خبرگزاری کار ایران

جزئیات و جوایز جایزه ادبی جلال اعلام شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۷۴۶۶

نشست خبری پانزدهمین جایزه «جلال آل احمد» امروز در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور مدیرعامل این نهاد و دبیر علمی رویداد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری «پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد» صبح امروز یکشنبه هجدهم دی ماه در سرای کتاب «خانه کتاب و ادبیات ایران» برگزار شد.

علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران) و وجیهه سامانی (دبیر علمی جایزه) در این رویداد حضور داشتند و به بیان پاره‌ای توضیحات پرداختند.

گفتنی است جایزه ادبی جلال آل‌احمد هر سال در چهار گروه «داستان بلند و رمان»، «مجموعه داستان کوتاه»، «نقد ادبی» و «مستندنگاری» آثار منتشر شده سال قبل را بررسی کرده و برگزیدگان و شایسته‌های تقدیر بخش‌های چهارگانه را به جامعه ادبی کشور معرفی می‌کند.

جزئیات و جوایز جایزه ادبی جلال اعلام شد

علی رمضانی درباره جزییات این رویداد ضمن تاکید بر تاثیر رسانه‌ها در دیده شدن رویداد جلال گفت: امسال شصتمین سال انتشار کتاب «غرب‌زدگی» است. جلال به واسطه این اثر نحوه مواجه با غرب را به مردم آموخت و این نگاه قابل تحلیل و بازبینی است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه گفت: مراسم اختتامیه در آستانه روز زن مصادف با بیست و چهارم دی‌ماه راس ساعت ۱۸:۰۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود و اسامی برگزیدگان نیز اعلام خواهد شد.

او افزود: جز این رویدادهایی آموزشی داریم که فراخوانش چند روز پیش منتشر شده است و به این واسطه پذیرای بیست شرکت‌کننده خواهیم بود. این اتفاق طی سه روز از روز بیست و چهارم دی‌ماه برگزار می‌شود و 13 استاد در این مدت کلاس‌های‌شان را برگزار می کنند.

رمضانی در بخش دیگری از مراسم تاکید کرد: در میان رویدادهایی که در ایران برگزار می‌شود جایزه جلال به لحاظ مبلغی گرانترین جایزه کشور است.

او اذعان داشت: سال گذشته یکبار به مبلغ قبلی جایزه اضافه شد که البته مربوط به مبلغ مصوب شده قبلی نیست. ما برای برگزیده دویست و پنجاه میلیون تومان در نظر گرفته‌ایم و جایزه شایسته‌های تقدیر هم پنجاه میلیون تومان خواهد بود. مبلغ مصوب همان صد و ده تای شورای تامین است و امیداریم امکان اجرای مصوبه شورای فرهنگی برای افزایش مبلغ فراهم شود.

او گفته‌های خود را اینگونه کامل کرد: نمایشگاه‌هایی گذاشتیم تا به ارتقا بودجه بیانجامد، اگر برخی می‌گویند در حوزه‌های دیگر و رویدادهای دیگر پول‌های بسیار خرج می‌شود، اما مبلغ و بودجه ما مشخص است.

جزئیات و جوایز جایزه ادبی جلال اعلام شد

در ادامه مراسم دبیر علمی جایزه جلال آل احمد گفت: ما باید برای ایجاد رویدادهای کتاب محور تلاش بیشتری کنیم. جایزه جلال یکی از مهم‌ترین رویدادهای ادبی کشور است که اعتبارش را از این نویسنده می‌گیرد. جایزه جلال حال یکی از رویدادهای معتبری است که نویسندگان، مولفان، منتقدان و مستندنگاران برای حضور در آن تمایل دارند.

وجیهه سامانی با اشاره به اینکه جلال آل احمد هویتش را در مکتب شرقی جستجو کرده، ادامه داد: تعداد آثار رسیده به رویداد امسال بیش از دوهزار و ششصد اثر بوده است. در ادامه ما تلاش کردیم در عرض دو ماه طی سه مرحله آثار را مورد بررسی قرار دهیم. در نهایت اینکه خروجی این روند به نامزدهای چهار بخش اصلی می‌رسد و اسامی آن‌ها اعلام خواهد شد.

سامانی درباره آمار آثار رسیده به رویداد جلال نیز گفت: داستان و رمان ۱۸۰۰ اثر، داستان کوتاه ۴۰۱ اثر. در بخش نقد ادبی هم هفتاد و هفت اثر به دبیرخانه جایزه رسیده و تعداد مستندنگاری‌ها هم ۶۹۰ اثر است.

دبیر علمی رویداد جایزه جلال آل احمد ادامه داد: سه بخش جنبی داریم که یک بخش مربوط به مستندنگاری است و درباره شهید حاج قاسم است و بازه زمانی پرداختن به آن از سال نود و هشت آغاز شده و تا امروز ادامه داشته است. بخش دیگر مربوط به کادر درمان مدافعان سلامت است و بازه زمانی آن از سال نود و هشت شروع شده و نتیجه این روند ۴۲۰ اثری است که به دست ما رسیده است. بخش دیگر هم ویرایش کتاب است که امسال دومین دوره آن است.

گفتنی است محمدرضا سنگری، حسین فتاحی، اکبر صحرایی، حمید حسام، محمد سرشار، حجت الاسلام و المسلمین سعید فخرزاده، راضیه تجار، وجیهه سامانی و مهدی کرد فیروزجایی اعضای هیئت علمی پانزدهمین دوره این رویداد ادبی را تشکیل می‌دهند و وجیهه سامانی مسئولیت دبیر علمی این جایزه را نیز بر عهده دارد.

در پایان اسامی نامزدهای بخش‌های مختلف پانزدهمین جایزه ادبی «جلال آل احمد» اعلام شد.

اعلام اسامی نامزد‌ها

مجموع آثار ۲۶۰۰ اثر از ۸۵۶ ناشر بوده است.

نامزد‌های بخش نقد ادبی

«تماشای روایت» بررسی تحلیلی عناصر داستان از روایت به درام اثر مجید آقایی انتشارات علمی فرهنگی

«خودانتقادی ادبی» رساله‌ای در نقد هنر خویشتن د عرصه ادبیات اثر مهرداد نصرتی نشر فرهنگ عامه

«درآمدی بر ادبیات تطبیقی» خواستگاه مبانی ادبی چالش‌ها اثر منصور پیرانی انتشارات دانشگاه شهید بهشتی

داوران: ابوالفضل حری، محمود بشیری، جواد کامور بخشایش

بخش مستندنگاری

«اینجا سوریه است» صدای زنان راوی جنگ اثر زهره یزدان پناه انتشارات راهیار

«پاییز آمد» نویسنده گلستان جعفریان نشر سوره مهر

«سازمان سیاسی بهاییت» نویسنده حمیدرضا اسماعیلی نشر موسسه مطالعات و پزوهش‌های سیاسی

«عقیله» اثر الهام امین نشر به نشر

«نبرد تنگه‌ها» نویسنده مصطفی رحیمی نشر انتشارات حسن باقری

داوران: بهناز ضرابی زاده، مهدی کاموس، گاعلی بابایی

بخش داستان کوتاه

«راننده رییس جمهور» و چند داستان دیگر اثر سلمان کدیور نشر شهرستان ادب

«گورگم و داستان‌های دیگر» اثر عماد عبادی نشر نطام الملک

«ویروس عاشق» اثر مجید رحمانی نشر صاد

داوران: هادی خورشاهیان. یوسف قوجق، محمدعلی رکنی

داستان بلند و رمان

«سیاه گالش» نوشته ابراهیم اکبری دیزگاه نشر صاد

«صورسکوت» نوشته محمد قایم خانی و نشر شهرستان ادب

«صور» نوشته حسینعلی جعفری نشر سروش

«عزراییل» اثر نیما اکبرخوانی نشر کتابستان معرفت

داوران: رحیم مخدومی، محمدرضا شرفی خبوشان و سیدمیثم موسویان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز