خبرگزاری کار ایران

چگونگی کشف جمجمه «بتهوون» در صندوق امانات/ تکه‌هایی از استخوان‌ها ناپدید شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۱۹۳۹

زندگی لودویگ فان بتهوون موزیسین آلمانی همواره برای محققان جای بحث داشته است. در گزارشی از ماجرای کشف بقایایی از جمجمه این هنرمند پرده برداشته و شرحی از وقایع زمان کشف ذکر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از «سی ان ان»، زندگی لودویگ فان بتهوون موزیسین آلمانی همواره برای محققان جای بحث داشته است. ماجرا از این قرار است که جمجمه‌ای که آن را به بتهوون منتسب می‌دانند پس از مدت‌ها به اتریش بازگردانده شده است. درواقع این جمجمه‌ که گمان می‌رود متعلق به لودویگ ون بتهوون (موزیسین و آهنگساز) باشد، پس از چندین دهه نگهداری در ایالات متحده به دانشگاهی در اتریش اهدا شده است. 

بتهوون در سال ۱۷۷۰ به دنیا آمد و در سال ۱۸۲۷ در وین در سن ۵۶ سالگی درگذشت. او در دوره سوم زندگی خود در بیست و یک سالگی به وین پایتخت کشور اتریش مهاجرت کرد. 

عهدنامه پزشکی «هایلیگنشتاک» چه بود؟ 

 بتهوون در طول ۵۶ سال زندگی خود از کم شنوایی پیش‌رونده و همچنین مشکلات گوارشی و بیماری کبدی رنج می‌برده است. او در سال ۱۸۵۰۲ یعنی بیست و پنج سال قبل از مرگش نامه‌ای به برادرش می‌نویسد و از پزشکش یوهان آدام اشمیت می‌خواهد که ماهیت بیماری او را پس از مرگش تشخیص دهد و آن را به اطلاع برساند. این نامه به عهد «هایلیگنشتاک» معروف است. 

اما ماجرای تکه‌های جمجمه لودویگ بتهوون که اخبار کمی درباره آن منتشر شده از چه قرار است؟

تکه‌های استخوان بتهوون توسط یک تاجر آمریکایی به نام پل کافمن به دانشگاه پزشکی وین اهدا شده است. این شخص پس از مرگ مادرش در سال ۱۹۹۰ استخوان‌ها را در صندوق امانات یک بانک فرانسوی کشف کرده است. بعدا معلوم شده که استخوان‌هایی که در یک قلع حکاکی شده با کلمه «بتهوون» وجود داشت، از املاک عموی بزرگ مادرش «فرانتس رومئو سلیگمان» به دست آمده است. قطعات جمجمه که اکنون به عنوان قطعات «سلیگمن» شناخته می‌شوند، در سال ۱۸۶۳ در جریان دفن مجدد استخوان‌های بتهوون برای اهداف مطالعاتی در اختیار عموی مادر کافمن قرار گرفتند.

چگونگی کشف جمجمه «بتهوون» در صندوق امانات/ تکه‌هایی از استخوان‌ها ناپدید شده‌اند

تکه‌های یافت شده از جمجمه بتهوون در صندوق امانات و حال در اختیار محققان

ماجرای کشف جمجمه بتهوون در صندوق امانات

کافمن که حال تاجری بازنشسته (از کارمایکل کالیفرنیا) است در یک مصاحبه تلفنی گفته است؛ این کشف غافلگیرکننده زمانی رخ داده که مادرش به طور ناگهانی هنگام ملاقات با برادرش در فرانسه فوت کرده است.

او گفت: در کیف مادرم کلید یک صندوق امانات در یک بانک محلی بود. وقتی من و همسرم آن را باز کردیم، از جمله ظرفی کوچک حلبی پیدا کردیم که روی آن نوشته شده بود «بتهوون»! 

کافمن در ادامه گفت: عموی بزرگ من یک استاد تاریخ پزشکی بود و در جمجمه و انسان‌شناسی تخصص داشت زیرا جمجمه جمع‌آوری می‌کرد. 

سال‌ها تحقیق و بررسی، همراه با جزئیات نامه‌ها و اسنادی که کافمن از زیر خاک بیرون آورده بود، نشان داد که این قطعات در سال ۱۸۶۳، زمانی که جسد بتهوون نبش قبر شده توسط «سلیگمن» به دست آمده است. او در گورستان مرکزی وین به خاک سپرده شده است. 

شناسایی به کمک تارهای مو

اوایل سال جاری (بیست و دوم مارس) گزارشی که در مجله «Current Biology» منتشر شد، نشان داد چگونه محققان «دی ان ای» بتهوون را از تارهای حفظ شده موهای او تجزیه و تحلیل کرده و ژنوم این آهنگساز را برای اولین بار توالی‌یابی کرده‌اند.

چگونگی کشف جمجمه «بتهوون» در صندوق امانات/ تکه‌هایی از استخوان‌ها ناپدید شده‌اند

محققان در دانشگاه کمبریج موهای بتهوون را توالی‌یابی ژنتیکی می‌کنند

این پنج نمونه مو به دانشمندان کمک کرد تا درباره تاریخچه خانوادگی بتهوون مشکلات مزمن سلامتی و آنچه ممکن است در مرگ او در سن ۵۶ سالگی نقش داشته باشد، اطلاعاتی به دست آوردند. در روزهای قبل از مراسم تحویل بقایای جسم بتهوون در وین، کافمن به آلمان سفر کرد تا با کارشناسان کشف مو در موسسه «ماکس پلانک» برای انسان‌شناسی تکاملی در «لایپزیگ» ملاقات کند. 

کافمن توضیح داده که تیم تحقیقاتی آنجا نمونه‌های «دی ان ای» را از استخوان‌ها گرفته‌اند که چندین ماه طول می‌کشد تا آن‌ها را به نمونه‌های مو مرتبط کنند. 

خبرنگار «سی‌ان‌ان» برای کسب اطلاعات بیشتر در اینباره با موسسه مربوطه تماس گرفته است و مسئولان گفته‌اند برای ما بسیار مهم است که قطعات را به جایی بتهوون دفن شده، برگردانند. 

قطعات جمجمه بتهوون حال کجا هستند؟ 

قطعات جمجمه بتهون که به قطعات «سلیگمن» معروفند، اکنون در موزه دانشگاه «مارکوس مولر» نگهداری می‌شوند. مسئولان این دانشگاه از کافمن برای اهداء بقایای بتهوون تشکر کرده‌اند. 

در بیانیه‌ای که از سوی دانشگاه منتشر شده، آمده است: ما با کمال تشکر این قطعات را می‌پذیریم و مسئولانه آن‌ها را نگهداری خواهیم کرد. مجموعه‌های ما در «Josephinum» / «جوزفینوم» مکان مناسبی برای این کار است؛ زیرا پزشک بتهوون، یوهان آدام اشمیت، نیز استاد دانشگاه ژوزفین بود و خود بتهوون در زمان حیاتش آرزو داشت که بیماری او پس از مرگش مورد بررسی و تحقیق صورت گیرد.

چگونگی کشف جمجمه «بتهوون» در صندوق امانات/ تکه‌هایی از استخوان‌ها ناپدید شده‌اند

در ماه مارس دانشمندان دریافتند بتهوون دچار کاهش شنوایی پیشرونده است، اما تیم تحقیقات نتوانست توضیح دهد که آیا این مشکل به به دلیل ژنتیک ایجاد شده یا نه.

برخی استخوان‌ها ناپدید شده‌اند!

بر اساس یک گزارش آکادمیک منتشر شده در مجله بتهوون در سال ۲۰۰۵، برخی از استخوان‌های آهنگساز پس از کالبد شکافی خصوصی ناپدید شده‌اند. 

کریستین رایتر (متخصص پزشکی قانونی مستقر در وین) قبلاً قطعات جمجمه را مورد بررسی قرار داده و آن‌ها را معتبر دانسته است. در بیانیه مطبوعاتی به نقل از او آمده است: «با تحقیقات بیشتر بر اساس «دی ان ای» به این سؤال نزدیک خواهیم شد که آیا واقعاً لودویگ ون بتهوون است یا خیر. در هر صورت، ما از آقای کافمن برای بازگرداندن این شاهدان گذشته به وین بسیار سپاسگزاریم. 

گفتنی است از زمان مرگ بتهوون، سؤالاتی در مورد اینکه دقیقاً چه چیزی منجر به بیماری بتهوون شده و علت واقعی مرگ او، مطرح شده است. این آهنگساز در طول هفت سال آخر زندگی خود، حداقل دو حمله یرقان را تجربه کرده که با بیماری کبدی مرتبط است، این نگرش منجر به این باور عمومی شد که او بر اثر عارضه کبدی درگذشته است. 

در پایان باید گفت زندگینامه‌نویسان پزشکی از آن زمان نامه‌ها و خاطرات بتهوون و همچنین کالبد شکافی او، یادداشت‌های پزشکانش، و حتی یادداشت خودش را بررسی کرده‌اند با این امید که به اصل ماجرا پی ببرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز