خبرگزاری کار ایران

در نشست دبیر هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند مطرح شد؛

جشنواره تلویزیونی مستند پرمخاطب‌ترین جشنواره مستند کشور است/ جهت‌گیری موضوعی نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۸۶۹۴

نشست خبری دبیر هفتمین جشنواره تلویزیونی مستند صبح امروز یکشنبه ۲۸ خرداد در ساختمان معاونت سیما با حضور یاسرفریادرس (دبیر جشنواره) و مهدی میرتیموری (دبیر اجرایی جشنواره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ابتدای نشست خبری دبیر هفتمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند از پوستر این رویداد فرهنگی رونمایی شد.

یاسر فریادرس در این نشست اظهار داشت: امروز هفتمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند را با رونمایی از پوستر و فراخوان جشنواره شروع خواهیم کرد. جشنواره تلویزیونی مستند پرمخاطب‌ترین جشنواره مستند کشور است و به همین دلیل برای اهالی سینمای مستند جشنواره مهمی است.

فریادرس خاطرنشان کرد: برای دومین سال، امسال بخش مجموعه مستند را داریم و این بخش برای ما بسیار مهم است. همچنین امسال برای دومین سال طبق رویکرد جشنواره که درگیر کردن همه ظرفیت‌های کشور را در نظر دارد اختتامیه جشنواره در شهرستان خواهد بود.

وی افزود: ما امسال دوباره یک سری حامی‌ها را داریم که دوستان سازمان سینمای سوره، حوزه هنری، مرکز رسانه‌ای نهضت، شرکت ملی نفت ایران و شهرداری هستند. در این دوره اگر چه جوایز رقم چشمگیری نیست در برخی بخش‌ها جوایز دو برابر شده است. سالهای گذشته هم بازخوردهایی که از پخش تلویزیونی مستندها داشتیم قابل توجه بود و این برگ برنده ما در جشنواره تلویزیونی مستند است.

دبیر جشنواره در ادامه گفت: سال گذشته حدود ۶۰۰ اثر به جشنواره ارسال شد و بسته به تعداد فیلمهایی که به این رویداد ارسال می‌شوند، تصمیم گرفته می‌شود که چه تعداد انتخاب شود. هیئت انتخاب ما به جشنواره‌های دیگر نگاه نمیکنند و از آنجا که در این رویداد پخش تلویزیونی داریم، جشنواره تلویزیونی برای مستندسازها خیلی مهم است.

وی درباره مکان برگزاری اختتامیه جشنواره گفت: هنوز مکان برگزاری مشخص نیست اما ما با شهرهای شیراز، تبریز، آبادان و خارک در حال صحبت هستیم ولی فعلا هیچ کدام قطعی نیست و شاید اصلا جای جدید دیگری اختتامیه برگزار شود.

فریادرس همچنین درباره برگزاری بزرگداشت در این رویداد گفت: ما هر سال دو بزرگداشت داریم که امسال هم قطعا خواهیم داشت ولی هنوز افراد را انتخاب نکرده‌ایم.

وی درباره نگاه جشنواره به مستندهای حیات‌وحش گفت: مستندهای حیات وحش در جشنواره‌های دیگر مورد توجه قرار نمیگیرند و این وظیفه تلویزیون است که باید از این آثار حمایت کند. مستندهای حیات وحش به دلیل تجهیزات کمی که داریم در ایران به سختی ساخته می‌شوند و به همین دلیل جشنواره دید ویژه‌تری به سینمای حیات‌وحش خواهد داشت.

فریادرس تأکید کرد: ما خیلی جهت‌گیری موضوعی نداریم ولی غالب مستندهایی که در جشنواره‌های دیگر درخشیده‌اند آثار اجتماعی بوده‌اند و ما هم به این گونه آثار توجه داریم اما سعی کردیم در انتخاب داوران این مسئله را در نظر داشته باشیم که تنوع ژانر در انتخاب آثار مشهود باشد.

در ادامه این نشست میرتیموری اظهار داشت: با افتخار و ادعا باید بگویم که جشنواره تلویزیونی مستند تنها جشنواره مستندی است که همه بخش‌های مستند را پوشش می‌دهد. مسیر این رویداد تا دوره هفتم بسیار پر فراز و نشیب بود و در طول این سالها آثار خیلی زیادی ارسال شده و هر سال پایش و رصدی جدی درباره آثار داریم و قاعدتا آثار اجتماعیمان در این دو سال خیلی بیشتر بوده است. نکته دیگر این است که به لحاظ جغرافیایی هم اکثر مستندسازها با این جشنواره در ارتباط هستند.

در ادامه این نشست فریادرس خاطرنشان کرد: سازمان فرهنگی اوج، انجمن سینمای جوان، حوزه هنری، مرکز استان‌های صداوسیما، مرکز گسترش سینمای مستند،‌ تجربی و پویانمایی و... نهادهایی بودند که در این سال‌ها با ما همکاری داشتند و حمایتهایشان باعث شد که مخاطب اقبال ویژه‌ای هم به جشنواره داشته است.

وی افزود: در هر جشنواره‌ای میزان کیفیت را هیات انتخاب و داوری مشخص میکنند و مدعی هستیم که این افراد از بهترین‌ها هستند و به همین جهت مدعی هستیم که این جشنواره از مهم‌ترین‌ جشنواره با بهترین آثار بوده است.

میرتیموری نیز در ادامه خاطرنشان کرد: از امروز دوستان فرصت دارند آثار خود را به جشنواره ارسال کنند و ممکن است زمان ارسال آثار تمدید شود. زمان پخش آثار هم قطعا شهریور است و تاریخ دقیق به زودی اعلام می‌‌شود.

در پایان دبیر جشنواره اظهار داشت: دو ماه شبکه درگیر پخش آثار مستند خواهد بود و ساعت پخش هم ۲۱ تا ۲۴ است و بنا داریم فضاهایی خارج از فضای تلویزیون هم برای نمایش آثار داشته باشیم. آبان یا آذر نیز اختتامیه برگزار می‌شود که تاریخ اختتامیه دقیق به زودی مشخص می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز