خبرگزاری کار ایران

پیشتازی هنرمند عراقی در حراج «بونامز»/ اثر بدون عنوان منوچهر یکتایی گران‌ترین در میان آثار ایرانی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۱۹۵

حراج هنر مدرن و معاصر بونامز روز چهارشنبه ۲۴ می مصادف با چهارشنبه سوم خردادماه با پیشتازی چند اثر از ایران به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه بونامز در حالی شاهد درخشش اثری از کاظم حیدر، هنرمند عراقی بود که آثار هنرمندان ایرانی از جمله صادق تبریزی پیشگام فقید مکتب سقاخانه، منوچهر یکتایی، سهراب سپهری، حسین زنده رودی، پرویز تناولی و رضا درخشانی نیز، با استقبال خوب خریداران و مجموعه داران روبه رو شد.

پیشتازی هنرمند عراقی در حراج «بونامز»/ اثر بدون عنوان منوچهر یکتایی گران‌ترین در میان آثار ایرانی

اثر کاظم حیدر هنرمند عراقی

در این حراج که به صورت حضوری در خیابان نیوباندِ لندن برگزار شد، دو اثر از هنرمندان ایرانی (درخشانی و گریگوریان) رقم کمینه فروش را به دست نیاورد؛ این در حالی بود که برای ۱۰ اثر از هنرمندان عرب و ترک خریداری پیدا نشد. 

در این حراج مجموعاً ۸۴ اثر ارائه شده بود که ۱۵ اثر از آنِ هنرمندان ایرانی بود: رضا درخشانی (۲ اثر با بر آوردهای ۲۰ تا ۳۰ و ۳۰ تا ۵۰ هزار پوند/رقم نهایی فروش: اولی فروش نرفت و دومی ۳۸۴۰۰ پوند)، محسن وزیری مقدم (۱۲ تا ۱۶ هزار دلار/رقم نهایی فروش: ۱۵۳۶۰ پوند)، حسین زنده رودی (۲ اثر هر دو با بر آوردهای ۱۵ تا ۲۵ هزار پوند/رقم نهایی فروش: ۳۵۸۴۰ و ۴۰۹۶۰ پوند)، پرویز تناولی (۲۰ تا ۳۰ هزار پوند/رقم نهایی فروش: ۸۲۹۵۰ پوند) و مارکو گریگوریان (۲۰ تا ۳۰ هزار پوند/ فروش نرفت).

پیشتازی هنرمند عراقی در حراج «بونامز»/ اثر بدون عنوان منوچهر یکتایی گران‌ترین در میان آثار ایرانی

اثر منوچهر یکتایی

گران‌ترین اثر ایرانی این حراج، تابلویی بدون عنوان از منوچهر یکتایی نقاش فقید ایرانی بود که با برآورد اولیه ۲۵ تا ۵۰ هزار پوند، به قیمت ۱۵۶ هزار پوند فروخته شد. این تابلو که با تکنیک رنگ روغن روی بوم در سال ۱۹۶۷ میلادی اجرا شده است، ۷۱ در ۷۷ سانتی متر ابعاد دارد. تابلوی دیگر این هنرمند با بر آورد ۱۵ تا ۲۵ هزار پوند، ۱۹۲۰۰ پوند فروش رفت. تابلوی بدون عنوان از مجموعه درختان انتزاعی سهراب سپهری نقاش و شاعر فقید ایرانی نیز که با برآورد اولیه ۵۰ تا ۸۰ هزار پوند عرضه شده بود، به قیمت ۷۶۶۰۰ پوند فروخته شد. این تابلو که با تکنیک رنگ روغن روی بوم در دهه ۵۰ میلادی اجرا شده است، ۱۱۵ در ۷۵ سانتی متر ابعاد دارد.

پیشتازی هنرمند عراقی در حراج «بونامز»/ اثر بدون عنوان منوچهر یکتایی گران‌ترین در میان آثار ایرانی

اثر صادق تبریزی

در این حراج چهار اثر نیز از صادق تبریزی هنرمند فقید ایرانی عرضه شده بود: تابلوی بدون عنوان از مجموعه «خسرو و شیرین» مربوط به اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد میلادی که با تکنیک ترکیب مواد روی بوم در ابعاد ۴۶ در ۱۰۵ سانتی متر اجرا شده بود، با بر آورد اولیه ۱۰ تا ۱۴ هزار پوند به قیمت ۱۲۸۰۰ پوند به فروش رفت. تابلوی دوم از این هنرمند، «زن اسب سوار» نام داشت: یک اثر رنگ روغن روی مقوا (چاپ) در ابعاد ۵۸ در ۵۸ سانتی متر مربوط به دهه ۷۰ میلادی با بر آورد اولیه ۳ تا ۵ هزار پوند که نهایتاً به قیمت ۳۸۴۰ پوند به فروش رفت. فروش این چاپ° نقاشی به رقم حدود چهار هزار پوند یکی از شگفتی‌های این حراج بود. اثر سوم و چهارم تبریزی، دو تابلوی بدون عنوان در ابعاد ۴۷ در ۴۵ سانتی متر در دو قاب با تکنیک ترکیب مواد روی چرم مربوط به دهه ۶۰ میلادی با بر آورد اولیه ۷ تا ۱۰ هزار پوند، به رقم ۸۹۶۰ پوند فروخته شد.

پیشتازی هنرمند عراقی در حراج «بونامز»/ اثر بدون عنوان منوچهر یکتایی گران‌ترین در میان آثار ایرانی

یک اثر از سهراب سپهری در حراج بونامز

در کنار ۱۵ اثر ایرانی، در حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه بونامز، ۶۹ اثر نیز از هنرمندان صاحب نام منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله کشورهای ترکیه، مصر، عراق، لبنان، الجزیره، سوریه، امارات عربی متحده، سودان، مراکش و… عرضه شده بود. گران‌ترین اثر فروخته شده این حراج، تابلوی «ماه» از کاظم حیدر، هنرمند فقید عراقی به ابعاد ۱۰۴ در ۱۳۴ سانتی متر با تکنیک رنگ روغن روی بوم مربوط به سال ۱۹۶۶ میلادی بود. این تابلو که ۱۸۰ تا ۲۵۰ هزار پوند قیمت‌گذاری شده بود، به مبلغ ۶۳۵۴۰۰ پوند فروخته شد. حیدر، از نسل نخست هنرمندان مدرنیست عراقی است که رویکردی انتزاعی دارد و آثارش حاوی نمادگرایی، شاعرانگی و اساطیر است. او سال ۱۹۸۵ در ۵۳ سالگی درگذشت. از شگفتی‌های این دوره از حراج بونامز، فروخته نشدن اثری از راتب صدیق، نقاش سوررئالیست مصری با برآورد ۷۰ تا ۱۲۰ هزار پوند بود. همچنین تابلویی از ضیا العزّاوی، دیگر هنرمند عراقی، با بر آورد ۵۰ تا ۸۰ هزار پوند، ۱۷۸۲۰۰ پوند فروخته شد. 

این حراج در حالی با پیشتازی کاظم حیدر، هنرمند فقید عراقی به کار خود پایان داد که آثار هنرمندان ایرانی با چند برابر برآورد اولیه فروخته شد. کارشناسان اقتصاد هنر معتقدند، موفقیت هنرمندان ایرانی در حراج‌های بین المللی می‌تواند چشم‌انداز روشنی را برای بازار راکد هنر در داخل کشور، ترسیم کند. اینک، پس از پایان فصل حراج‌های بین المللیِ هنر ایران در لندن و دوبی، چشم‌ها به حراج‌های داخلی دوخته شده تا بعد از رکود و وقفه چند ماهه اخیر در فضای تجسمی کشور، شاهد رونقِ دوباره این حراج‌ها باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز