیل این ستاد به سازمان گردشگری به عنوان برنامه‌هایش یاد کند؟ چرا این وعده‌ها به نتیجه نمی‌رسند؟ 

اگر سازمان گردشگری تهران شکل گیرد این برنامه‌ها می‌توانند از طریق این سازمان بهتر و جامع‌تر پیگیری شوند. مشکل اساسی آنجاست که در تهران نهادها و ارگان‌های مختلف دارای واحدهای گردشگری هستند که مستقلا برای خود کار می‌کنند و موضوعات خود را اولویت‌بندی می‌کنند. این یک ضعف بزرگ در حوزه گردشگری تهران است. قطعا اگر اینها تجمیع شوند جمع‌بندی و تحقق موضوعات مرتبط با گردشگری تهران، راحت‌تر خواهد بود. 

با توجه به صحبت‌های شما اینگونه در ذهن تداعی می‌شود که معاونت گردشگری و اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران هیچ کاری در حوزه گردشگری انجام نمی‌دهد از این رو ستاد گردشگری بر آن شده است تا نهادها و ارگان‌ها را برای پیشبرد گردشگری تهران تجمیع کند. آیا اینگونه است؟ آیا این فعالیت‌ها و تاکید بر تشکیل سازمان گردشگری تهران موازی کاری با اداره کل میراث و گردشگری تهران نیست؟ 

همکاران ما در حوزه گردشگری تهران فعال هستند. حتا وزیر میراث و گردشگری نیز از سازمان شدن ستاد گردشگری شهرداری استقبال کرده است. ما در جهت هم افزایی مجموعه‌ها گام بر می‌داریم. در بحث کلان موضوع با اداره کل میراث و گردشگری تهران به عنوان قطب موضوع، هماهنگ هستیم و کارها را پیش می‌بریم. در آینده نزدیک قصد داریم جلسات مشترک خاص را با آن‌ها برگزار کنیم تا شائبه‌ای ازعدم همکاری باقی نماند. همچنین قصد داریم از ظرفیت‌های همدیگر استفاده کنیم. ضعف بزرگی که در تهران شاهد هستیم آن است که تهرانی‌ها، جاذبه‌های تهران را نمی‌شناسند از این رو با در پیش بودن تعطیلات و حتا آخر هفته‌ها شاهد قفل شدن جاده‌های خروجی هستیم چراکه تصور تهرانی‌ها بر آن است که تهران چیزی برای گردش ندارد. این درحالی است که اگر بخواهیم تهرانگردی داشته باشیم باید ماه‌ها برای آن وقت بگذاریم تا بتوانیم از جاذبه‌های گردشگری دیدن کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز