خبرگزاری کار ایران

رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم رشد مطرح کرد:

داوران جشنواره رشد از یک طیف نیستند/ پیشنهاد دادیم آموزش و پرورش در حوزه تولید فیلم نیز ورود کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۶۶۴

شفیع آقامحمدیان معتقد است: داوران جشنواره فیلم رشد از یک طیف فکری نیستند و اگر شاهد حضور سینماگرانی از انجمن سینمای دفاع مقدس هستیم، دلیلش تخصص این افراد و وجود فیلم‌های دفاع مقدس در این دوره از جشنواره است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پنجاه‌ودومین جشنواره فیلم رشد این روزها در حال برگزاری است. این رویداد سینمایی به عنوان قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی ایران یکی از سرمایه‌های فرهنگی و سینمایی کشور به حساب می‌آید که طی سال‌های گذشته کمتر از همیشه مورد توجه فیلمسازان و اهالی سینما قرار گرفته و امسال با مدیریتی جدید شاهد برگزاری آن هستیم.

در این دوره از جشنواره شفیع آقامحمدیان، رئیس هیئت داوران است و هادی محمدیان، شهرام حیدریان، پروین تجوید، مهدی عظیمی میرآبادی، جمشید بیات، مهناز مظاهری، سیدمحمدرضا خردمندان، مهدی فیوضی، انسیه شاه‌حسینی، حبیب‌الله بهمنی، جواد رمضان‌نژاد، پرویز فارسیجانی، محسن جسور و میرعباس خسروی‌نژاد نیز دیگر داوران این دوره از جشنواره به شمار می‌آیند.

با شفیع آقامحمدیان درباره سطح کیفی آثار و ترکیب اعضای هیئت داوران گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

انتخاب اعضای هیئت داوران برعهده شما بوده یا دبیر جشنواره این افراد را انتخاب کرده است؟

انتخاب اعضای هیئت داوران با مشورت و تعامل صورت گرفته و من به تنهایی در انتخاب‌ها نقش نداشتم. طبیعتاً پیشنهادهایی از سوی من مطرح شده و دبیر جشنواره پیشنهادها را بررسی کرده و انتخاب‌های نهایی صورت گرفته است.

چرا بسیاری از افراد حاضر در این لیست فعالان حوزه سینمای دفاع مقدس و از اعضای انجمن سینمای دفاع مقدس هستند که شاید تخصص این افراد ارتباط چندانی با جشنواره رشد که رویکردی آموزشی و درسی دارد، نداشته باشد؟

من با این عقیده مخالفم، اگر نگاهی دقیق به لیست داوران داشته باشید اکثر افرادی که در این لیست هستند مربوط به فعالان حوزه سینمای دفاع مقدس نمی‌شوند.

مطرح‌ترین سینماگران این لیست به غیر از یک یا دو نام از اعضای انجمن یا فعالان سینمای دفاع مقدس هستند.

من فکر می‌کنم این نگاه درستی نیست، نام‌هایی در این لیست حضور دارند که اصلاً در حیطه سینمای دفاع مقدس فعال نیستند اما چند سینماگر هم می‌توان نام برد که از سینماگران و اعضای همین انجمن هستند چرا که در بین آثار راه‌یافته به جشنواره فیلم‌های سینمای دفاع مقدس نیز وجود دارد،‌ فیلم‌هایی که علاوه بر این ویژگی جنبه آموزشی هم دارند.

اعضای هیئت داوران بر اساس تخصصی که دارند انتخاب شده‌اند،‌ افرادی باتجربه در سینما که در حوزه فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی تخصص دارند. بعضی از داوران دبیر و معلم هستند و از جامعه فرهنگی به حساب می‌آیند و با توجه به ماهیت جشنواره رشد حضور آن‌ها در این لیست منطقی و درست است. من این لیست را بر خلاف نظر شما متشکل از یک طیف فکری نمی‌دانم و همانطور که گفتم فیلم‌هایی در این جشنواره حضور دارند که از سینمای دفاع مقدس هستند و البته به رویکرد و سیاست‌های جشنواره فیلم رشد هم مربوط می‌شوند.

برخی سینماگران حاضر در لیست اعضای هیئت داوران از اعضای انجمن سینمای دفاع مقدس هستند اما ما از سینماگران دیگری با نگاه و تفکر متفاوت نیز استفاده کرده‌ایم تا نظرات و نگاه‌های مختلف در قضاوت فیلم‌ها نقش داشته باشد. با نگاهی به لیست اعضای هیئت داوران به عقیده من به هیچ‌وجه نمی‌توان این هیئت را به یک طیف خاص مربوط دانست.

هیئت داوران پنجاه‌ودومین جشنواره فیلم رشد در حوزه محتوا چه مضامینی را در اولویت دارد؟

همانطور که می‌دانید هیئت داوران فیلم‌هایی را می‌بیند که هیئت انتخاب گزینش کرده و قطعاً پیش از ما این هیئت با در نظر گرفتن سیاست‌های آموزش و پرورش فیلم‌ها را انتخاب کرده است. فیلم‌هایی که جنبه تکنولوژی آموزشی داشته باشد، سیاست‌های آموزشی وزارت آموزش و پرورش را دنبال کنند، فیلم‌هایی که به مباحث آموزشی برای دانش‌آموزان و خانواده توجه دارند قطعاً در اولویت هستند که البته توجه به فرهنگ اسلامی هم مورد توجه هیئت داوران هستند.

با توجه به اینکه بسیاری از فیلمسازان دانش‌آموز و معلم هستند، آثار پنجاه‌ودومین جشنواره فیلم رشد به لحاظ کیفی در چه سطحی هستند؟

من هنوز همه فیلم‌های جشنواره را ندیده‌ام اما با توجه به آثاری که دیده‌ام باید بگویم که سطح کیفی آثار بالاتر از حد متوسط بود. اما نکته حائز اهمیت برای من این است که مدیران این دوره از جشنواره فیلم رشد نگاه بلند مدتی دارند و معتقدند باید برای اتفاقات مثبت در آینده برنامه‌ریزی کرد و این جشنواره شروع این برنامه‌ریزی است.

مدیران در تلاش هستند که یک فرهنگ‌سازی جدی داشته باشند تا فیلمسازان نگاهی به سیاست‌های فرهنگی آموزشی وزارت آموزش و پرورش داشته باشند. متأسفانه تا امروز در این زمینه هیچ فرهنگ‌سازی مناسبی صورت نگرفته و ما پیشنهاد دادیم برای اینکه آموزش و پرورش به این نتیجه مطلوب برسد در حوزه تولید نیز ورود کند و فیلم بسازد.

این رویداد یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های سینمایی کشور است، چندین سال قبل از انقلاب برگزاری این جشنواره آغاز شده، آن زمان با سیاست‌های خود آغاز به کار کرده و تا الان برگزاری آن ادامه دارد، در این سال‌ها جشنواره رشد با فراز و نشیب‌های فراوانی همراه بوده و ما پیشنهاداتی داشتیم که این رویداد تأثیرات فرهنگی بیشتری داشته باشد.

پیشنهادات ما بر این اساس بود که آموزش و پرورش برای نگارش فیلمنامه و تولید آثار سینمایی اقدام کند، در مدارس ابتدایی و دبیرستان آموزش فیلمسازی داشته باشند. امیدوارم این پیشنهادات را مسئولان سینمایی بتوانند به خوبی عملی کنند.

از نظر شما یک جشنواره می‌تواند در پیشبرد این اهداف موفق باشد؟

اگر جشنواره به درستی برگزار شود قطعاً تأثیرگذار است. به نظر من جشنواره باید جریان فرهنگی سال قبل را بررسی کند و بر اساس آن سیاستگذاری‌هایش را پیش ببرد و تنها به برگزاری یک دوره و استراحت تا سال بعد فکر نکند. متأسفانه در کشور ما مسئولان و سیاستگذاران فرهنگی نسبت به جریان‌سازی فرهنگی بی‌توجه بوده‌اند. رویدادهای سینمایی دیگر ما مثل جشنواره فیلم کودک هم به دلیل عدم سیاستگذاری‌های فرهنگی درست نتوانستند کارکردهای فرهنگی مناسبی داشته باشند.

به نظر من آموزش و پرورش در جشنواره رشد با توجه به اهمیت سیاستگذاری فرهنگی، حرکتی را آغاز کرده‌اند که این بی‌توجهی را از بین ببرند و با این رویکرد می‌توان به نتیجه رسیدن سیاستگذاری‌های فرهنگی آموزش و پرورش امیدوار بود، وگرنه در غیر این صورت هیچ‌گاه به نتیجه نخواهند رسید و فراز و نشیب‌های ادامه خواهند داشت. من بر این عقیده‌ام که مدیران جشنواره تمام توجه خود را نباید به برگزاری این رویداد معطوف کنند و باید به ابعاد دیگر آن که بحث فرهنگ‌سازی است، توجه ویژه داشته باشند، وقتی این نگاه وجود ندارد نمی‌توان از فیلمسازان انتظار داشت که آن‌ها در راستای حل مشکلات فرهنگی فیلم بسازند و اقدام کنند.

فارغ از بحث فرهنگ‌سازی، به لحاظ سینمایی جشنواره رشد را در چه سطحی می‌دانید؟

قدمت یکی از نشانه‌های اعتبار یک جشنواره است و همانطور که می‌دانید جشنواره رشد قدیمی‌ترین رویداد سینمایی ایران است و به دلیل داشتن این قدمت حتی می‌تواند تأثیرگذارترین جشنواره در عرصه سینما و تلویزیون باشد.

این رویداد چندین سال قبل از انقلاب یکی از معتبرترین جشنواره‌های ایران بود اما طرز تفکری که در آن جریان داشت یک تفکر مخرب بود و فیلم‌هایی به این رویداد ارسال می‌شد که نگاه فرهنگی خودشان را داشتند. پس از انقلاب هم این جشنواره برگزار شد و در برخی سال‌های مورد توجه مسئولان بود و در برخی سال‌های متأسفانه مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفت. اگر بخواهیم این رویداد در سطح مطلوبی قرار بگیرد نیاز به تغییر و تحول فکری مسئولان دارد و من بر این عقیده‌ام این رویداد در شکلی که امروز دارد نمی‌تواند مورد پسند و مطلوب فیلمسازان و مسئولان باشد و به همین دلیل وزیر آموزش و پرورش هم در صحبت‌هایش اشاره داشت که ما بایستی نیروسازی کنیم و توجهی جدی به فیلمسازی داشته باشیم. باید دوره‌های قبل بررسی شوند، ضعف‌ها کشف شوند و برای دوره‌های بعدی در جهت برطرف کردن آن‌ها اقدام شود. این نگاه مسئولان از نظر من مهم‌ترین اتفاق این دوره از جشنواره است و امیدوارم پایدار باشد و نتیجه‌اش را در سال‌های بعدی شاهد باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز