خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

آماده‌سازی مسیرها برای سفر اربعین/ فعال شدن ۲۰۰ غرفه فروش صنایع دستی و ۱۸۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در مسیر زائران

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۲۹۱۲

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه از فعال شدن ۲۰۰ غرفه فروش صنایع دستی و سوغات در مسیر زائران اربعین خبر داد و گفت: تاکنون ۱۸۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در مسیر زائران اربعین شناسایی شده و ۱۴۰۰ چشمه دیگر نیز در دست احداث است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها تب و تاب شرکت در مراسم اربعین بیش‌تر شده و هرچه به شهریور نزدیک‌تر می‌شویم آمادگی‌های حضور میلیونی زائران بیشتر می‌شود. در این میان استان‌ها و شهرهای مرزی کشور بیش از سایر مراکز در آماده باش خواهند بود. 

طبق پیش‌بینی‌ها در ستاد اربعین برای یک میلیون زائر هدفگذاری شده که برای این تعداد زوار پارکینگ، وسیله حمل و نقل، رفاهیات، سرویس‌های بهداشتی، محل‌های اسکان و… فراهم می‌شود. در این میان مرز خسروی در شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه به دلیل مسافت کوتاهی که نسبت به سایر مرزهای کشورمان با شهرهای زیارتی و مهم عراق دارد، کانونی مهم برای تردد مسافران و زائران ایرانی و عراقی به حساب می‌آید و به تبع در اربعین امسال نیز نقش کلیدی در تردد زائران ایفا خواهد کرد. چنانکه به گفته مسئولان، کارهای آماده‌سازی مرز خسروی باید قبل از ۲۵ مرداد ماه به پایان برسد، چرا که این تاریخ شروع عملیات اربعین است. 

داریوش فرمانی (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه) با اشاره به آنکه تمام برنامه‌ریزی‌ها و ساماندهی مراسم اربعین توسط استانداری و فرمانداری انجام می‌شود، درخصوص وضعیت مراکز اقامتی و اسکان زائران در این مراکز گفت: درحال حاضر در استان کرمانشاه، ۲۴ هتل، ۴ هتل آپارتمان، ۱۶ مهمان‌پذری، ۲۱ بومگردی، ۲۴ خانه مسافر، ۶ مجتمع گردشگری، ۱۹ بین راهی، ۵ سفره خانه سنتی داریم که ظرفیت‌پذیر بیش از ۵ هزار نفر را دارند. بازدیدهای نظارتی درحال انجام است و تمام واحدهای اقامتی و پذیرایی ما آمادگی پذیرش مسافران را دارند. عموما بسیاری از مراکز اقامتی استان برای مراسم اربعین و اسکان زائران، رزرو می‌شوند. 

او با اشاره به تاکیداتی که درخصوص رسیدگی به وضعیت سرویس‌های بهداشتی در مسیر اربعین شده است، گفت: با کسب اطلاعات درخصوص سرویس‌های بهداشتی استان موفق شدیم موقعیت جغرافیایی، مسئولیت بخشی، شرایط و وضعیت کنونی آن‌ها را جمع آوری کنیم. درحال حاضر ۲۶۱ واحد با حدود ۱۸۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در استان شناسایی شدند. با فرمانداران و شهرداران بخش‌هایی که سرویس‌های بهداشی که در مسیر اربعین قرار دارند و راکد هستند و فعال نیستند، مکاتباتی صورت گرفته تا مشکلات و نواقص را حل کنند تا بتوانند در ایام اربعین خدمت ارائه دهند. حدود ۱۴۰۰ چشمه سرویس بهداشتی در استان کرمانشاه با مجموعه شهرداری، ستاد اربعین و… قرار است در استان ساخته شود و بسیاری از این واحدها در اربعین به بهره‌برداری برسند. 

فرمانی همچنین از راه اندازی سایه‌بان‌هایی در مسیر زائران اربعین خبر داد که در مرز خسروی جانمایی شده‌اند و گفت: در گذشته وقتی از پایانه مرز خسروی به سمت مرز حرکت می‌کردیم برای آنکه بتوانیم از مرز خارج شویم باید از مسیری عبور می‌کردیم که با توجه به گرمسیر بودن منطقه نارضایتی زائران را به همراه داشت. مسئولان برگزاری اربعین، امسال باتوجه به گرمای هوا برآن شدند تا سایه‌بان‌هایی در این مسیر ایجاد کنند. همچنین با افزایش گیت‌های ورودی و خروجی روبه رو هستیم که تعداد آن‌ها به بیش از ۱۰۰ گیت رسیده است. همچنین ۸۰ چشمه حمام در پایانه خسروی و ۳۰ حمام در آنسوی مرز در کشور عراق آماده بهره برداری است. پارکینگ مرز خسروی نیز به ۹۵ هکتار توسعه پیدا کرده است. 

او همچنین درخصوص فعال شدن بازارچه‌های خرید سوغات و صنایع دستی در مرز خسروی و مسیر زائران اربعین تصریح کرد: بازارچه‌ها در خسروی، کنگاور، کرمانشاه و سایر شهرستان‌هایی که در مسیر اربعین قرار دارند، ایجاد می‌شود. این بازارچه‌ها سال گذشته نیز فعال بودند و سعی ما برآن است که امسال گسترده‌تر و بهتر عمل کنند. البته هنوز پیش بینی از میزان فروش نداریم اما می‌توانیم حدود ۲۰۰ غرفه در این مسیر ایجاد کنیم. 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه همچنین درخصوص برنامه ریزی که برای بازدید زائران اربعین از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نظر گرفته شده، گفت: علاوه بر تبلیغات در بیلبوردها که با همکاری پایانه انجام می‌شود، درصدد انتشار بیش از ۲۰ نوع بروشور برآمدیم که شهرستان‌های استان را معرفی می‌کنند همچنین نقشه‌های گردشگری استان در اختیار زائران قرار داده می‌شود و تمام مسیرهای گردشگری به آن‌ها معرفی می‌شود. مدتی است که با ظرفیت‌های ایجاد شده زائران اربعین از استان کرمانشاه فقط به عنوان مقصد عبوری استفاده نمی‌کنند بلکه از جاذبه‌های استان نیز دیدن می‌کنند. 

بنابراین گزارش، ثبت‌نام سفرهای اربعین رسما از چهارم مردادماه از طریق سامانه سماح به نشانی Samah. haj. ir آغاز شده است. بنا بر اعلام ستاد اربعین که زیرنظر وزارت کشور است، پیاده‌روی اربعین از ایران از اول ماه صفر برابر با ۲۷ مردادماه آغاز خواهد شد. اربعین مطابق با تقویم ایران نیز ۱۵ شهریورماه است. زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین سپس کربلا و نجف می‌رسند. همچنین پیش از زیارت امام حسین(ع) به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می‌کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز