خبرگزاری کار ایران

علی احمدی مطرح کرد؛

تولید «پیکولو» با نظر روانشناس کودک پیش رفت/ در طول ساخت بازخورد کودکان را در نظر داشتیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۲۹۸

علی احمدی با اشاره به اینکه در ساخت «پیکولو» مخاطب را همیشه در نظر داشته، تأکید کرد: مراحل تولید این مجموعه با نظر روانشناس کودک و همچنین با در نظر گرفتن بازخورد کودکان پیش رفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «پیکولو» مجموعه‌ای عروسکی به نویسندگی و کارگردانی علی احمدی است که با حضور جمعی از صداپیشگان و عروسک‌گردانان ساخته شده و تهیه‌کنندگی آن را مصطفی و محسن کیایی بر عهده دارند که این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است.

کارگردان این مجموعه علی احمدی بخش‌های مختلف این پروژه را با بحث و بررسی بسیار و همچنین آزمون و خطا برای رسیدن به کیفیت مورد نظرش پیش برده و معتقد است که همه عوامل این پروژه دغدغه تولید کار باکیفیتی را داشتند که خوب دیده شود و اگر چه تا امروز «پیکولو» بازخوردهای مثبتی داشته اما سطح انتظار از این مجموعه بیش از این است. او همچنین بر این باور است که آثار عروسکی در همه جای دنیا نیازمند تبلیغات بیشتر برای دیده شدن هستند و «پیکولو» نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به بهانه پخش مجموعه «پیکولو» گفتگویی با علی احمدی (کارگردان آن) داشتیم که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید:

با چه دغدغه‌ای سراغ ساخت یک مجموعه عروسکی رفتید و در زمان نوشتن فیلمنامه به چه نکاتی توجه داشتید؟

ایده اولیه در اتاق فکر مطرح شد و بعد روی جهاتی که وجود داشت بیشتر کار کردیم و در نهایت به این متن نهایی رسیدیم. این مجموعه از قبل مشخص نبود که برای کجا قرار است ساخته شود اما بعد مشخص شد برای فیلیمو تولید می‌شود. پروسه نوشتار متن این مجموعه برایم بسیار طولانی بود و سعی کردم فضایی را ایجاد کنم که هم سرگرم‌کننده باشد و هم پس‌زمینه آموزشی داشته باشد. من به انیمیشن علاقه دارم و فضای کار کودک از من دور نبود و چون پیشینه تئاتری دارم و فضای این اثر را نیز نزدیک به تئاتر می‌دیدم برای ساخت آن ترغیب شدم.

چه شد که تهیه‌کنندگی این مجموعه عروسکی و انیمیشن را مصطفی و محسن کیایی که بیشتر در زمینه سینمای بزرگسال فعالیت دارند، بر عهده گرفتند؟

هر دو برادر از دوستان قدیمی من هستند و به دلیل آن که خودشان صاحب فرزندان کوچکی هستند، در زمینه آثار کودکان دغدغه‌هایی دارند. این پیشنهاد از طرف آن‌ها صورت گرفت. پروژه برای هر دو برادر بسیار مهم بود و در تمام مراحل آن از زمان طرح و ایده و شکل‌گیری فیلمنامه تا پایان کار نظارت و کمک می‌کردند که اثر باکیفیتی برای بچه‌های ایران ساخته شود.

با توجه به اینکه کودکان امروز به آثاری دسترسی دارند که سطح توقع آنها را بالا برده، پیش از آغاز این پروژه چقدر به موفقیت آن خوشبین بودید؟

در ابتدا به این موضوع خیلی فکر نکردم. ما یک پروسه تحقیقات طولانی با حضور آقای بحرانی، آقایان کیایی، خانم عرب و چند تن دیگر در تیم مشاوران این پروژه داشتیم با این موضوع که چه طور با نسل امروز برخورد کنیم. بحث رقابت برای ما مطرح نبود بلکه نزدیک شدن به سطحی از کیفیت قابل قبول در دستور کار جلسات ما بود و به عنوان هدف اولیه ما مطرح بود. از همان ابتدای کار قرار بود که یک اثر خوب هم به لحاظ داستانی و هم به لحاظ کیفیت بصری و آموزشی تولید کنیم که بتواند بچه‌های امروز را که درگیر مدیاها و دیتاهای خارجی باکیفیت هستند به خود جذب کند. نسل جدید خیلی دنبال این نیستند که چه اثری در کشور خودمان ساخته می‌شود چراکه به همه مدیاهای دنیا و برنامه‌های انیمیشن و عروسکی جذاب در سطح دنیا دسترسی دارند به همین دلیل قرار ما این بود که اثری نزدیک به آثار دنیا تولید کنیم که متفاوت از تولیدات قبل باشد.

قصه و ایده «پیکولو» چگونه شکل گرفت؟

ایده ابتدایی آن وجود داشت که بعد خط داستانی آن را گرفتیم و در اتاق فکری که برای این مجموعه تشکیل داده بودیم با همفکری دوستان، تغییراتی را در آن ایجاد کردیم و این ایده اولیه پخته‌تر شد که در نهایت در یک پروسه زمانی طولانی قصه «پیکولو» شکل گرفت.

در طراحی شخصیت‌های عروسکی چه ویژگی‌هایی را در نظر داشتید که برای بچه‌ها دوست داشتنی باشند و با آنها ارتباط برقرار کنند؟

با توجه به اینکه تولید یک اثر باکیفیت بالا را در دستور کارمان داشتیم بنابراین نمونه‌های خارجی بسیاری را بررسی کردیم و با حضور طراحان خوبی که ما را همراهی می‌کردند طرح‌ها و رنگ‌هایی را تست کردیم و یک یا دو عروسک را ساختیم که در ابتدا به نتیجه نرسید و بعد با حساسیت بیشتر کار را ادامه دادیم و به عروسک‌های کنونی رسیدیم.

عروسک‌ها بسیار مهم هستند چرا که مخاطب ابتدا عروسک‌ها را می‌بیند و بنابراین لازم بود که طراحی عروسک‌ها به لحاظ بصری و کاراکتری که قرار است به آن داده شود، با وسواس بسیار باشد. عروسک‌ها با طی کردن یک پروسه طولانی برای طراحی و ساخت با همکاری خانم مولوی‌زاده خلق شدند و خوشبختانه بچه‌ها این عروسک‌ها را دوست داشتند و با آن‌ها ارتباط برقرار کردند.

صداپیشگان این مجموعه را بر چه اساس انتخاب کردید؟

من این شانس را داشتم که با تیمی از صداپیشگان و عروسک‌گردانان که همه از بهترین هنرمندان این حیطه هستند، همکاری کنم. ما سعی کردیم بهترین‌ها را برای این پروژه انتخاب کنیم و برای این منظور پروسه تست صدا داشتیم که با حضور محمد بحرانی و شیما عرب همراه بود و از این طریق توانستیم صداپیشگان مناسب هر کارکتر را انتخاب کنیم.

انتخاب بازیگران بر چه اساس صورت گرفت و چطور هومن حاج عبداللهی را که پیش‌تر تجربه‌های مشابهی داشته برای نقش پیکی انتخاب شد؟

برای هر کاراکتری گزینه‌های ابتدایی مطرح می‌شوند ولی هومن ویژگی مهمی که داشت این بود که تجربه کار کودک داشت با عروسک هم زیاد کار کرده بود و سالها صداپیشه عروسک پنگول بود. برای کاراکتر پیکی موضوع ارتباط با عروسک برایم بسیار مهم بود طوری که این ارتباط بین انسان و عروسک بی‌جان نباشد بلکه باید عروسک را یک کارکتر ببیند و با آن ارتباط برقرار کند.

وقتی طرح و قصه را برای هومن گفتم آن را دوست داشت و توانست ارتباط برقرار کند. از طرف دیگر خود او هم فرزند خردسالی دارد و برای تولید یک اثر باکیفیت برای کودکان دغدغه لازم را دارد و به این ترتیب به سرعت به این مجموعه اضافه شد. مهسا طهماسبی هم خودش مادر است و دغدغه‌مند در حوزه تولید آثار کودکان است و این بازیگر نیز خیلی سریع به مجموعه اضافه شدند.

همه مخاطبان صدای آقای بحرانی را روی عروسک جناب خان به یاد دارند. برای عروسک واکرو نگران شباهت صدای این کارکتر با جناب خان و تداعی کاراکتر او نبودید؟

محمد بحرانی از نقطه صفر این پروژه و از زمان شکل‌گیری ایده اولیه آن حضور داشت و جزو پایه‌گذاران اصلی این پروژه است. درباره صدای او برای عروسک واکرو هم خودش خیلی حساس بود که به یک صدای درست برای واکرو برسیم. چند مدل را تست کردیم و به این صدای کنونی رسیدیم که خوشبختانه مخاطبان با واکرو ارتباط گرفتند  و صدای او را دوست دارند. ویژگی خوب محمد بحرانی این است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از صداها را اجرا کند به طور مثال آوای زنانه‌ای که در بخش موسیقی گل رز می‌شنوید، صدای محمد بحرانی است.

صدای دیگر صداپیشه‌ها نیز بسیار خوب و جذاب است. من این شانس را داشتم که هم از قدیمی‌ترین‌ها و هم حرفه‌ای‌ترین‌ها را در کنارم داشته باشم.

برای بخش طراحی دکور چه اندازه زمان در اختیار داشتید و چقدر هزینه کردید؟

به لحاظ زمانی هم برای طراحی کاراکترها و شخصیت‌ها و لباس‌شان زمان زیادی صرف شد و هم در بخش طراحی و ساخت دکور با بهمن زربخش برای تک تک جزییات دکور بحث و بررسی صورت گرفت به طور مثال در ابتدا چندین طرح برای غار ارائه شد و در نهایت طرحی که تناسب بیشتری با کاراکترهای ته‌غاری داشت، انتخاب شد.

برای این پروژه ما همچنین تحقیقات گسترده‌ای را در میان گروه‌های سنی سه تا چهارده سال داشتیم که بدانیم بچه‌ها به چه چیزهایی علاقه دارند و چه چیزهایی آنها را جذب می‌کند. نکته جالبی که در این تحقیقات وجود داشت این بود که همه بچه‌ها کلبه چوبی جنگلی را دوست داشتند.

در این طرح‌ها و گزینه‌ها چندین مدل کلبه جنگلی را تست زدیم و زمان زیادی را صرف کردیم که بدانیم  چه نوع چوبی با چه رنگی برای این کلبه استفاده کنیم و تلاش کردیم فضای دکور رنگین، شاد و جذاب باشد و تک تک جزییات دکور در بخش‌های مختلف را پیش از فیلمبرداری تست کردیم. بهمن زربخش که ذهن بسیار خلاقی دارد، با صبوری و حوصله بسیار گزینه‌های مختلفی را مطرح و ارائه می‌کرد تا در نهایت به یک نتیجه واحد می‌رسیدیم.

در طراحی صحنه چقدر از جلوه‌های ویژه استفاده کردید؟

بخش عمده‌ای از بخش دکور با طراحی جلوه‌های ویژه پیش رفت که مسئولیت آن را فرید ناظرفصیحی برعهده داشت. لانگ شات‌های جزیره، جزایر مختلف اطراف و نماهای عمومی این جزیره همه با جلوه‌های ویژه انجام شده است که جنس و مدل تصویر آن به دکور ما نزدیک است. این تصاویر نیز با تست کردن و آزمون و خطا انتخاب شد. برای همه این صحنه‌ها و تصاویر از بچه‌هایی که هدف آزمون ما بودند، سوال می‌شد و بازخورد آنها را دریافت می‌کردیم که اگر آن را دوست داشتند و با آن ارتباط برقرار می‌کردند در نهایت انتخاب می‌شد.

چه شد که تصمیم گرفتید از انیمیشن هم در کنار آن استفاده کنید؟

به هر حال عروسک و اکت آن‌ها محدود است. در پروسه شکل‌گیری این ایده، اجرای برخی بخش‌ها با عروسک، کار را پیچیده و محدود می‌کند و به طور کلی محدودیت اکت عروسک و همچنین جذابیت انیمیشن باعث شد که تصمیم بگیریم بخش‌هایی از ویدیوها را انیمیشن کار کنیم.

شما به حضور تیم تحقیقاتی و دریافت بازخورد کودکان برای هر بخش از این پروژه اشاره کردید که «پیکولو» به سلایق کودکان امروز نزدیک باشد اما چقدر به موضوع روان‌شناسی کودک توجه داشتید؟

تیم گسترده‌ای که ما برای تحقیق، جستجو و بررسی در میان طیف متنوعی از مخاطبان کودک داشتیم کارشان بسیار زمان‌بر و طولانی بود. طیف گسترده‌ای از بچه‌ها هدف پژوهش ما بودند و علاوه بر این در کنارمان روانشناس کودک هم داشتیم. به طور مثال در قسمت ۹ و ۱۰ یک کاراکتر که دوست خیالی پیکی است به مجموعه اضافه می‌شود و در این بخش از روان‌شناس کودک بسیار کمک گرفتیم که چطور با این دوست خیالی برخورد کنیم که نه حضور آن را نفی و نه تأیید کنیم. به این ترتیب همه جزییات بخش‌های مختلف با حضور و همکاری روان‌شناس کودک مورد بررسی کارشناسانه قرار می‌گرفت و روی آن فکر می‌شد.

تاکنون این مجموعه چه بازخوردی برای شما داشته است؟

بازخوردهایی که من گرفتم بسیار مثبت بوده است و من امیدوارم که مخاطبان بیشتری داشته باشیم.

به طور کلی در سراسر دنیا کار عروسکی خیلی جدی گرفته نمی‌شود و مدتی زمان می‌برد که برای مخاطب جا بیفتد. موضوع جذب مخاطب برای آثار عروسکی حتی در نتفلیکس و دیگر پلتفرم‌های شناخته شده جهانی هم مطرح است به طور مثال نت فیلکس چندین برابر آثار دیگر خود برای مجموعه‌های عروسکی‌اش تبلیغات می‌کند که بیشتر دیده شود.

با این حال ما شروع خوبی داشتیم ولی فکر می‌کنم پتانسیل این مجموعه برای جذب مخاطبان بسیار بیشتر از این است. برای تمام پروسه این مجموعه افراد مهم و دلسوزی دخیل بودند که همه از بزرگان کارهای عروسکی بعد از انقلاب بودند و بزرگترین آنها محمد بحرانی است که از ابتدای شروع این پروژه حضور داشت و بقیه استادانی که به این پروژه اضافه شدند همه دغدغه تولید کار باکیفیت داشتند و دوست داشتند که این اثر دیده شود. با این حال اگر چه تاکنون بازخوردها خوب بوده است اما انتظار من بیش از این بود.

چقدر از نظرات خسرو احمدی در روند اجرای پروژه استفاده کردید؟

من هر کاری در زمینه تئاتر بخواهم انجام دهم ابتدا با پدرم مشورت می‌کنم چرا که از قدیمی‌های این حرفه است و پس از آن با بقیه بچه‌های گروه هم مشورت می‌کنم. پدرم سال‌ها کار عروسکی کرده و صداپیشه بوده است و زمانی که برای حضور در این مجموعه به ایشان پیشنهاد کردم استقبال کردند و صدایشان روی عروسک ده شیش نیز خیلی مناسب و جذاب است. در پایان می‌خواهم از همه اعضای گروه تهیه و کارگردانی تقدیر و تشکر کنم. همه اعضای تیم عروسکی و پشت دوربین ما  از حرفه‌ای‌های سینما بودند و چیزی که در تصویر می‌بینید از خلال جلسات مداوم ما بیرون آمده است. همه سعی کردند کار باکیفیت انجام دهند و کار را بسیار دوست داشتند. این شانس من بود که چنین گروه خلاق و پرتوانی در کنارم باشند و از تجربیاتشان در این پروژه به خوبی استفاده کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز