خبرگزاری کار ایران

مهر سینما فرصتی برای دیده شدن سینماست/ تجلیل از پرکارترین سینماگران

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۶۴۳۰

نشست خبری دومین جشن مهر سینمای ایران امروز سه‌شنبه ۲۱ شهریور در سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور قادر آشنا (دبیر این رویداد) و محمدرضا سوقندی (مدیرکل دفتر حقوقی، عملکرد امور استان‌ها و مجلس سازمان سینمایی) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قادر آشنا با اشاره به اینکه از ۲۶ شهریورماه تا دهم مهر در شهرستان‌ها و تا ۱۳ مهرماه در تهران دومین جشن مهر سینمای ایران برگزار می‌شود، اظهار داشت: از سال گذشته تصمیم گرفتیم جشن ملی سینمای را در سراسر ایران عمومیت بخشیم. در سال‌های قبل در استان‌ها جمع هنرمندان را نداشتیم و با این حال در دوره اول این رویداد در ۲۲ استان راه اندازی و از ۳۵۰ هنرمند تجلیل شد.

آشنا خاطرنشان کرد: در جشن مهر سینمای ایران به عرصه‌های کمتر دیده شده توجه می‌کنیم. در مراسم نهایی هر استان یک نفر برگزیده را معرفی می‌کند. همچنین از سه فیلمساز مستند، پویانمایی، داستانی، پرکارترین تهیه‌کننده و کارگردان سال ۱۴۰۱، سه نویسنده برتر، پژوهشگر برتر کشور و پرکارترین بازیگر تجلیل خواهیم کرد. همچنین از سه استانداری که در حوزه زیرساختی به سینم کمک و وزرایی که در جشنواره‌ها و رویدادها همکاری کردند تجلیل می‌کنیم.

در ادامه این نشست محمدرضا سوقندی اظهار داشت: پیش‌تر به غیر از انجمن سینمای جوان دیگر نهادهای سینمایی ما در شهرستان‌ها فعالیتی نداشتند و علاوه بر انجمن سینمای جوان، بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، سینماشهر و همه بخش‌ها در استان‌های مختلف فعال هستند. سازمان سینمایی اراده‌اش بر این است که به شهرستان‌ها توجه کند و اگر قرار است تحولی صورت بگیرد این تحول نیازمند بسترسازی است و شروعش از شهرستان‌ها خواهد بود. مهر سینمای ایران هم در این زنجیره تعریف می‌شود. دنیای سینما برای دیدن اندیشه‌ها، رویدادها و اتفاقات است اما گاهی وقتها خود سینما دیده نمی‌شود؛ مهر سینما فرصتی است برای دیدن سینما.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه میتوانیم بگوییم که ما از لحاظ مخاطب در سینما وضعیت مناسبی نداریم، سینماهای ما با ظرفیت کمی کار می‌کنند. صرف اینکه تعداد سالن‌ها را افزایش دهیم اسمش توسعه نیست و اگر نامش توسعه باشد هم قطعاً رشد نیست. رشد سینما با افزایش مخاطب است و مهر سینما هم تلاشی در همین راستا است. اگر تولید از دل مخاطب بیرون بیاید در طول سال میانگین فیلم‌های بلندمان بیشتر از صد فیلم نخواهد بود و در عرصه بین‌الملل وضعیت بهتری خواهیم داشت و شاهد ابتذال علمی در سینما نخواهیم بود.

سوقندی تصریح کرد: محرک‌های جامعه‌مان در سینما فعال نیست، مهر سینما ضمن اینکه در آن تجلیل و جشن صورت می‌گیرد، حرکتش عمومی‌سازی فرهنگ سینما و سواد سینما در کشور است. کاش در این تقدیرها حوزه رسانه را هم ببینیم و پیشنهاد می‌دهم در فهرست تجلیل‌ها حوزه تخصصی رسانه را هم اضافه کنیم.

در ادامه نشست قادر آشنا اظهار داشت: سال گذشته به مناسبت هفته سینما، سینماها را نیم‌بها کردیم و برخی استان‌ها خلاقیت به خرج دادند و با پرداخت هزینه از سوی استاندار سینماها رایگان شد. در صدد هستیم که برای بخش مخاطب تصمیم‌گیری‌ها صورت بگیرد ولی تصمیم با ما نیست و ما پیشنهادات را ارائه داده‌ایم.

وی درباره محل برگزاری مراسم اختتامیه مهر سینمای ایران گفت: مراسم در ایوان شمس برگزار می‌شود و مقامات عالی وزارتخانه هم حضور دارند و بنا داریم از سه وزارتخانه که به سینما کمک کرده‌اند دعوت کنیم، یکی از استانداران، صنوف سینما و برترین‌ها در استان‌ها نیز در این مراسم حضور خواهند داشت. برای تجلیل از خبرنگاران و منتقدان باید در آینده تصمیم بگیریم اما من هم با تجلیل از خبرنگاران موافق هستم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز