خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

به‌جای حوض؛ نگرانِ دیوار موزه امیدوار و ساختمان قجری مجاور موزه سلاح باشید

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۵۹۴۸

بازدید بیش از دو میلیون ۸۰۰ هزار نفر در ۵ ماه نخست از کاخ سعدآباد

مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد با اشاره به ماجرای اجرای کنسرت‌ها روی حوض جلوی کاخ ملت گفت: این حوض تاریخی نیست و آب انداختن در یک حوض غیرتاریخی مصداق اسراف در مصرف آب است. باید نگران دیوار در حال تخریب موزه امیدوار و ساختمان قجری در معرض تخریب مجاور موزه سلاح باشید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چند سالی‌‌ست اجرای کنسرت و نمایش‌های مختلف در کاخ سعدآباد تبدیل به رویه‌ شده و نوعی ماراتن برگزاری کنسرت را در این مجموعه کاخ موزه به دلیل استقبال مخاطبان بوجود آورده است. برگزاری کنسرت نمایش «سی‌صد»، کنسرت مشترک سهراب پورناظری و علی قمصری و کنسرت علیرضا قربانی از آخرین برنامه‌هایی بوده‌اند که قبل از محرم و صفر در کاخ سعد آباد برگزار شده‌اند. 

بیشتر این کنسرت‌ها و کنسرت نمایش‌ها که در فضای باز جلوی کاخ موزه ملت کاخ سعدآباد برگزار می‌شوند با توجه به وسعت محوطه و البته استقبالی که مخاطبان از این اجراها دارند، هر شب با حضور بیش از ۲۵۰۰ نفر برگزار می‌شود. عموما برای حضور این تعداد تماشاچی نیاز است تا محوطه‌سازی و سن‌سازی لازم در جلوی کاخ موزه ملت و فضای باز کاخ سعد آباد ایجاد شود. لازم به ذکر است که در جلوی این کاخ حوضی وجود دارد که روزگاری پر از آب بود که بعدها به دلیل اجرای کنسرت‌ها، حوض جلوی کاخ موزه ملت برای اجرای کنسرت پوشانده شد.

با توجه به آنکه بعد از ماه محرم و صفر بازهم شاهد برگزاری احتمالی کنسرت‌های بزرگ در مجموعه کاخ سعدآباد خواهیم بود و به تبع برگزاری این کنسرت‌ها بازهم نیاز خواهد بود تا روی حوض‌ها پوشانده شود، با مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد در همین باره گفتگو کردیم.

لازم به یادآوری است که سیدحسین علوی (مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد) یازدهمین مدیری‌ست که در مسند ریاست کاخ سعدآباد (از ۱۹ خردادماه سال جاری) کار خود را آغاز کرده است. 

او در پاسخ به این سوال که با توجه به اجرای کنسرت‌ها و پوشانده شدن حوض جلوی کاخ و اینکه اکنون خالی از آب است و محل تجمع زباله و برگ‌های درختان شده، آیا قرار است بعدها استفاده از این حوض به کاربری قبلی خود بازگردد یا کاربری دیگری برای آن تعریف شده، گفت: من اعتقاد دارم نفس پرسشگری بسیار ممدوح است و جای تقدیر دارد ولی با توجه به حضور دوماهه بنده اینجا چطور این سوال در گذشته ایجاد نشده است و‌ ای کاش این پرسش زودتر مطرح می‌شد. 

او ادامه داد: به هیچ عنوان درون حوض روبه روی کاخ موزه ملت آشغال نیست و فقط برگ است آنهم با توجه به برگریزان پاییزی درخت‌های انبوهی که در سعدآباد وجود دارد. مجموعه سعدآباد چندین حوض دارد که سالهاست خالی از آب است و فقط مربوط به حوض جلوی کاخ ملت نیست و دلیل آن هم کم آبی و مقابله با بحران بی‌آبی در کل کشور است و ممنوعیت هم برای این کار وجود دارد به طوری که ما در مورد آبیاری فضای سبز و بخش جنگلی مجموعه نیز در مضیقه هستیم. 

به‌جای حوض؛ نگرانِ دیوار موزه امیدوار و ساختمان قجری مجاور موزه سلاح باشید

به گفته علوی، در سال‌های گذشته با توجه به قراردادی که با بهره‌برداران کنسرت‌ها منعقد شده بود، می‌بایست مطابق با همان استخر و چمن کاخ سعدآباد اصلاح می‌شد و این موضوع مختص این دوره نیست اما در حال بررسی و اقدام عاجل است. به نظر می‌رسد، برخی از دوستان محترم خبرگزاری‌ها خواسته یا ناخواسته مخالف غلبه جریان فرح، شادی عمومی، موسیقی و توسعه کنسرت‌ها هستند. برای ماه‌ها، هزاران نفر اینجا حضور داشتند و بهترین موسیقی کلاسیک ایرانی را در این فضا شنیدند. آیا کسانی که امروز نگران پرکردن آب یک حوض غیرتاریخی در بحبوحه بی‌آبی مملکت هستند، متوجه شمشیری که به روی صدای همایون شجریان و علیرضا قربانی و چند هزار شهروند عاشق موسیقی ایرانی کشیده‌اند، هستند؟ لذا دغدغه‌ها بهتر است بیشتر از جنس ملی، فرهنگی و میراثی باشد. 

به‌جای حوض؛ نگرانِ دیوار موزه امیدوار و ساختمان قجری مجاور موزه سلاح باشید

مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد یادآور شد: چرا در سال‌های گذشته و همین اکنون در مورد آثار و ابنیه تاریخی در معرض خطر پرسش نشده است؟ فی المثل چرا این عزیزان حتی یک بار نگران دیوار در حال تخریب موزه امیدوار نشده‌اند؟! چرا کسی نگران ساختمان قجری در معرض تخریب مجاور موزه سلاح نیست؟! بهتر بود نگرانی‌ها از بابت این مسائل بیشتر باشد نه آب انداختن در یک حوض غیرتاریخی که مصداق اسراف در مصرف آب است! 

به‌جای حوض؛ نگرانِ دیوار موزه امیدوار و ساختمان قجری مجاور موزه سلاح باشید

او همچنین درخصوص فعالیت بخش ریاست جمهوری در مجاورت و همسایگی کاخ سعد آباد و تعطیلی‌های پیاپی این مجموعه که به واسطه حضور مقامات خارجی شاهد هستیم و از آن جمله می‌توان به تعطیلی این مجموعه در تاریخ‌های هفتم، هشتم، نهم و دهم خردادماه، ۲۸ خردادماه و… اشاره کرد، گفت: طبق آمار دقیق ما، تعطیلی مجموعه سعدآباد به هیچ عنوان پیاپی نبوده است. تعطیلی‌ها به دلایل مسائل دیپلماتیک است که موضوع امنیت ملی در میان است و بسیار کم است. با توجه به اینکه تعاملات و همکاری‌های صمیمانه بین نهاد ریاست جمهوری و سعدآباد وجود دارد و نهاد ریاست جمهوری نهایت همکاری را با سعدآباد می‌نماید، همکاری ما کمترین پاسخ به محبت‌های برادرانه همکارانمان در نهاد ریاست جمهوری است. هم‌چنین بسیاری از روسای کشورها در زمان حضورشان در سعدآباد به صورت ویژه از موزه‌های مجموعه بازدید می‌کنند و این به جهت اشاعه فرهنگ ما در حوزه بین الملل بسیار حائز اهمیت است. لذا در همین تاریخ‌ها نیز سعدآباد باز بوده و مشغول خدمت‌رسانی درحوزه جهانی بوده است. 

علوی درخصوص آمار بازدیدکنندگان از مجموعه کاخ موزه سعد آباد نیز گفت: در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۳۵۵۸۳۷۱ بازدیدکننده داشتیم که ۳۲۴۵۶۸۵ ایرانی و ۳۶۲۶۶ خارجی بودند. این آمار در سال ۵ ماه نخست سال ۱۴۰۲ چشمگیرتر است چراکه از ۱/۱/۱۴۰۲-۳۱/۵-۱۴۰۲ مجموع بازدید از کاخ سعد آباد ۲۸۱۵۲۵۶ نفر بود که ۲۵۵۹۱۴۰ ایرانی و ۲۳۵۴۶ خارجی بودند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز