خبرگزاری کار ایران

«ساسانیان فرمانروایان ایرانشهر» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۸۶۸

«ساسانیان فرمانروایان ایرانشهر» چهارمین کتاب از «مجموعه تاریخ ایران زمین» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «مجموعه تاریخ ایران زمین» با هدف آشنایی عموم مردم جامعه به ویژه جوانان با تاریخ و فرهنگ ایران نوشته شده است. در هر کتاب این مجموعه به یکی از دوره‌های تاریخی ایران پرداخته شده و تلاش شده با تکیه بر تازه‌ترین و مهم‌ترین پژوهشها، چشم‌اندازی ژرف و همه جانبه از تاریخ و فرهنگ ایرانی در آن دوره ارائه شود. در این کتاب‌ها فقط به شرح رویدادها و تاریخ سیاسی پرداخته نمی‌شود، بلکه ساختار سیاسی و اقتصادی، زبان و ادبیات، دین، معماری و شهرسازی و هنرهای هر دوره نیز معرفی می‌شود. 

در این راستا چهارمین بخش از این مجموعه به ساسانیان اختصاص یافته. کتاب «ساسانیان فرمانروایان ایرانشهر» نوشته محسن جعفری با تیراژ ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۱۸۰ هزار تومان به همت انتشارات ققنوس منتشر و روانه بازار شده است. 

در این مجموعه علاوه بر سالشمار رویدادهای مهم این دوره، ۹ فصل با عناوین اردشیر بابکان و برآمدن ساسانیان، شاپور یکم، پادشاه کشور گشا، شاپور دوم، دیرپاترین پادشاه تاریخ ایران، از مرگ شاپور دوم تا خسرو یکم، خسرو یکم، خسرو دوم، برافتادن ساسانیان، تمدن و فرهنگ ایران زمینی در دوره ساسانی، معماری و هنر ایران در دوره ساسانی نیز گنجانده شده است. 

در مقدمه کتاب آمده است: 

ساسانیان (۲۲۴ تا ۶۵۱ م) بی‌گمان تأثیرگذارترین دودمان در شکل‌گیری هویت، فرهنگ و تمدن ایرانی هستند، به گونه‌ای که با گذشت بیش از ۱۴۰۰ سال هنوز میراث آن‌ها بر بسیاری از جنبه‌های زندگی فرهنگی ایرانیان از نام کشور ایران تا معماری و هنر ایرانی سایه افکنده است. بنابراین شناخت این دوره برای درک تاریخ و فرهنگ ایران امروز ضرورت دارد. 

ساسانیان نخستین فرمانروایانی بودن که به طور رسمی نام «ایرانشهر» به معنی کشور آریایی‌ها را برای قلمرو خود برگزیدند که با کمی دگرگونی همچنان نام رسمی کشور ایران است. 

در فصل‌های نخستین این کتاب ابتدا سرگذشت پرماجرای ملتی جنگاور را خواهید خواند که به فرماندهی شاهان ساسانی پنجه‌درپنجۀ دولت‌های قدرتمند جهان باستان به‌ویژه رومیان انداختند؛ دو امپراتور رومی مهاجم را کشتند و نخستین ملت جهان باستان بودند که یک امپراتور رومی را زنده اسیر کردند، همچنین با دلاوری از مرزهای ایران‌زمین در برابر حمله‌های پیاپی کوچ‌نشینان غارتگر دفاع کردند. 

در دو فصل پایانی کتاب مهم‌ترین دستاوردهای فرهنگی و تمدنی ایرانیان در زمینه شهرسازی، معماری، هنر و ادبیات بررسی‌شده و اهمیت میراث دورۀ ساسانی در پیشرفت تمدن جهانی شرح داده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز