خبرگزاری کار ایران

یک نویسنده و پژوهشگر مطرح کرد؛

مهاجرت حجم آثار ادبی با محوریت شهر را افزایش داده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۴۲۷۸

احمد اکبرپور می‌گوید: هیچ گاه نمی‌توان برای یک نویسنده خلاق تعیین تکلیف کرد که در چه حوزه و موضوعی دست به قلم شود و این شرایط اجتماعی و فرهنگ مسلط است که به وی جهت می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از موضوعاتی که نویسندگان، شعرا و هنرمندان در هر شهر و کشور باید به آن توجه داشته باشند پرداختن به اتفاق محیطی و پیرامونی است. این مهم در ادبیات بیش از دیگر مقولات مورد تاکید بوده است. در عالم واقع هم اگر به آثار منتشر شده طی سال‌ها و دهه‌های اخیر توجه کنیم، در میان کتاب‌های موجود آنهایی ماندگارترند که به شرح وقایع داخلی پرداخته‌اند. احمد محمود نویسنده معاصر یکی از همین نویسندگان است. علی‌اشرف درویشیان، علی‌محمد افغانی، صادق چوبک و غلامحسین ساعدی را می‌توان از این دست نویسندگان به حساب آورد. این مفاخر معاصر بدون شک با پرداختن به وقایع شهر و پیرامون در آثارشان نام خود را در تاریخ هنر و فرهنگ این سرزمین ماندگار کرده‌اند. 

احمد اکبرپور (نویسنده و پژوهشگر ادبی) درباره اهمیت این موضوع با ایلنا گفتگو کرد. او در  شهرهای جهرم، شیراز و تهران تحصیل کرده است.  اکبرپور در رشته روانشناسی تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل از دانشگاه شهید بهشتی تهران است. عمده شهرت این نویسنده بابت نگارش داستان‌های کودک و نوجوان است که برای وی جوایز متعددی از جمله کتاب سال ایران و شورای کتاب کودک را به ارمغان آورده‌است. اکبرپور همچنین عضو شورای کتاب کودک و نیز انجمن نویسندگان کودک و نوجوان است. 

نویسنده باید از شهر و زادگاهش بنویسد

او در ابتدای صحبت‌هایش گفت: از هر نویسنده توقع می‌رود در آثارش به موضوع شهر و زادگاهش و جایی که در آن دنیا آمده و بزرگ شده توجه کند ولی در این حوزه کم‌کاری را شاهدیم. 

اکبرپور با بیان اینکه در تمام کشورهای دنیا نویسندگان بزرگ در آثارشان نیم‌نگاهی به زادبومشان دارند، تاکید کرد: در کشور ما نیز تاکنون رمان‌ها و داستان‌هایی با محوریت شهر و زادبوم خلق شده که از جمله آن‌ها می‌توان به آثار دوران مشروطه درباره تهران و نیز رمان‌های سیمین دانشور با محوریت شیراز اشاره کرد.

شهر و زادبوم در ادبیات کودک و نوجوان مغفول مانده

او افزود: در عین حال هنوز در این حوزه اقدام کافی انجام نشده و به‌ ویژه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان با مغفول ماندن شهر و زادبوم روبه‌رو هستیم. 

این نویسنده با بیان اینکه با مهاجرت از روستاها به شهرها در دوران انقلاب اسلامی و تغییر شکل زندگی مردم، حجم آثار ادبی با محوریت شهر افزایش یافته، گفت: هیچ گاه نمی‌توان برای یک نویسنده خلاق تعیین تکلیف کرد که در چه حوزه و موضوعی دست به قلم شود و این شرایط اجتماعی و فرهنگ مسلط است که به وی جهت می‌دهد. 

وی افزود: نویسندگان به یک منطقه و شهر که برایشان تداعی‌کننده خاطرات، آرزوها و احساساتشان است گرایش خاصی میِ‌یابند و به طور ناخودآگاه آن را محور خلق اثرشان قرارمی‌دهند و رابطه انسان و شهر محور داستان می‌شود. 

اکبرپور در بخش دیگری از صحبت‌هایش با ابراز خرسندی از تداوم «جایزه داستان کوتاه تهران» گفت: نفس برگزاری چنین جوایزی امیدوار کننده است, در عین حال زمانی به هدف اصلی خود می‌رسد و تاثیرگذار است که همه اقشار و گروه‌ها با اندیشه‌های مختلف و ایده‌های گوناگون فرهنگی و سیاسی در آن شرکت کنند.

اکبرپور بیان کرد: تهران دارای ظرفیت خوبی برای استفاده به عنوان موضوع خلق آثار ادبی داستان و رمان است و برگزاری این جشنواره می‌تواند در توجه دادن نویسندگان به این ظرفیت‌ها موثر باشد.

انتهای پیام/
زهرا حاج محمدی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز