خبرگزاری کار ایران

فعالیت شیف شب کتابخانه ملی در بلاتکلیفی/ شیف شب تعطیل شد؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۰۲۲

درحالی که ۱۴۰ روز از تعطیلی شیف شب کتابخانه ملی به بهانه صرفه‌جویی در مصرف گاز می‌گذرد اما همچنان این بخش بازگشایی نشده و مسئو لان کتابخانه ملی نیز پاسخگو نیستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۲۷ آذر سال ۱۴۰۱ بود که کتابخانه ملی به واسطه صرفه‌جویی در مصرف گاز و کاهش هزینه‌ها، شیفت شب کتابخانه را حدود ۸ ساعت کاهش داد و عملا تعطیل کرد. این تعطیلی درحالی اتفاق افتاده است که در دوازده سال گذشته یعنی از سال ۱۳۹۰ کتابخانه ملی ایران با خدمات شبانه روزی خود به یکی از مهمترین مراکز علمی و پژوهشی کشور تبدیل شده و محیطی بی‌بدیل را برای استفاده اساتید، دانشجویان و پژوهشگران و نخبگان فراهم آورده بود. اما اینگونه به نظر می‌رسد که با وجود گذر از زمان پیک مصرف گاز و اتمام زمان صرفه‌جویی، مسئولان کتابخانه ملی همچنان علاقه‌ای به راه‌اندازی شیف شب که از ساعت ۲۲ تا ۷ صبح است ندارند و ترجیح می‌دهند فعالیت کتابخانه ملی را به همان ۸ تا ۲۴ محدود کنند. 

در این میان با وجود پیگیری‌های قبلی اعضای شیفت شب از کتابخانه ملی، به جهت بازگشت شیفت شب به روال سابق، بعد از ۱۴۰ روز و بعد از ۱۲ سال از زمان تاسیس شیفت شب، نتیجه‌ای دریافت نشد. بر این اساس اعضا تصمیم‌گرفتند درخواست خود را برای رئیس عالیه کتابخانه (ریاست جمهوری) ارسال نمایند. 

این نامه که توسط اعضای شیفت شب نوشته و امضا شده است (حدودا ۵۰۰ امضا) روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت به دفتر ریاست جمهوری و نیز دفتر رهبری و مجلس نیر تحویل داده شد. 

نامه اعضای شیفت شب که به ریاست جمهوری جهت پوشش خبری ارسال شده است، در اختیار ایلنا قرار گرفت به این شرح است: 

به نام خدا

جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی

رئیس محترم جمهور و رئیس عالیه کتابخانه ملی جمهوری اسالمی ایران

با سلام و احترام 

همانگونه که مستحضرید در دوازده سال گذشته کتابخانه ملی به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و پژوهشی کشور با ارائه خدمات شبانه‌روزی خود محیط بی‌بدیلی را برای استفاده اساتید، دانشجویان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه فراهم آورده است. از آذرماه سال ۱۴۰۱ به بهانه کاهش مصرف انرژی، شیفت شب کتابخانه ملی ایران هشت ساعت کاهش یافته و عملاً خدمات شبانه‌روزی آن تعطیل شده است. متاسفانه علیرغم وعده‌های مدیران کتابخانه مبنی بر ارایه خدمات شبانه‌روزی پس از حل مشکل کمبود گاز، تعطیلی شیفت شب تا به امروز ادامه داشته و توقف آن در چهار ماه اخیر مشکلات بسیاری را در مسیر مطالعه و تحقیقات پژوهشگران و نخبگان به وجود آورده است. 

هر چند در همان ابتدای تعطیلی شیفت شب کتابخانه ملیبه دلیل اهمیت روز افزون رشد علمی و پژوهش مخالف این تعطیلی بودیم اما با اعتماد به صداقت مدیران محترم کتابخانه با این تصمیم نادرست همراهی کردیم. اکنون تلخ‌کامانه دریافته‌ایم کمبود منابع انرژی و مصرف بهینه گاز تنها بهانه‌ای برای توقف خدمات شبانه‌روزی کتابخانه ملی بوده و مدیران کتابخانه ملی ناتوانی در پرداخت هزینه‌های ناچیزِ آن را دلیل این امر عنوان می‌نمایند. 

قانونگذار، به دلیل اهمیت جایگاه کتابخانه ملی به درستی ریاست عالیه آن را برعهده رئیس جمهور قرار داده تا هرگز مرکزی به این مهمی در چنین جایگاه نازلی قرار نگیرد که برای ارایه خدمات برجسته خود، مانند خدمات شبانه‌روزی، محاسبه اقتصادی نماید. ما جمعی از اعضای کتابخانه ملی ایران پس از ناامیدی از نتیجه بخش بودن پیگیری‌های مکررمان از مدیران محترم کتابخانه، از جنابعالی به عنوان رییس عالی کتابخانه ملی ایران تقاضا داریم با توجه به اهمیت جایگاه علم و پژوهش در رشد و اعتلای کشورمان دستور فرمایید ضمن تامین اعتبار مناسب برای حل مشکلات شدید مالی کتابخانه ملی ایران نسبت به تداوم ارایه خدمات شبانه‌روزی کتابخانه ملی که مایه افتخار و مباهات هر ایرانی است، اقدام فوری صورت پذیرد. 

با سپاس و احترام جمعی از اعضای کتابخانه ملی ایران

با وجود پیگیری‌های خبرنگار ایلنا برای دریافت پاسخ از مدیریت روابط عمومی کتابخانه ملی درخصوص وضعیت نهایی شیف شب این مجموعه، هیچ پاسخی از سوی مسئولان ارائه نشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز