خبرگزاری کار ایران

در نشست نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر مطرح شد؛

بررسی وقایع مشروطه تا نقش صهیونیست و فراماسون در تاریخ معاصر ایران

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۰۴۹

مسئول اجرایی برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر از ارائه تخفیف‌های ۲۵ درصدی در فروش کتابهای این نمایشگاه خبر داد و گفت: فعلا ۱۰ روز امکان فروش داریم و اگر اجازه داده شود تمدید خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر چهارشنبه (۲۵ مرداد ۱۴۰۲) ساعت ۱۰ با حضور مسئولان و مدیران این نمایشگاه و اصحاب رسانه در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

احمد عطایی (مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی و هنری «قدر ولایت») با اشاره به آنکه در نهج‌البلاغه یکی از طولانی‌ترین خطبه‌ها درخصوص دلایل سقوط و صعود تمدن‌های قدرتمند است، گفت: امام علی (ع) درس‌ها و عبرت‌های تاریخ را برای نسل امروز و آینده نقل می‌کنند. حتا نامه ۳۱ نهج‌البلاغه برای فرزندشان است و برداشتی که از تاریخ دارند آن است که هرچند عمر پیشینیان را یکجا نداشتند اما در اعمالشان و آثارشان نظر افکندند و با نگاهی به تاریخ با اولین و آخرین‌شان عمر کردند. جمله عجیب آنجاست که در ادامه می‌فرمایند کسی که از تاریخ دیگران پند نیاموزد در برنامه‌‌های زندگانی خود پشتیبان نداشته است. 

او تصریح کرد: تاریخ یعنی من و شما. باید نگاه کنیم هر کدام ما در کجا قرار گرفته‌ایم. با توجه به اهمیت تاریخ به عنوان پشتیبان ملت است که دشمنان درصدد تحریف تاریخ برمی‌آیند. تاریخ نویسانی که سر در آخور شرق و غرب دارند تاریخ را تحریف می‌کنند. 

او در وصف اهمیت تاریخ از نگاه سقراط نیز گفت: سقراط می‌گوید اگر بخواهید یک ملت را از صحنه حذف کنید، حافظه‌اش را پاک کنید. حتا راهبرد ضد انقلاب هم آن است که اگر تاریخ ایران را همانگونه که دوست دارند بنویسند می‌توانند راه را تغییر دهند و به سمت خودشان بکشند. حتا در دوره پهلوی هم شاهد بودیم که تحت عنوان غرب زدگی یاد شده. تاریخ هویت یک ملت است. باید پندها و اندرزهایی که در تاریخ هست جلوی چشم جوانان باشد. این نمایشگاه بر اساس این ایده طراحی شده که توصیه‌های مقام معظم رهبری را اجرا کنیم و تاریخ معاصر را تا دهه اول انقلاب پیش روی مخاطبان قرار دهیم.

عطایی گفت: بیان وقایع و اتفاقات تاریخ معاصر به گونه‌ای خواهد بود که عبرت نسل جوان امروز باشد. 

فعال شدن کرسی‌های آزاداندیشی یکی از راه‌های استانداردسازی تاریخ معاصر

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده نیز با ارائه گزارشی از روند برگزاری نمایشگاه گفت: ابزارهای ارتباطی جدید زمینه ارائه آثار و اظهارنظر افراد مختلف را فراهم کرده. در این بازار فردی موفق است که حرفش را بزند که این ابزار را ساخته و می‌توان مدیریت کند. حرف اشخاص مشهور نیز بیشتر شنیده می‌شود و لزوما متخصصان نیستند که حرف می‌زنند شناخت درست از نادرست در این برهه اهمیت دارد. 

او فعال شدن کرسی‌های آزاداندیشی را یکی از راه‌های استانداردسازی آنچه در جامعه منتشر می‌شود، عنوان کرد و گفت: ما نیز می‌توانیم تولیداتی داشته باشیم که از گذشته بوده و الان هم هست. البته ممکن است کتاب‌های چند صد صفحه ای تاریخ دیگر برای مردم جذاب نباشد و می‌توان اطلاعات را در  قالب‌های گوناگون عرضه کرد. مراکز اسنادی و تاریخ پژوهی خوبی در کشور داریم اما ممکن است نسبت این مراکز به بخشی از اطلاعات که اتفاق افتاده کافی نباشد. این مراکز امکانات و خدمات لازم را به مخاطب ارائه نمی‌دهند. از این رو اطلاع رسانی درخصوص تاریخ معاصر با چالش روبه‌رو شده است. 

او ادامه داد: مراکز مختلفی گردهم آمدند و مرکز مهتاب را راه اندازی کردند تا به صورت سازماندهی شده فعالیت کنند. حتا پیشنهاد روزی به عنوان روز تاریخ نگاری معاصر در تقدیم ملی داده شد. تشکیل بانک جامع اسنادی در دست اقدام است و سعی داریم اطلاعاتی که پراکنده است را در یک جا جمع کنیم. کتاب‌ها در حال اسکن است تا به صورت موضوعی در اختیار مخاطبان قرار گیرد. اسناد اداری ساواک در حال جمع آوری است. مقالات و گزارش‌ها در حال جمع آوری است و تا پایان سال مجموعه کاملی ارائه خواهد شد. کمیته اسناد می‌تواند صدها مرکز اسناد کوچک و بزرگ که در کشور وجود دارد از بنیاد مستضعفان و بسیج و ارتش گرفته تا بخش‌های خصوصی را سامان دهی کند تا زمینه اطلاع رسانی را فراهم کند. در این نمایشگاه نیز آنچه در قالب کتاب است ارائه خواهد شد.

شناسایی ۱۷ هزار کتاب تاریخ معاصر

کریم پور (مسئول اجرایی برگزاری دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر) نیز گفت:  از سال ۹۷ بود که بر آن شدیم تا آنچه تاکنون در حوزه تاریخ معاصر منتشر شده را گردهم آوریم. اولین دوره در سال ۹۸ و همزمان با شیوع کرونا بود که منجر شد نمایشگاه فیزیکی برگزار نشود و در نهایت با بیش از ۷۰۰ جلد کتاب به صورت مجازی برگزار شد. دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر  از ۲۸ مرداد ماه تا ۸ شهریور ماه ۱۴۰۲ از طریق  «سامانه خرید از کتابفروشی» برگزار می‌شود.

او ادامه داد: ۱۷ هزار عنوان کتاب در مرحله اول در نظر گرفته شد که در نهایت ۱۵۰۰ کتاب از بیش از ۳۰۰ ناشر در این نمایشگاه ارائه خواهد شد. سلسله نشست‌های تخصصی نیز خواهیم داشت که ۱۰ نشست موضوعی با حضور متخصصان و پژوهشگران برپا خواهد شد. این نشست‌ها از شبکه ۴ و شبکه اینترنتی کتاب پخش خواهد شد. مباحث مشروطه و پهلوی و ... مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین نقش صهیونیست ها و فراماسونها در تاریخ معاصر با حضور متخصصان به بحث گذاشته خواهد شد و مخاطبان به بهانه نمایشگاه با تاریخ معاصر آشنا خواهند شد.

کریم پور از ارائه تخفیف‌های ۲۵ درصدی در فروش کتابهای دومین نمایشگاه کتب تاریخ معاصر خبر داد و گفت: فعلا ۱۰ روز امکان فروش داریم و اگر اجازه داده شود تمدید خواهد شد. کتاب‌های ۱۰ سال اخیر را انتخاب کردیم چراکه ناشر باید کتاب‌ها را موجود داشته باشد. برخی از کتاب‌ها حتا در انبار ناشر موجود نبود و چاپ هم نمی‌شود. ۱۷ هزار یک لیست جامع بود که موضوعات تکراری هم داشت از این رو تا ۱۵۰۰ کتاب تقلیل یافت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز