خبرگزاری کار ایران

در نشست جشنواره خورشید مطرح شد؛

رویدادی برای نشان دادن واقعیت‌های رسانه‌ای/ انتخاب زنانی از ۴۱ کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۲۸۴

نشست خبری اولین جشنواره «خورشید» صبح امروز چهارشنبه پنجم مهرماه با حضور دبیر و دبیر علمی این رویداد در ساختمان معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای اولین جشنواره بین‌المللی «خورشید» با حضور مرضیه هاشمی (دبیر جشنواره خورشید) و زهرا اوسطی (دبیر شورای علمی جشنواره) برگزار شد.

در ابتدای برنامه پس از تلاوت آیاتی از کتاب آسمانی قرآن، مرضیه هاشمی گفت: زمانی که آمریکا بودم، می‌دیدم چه تصاویری از جنگ ایران و عراق پخش می‌شد. می‌دیدم که آن‌ها و رسانه‌های‌شان، ایران را محکوم می‌کردند. تصاویری که طی آن سال‌ها می‌دیدم همه منفی بودند. هنوز هم همینطور است.

رویدادی برای نشان دادن واقعیت‌های رسانه‌ای/ انتخاب زنانی از ۴۱ کشور

برای مقابله با رسانه‌های منفی باید چه کنیم؟

هاشمی افزود: این سوال مطرح است که اگر رسانه‌های مخالف بد نشان‌مان می‌دهند باید چه کنیم؟

او ادامه داد: به هر حال، بازی‌های مختلفی هست و اعلام آمار اشتباه برای آنها که رسانه‌های قوی دارند و ایران را منفی نشان می‌دهند، امتیاز بوده است. آن موقع و در سال‌های قبل که جنگ وجود داشت و بعد از آن هم رسانه‌ای نبود. در نهایت هم همه فکر می‌کردند حق با آمریکاست،  اما در ادامه، در افغانستان و کشورهایی چون عراق دیدیم آمریکا چه کرد و چه اتفاقی افتاد. جشنواره خورشید فرصتی برای نشان دادن واقعیت‌هاست. 

آمریکایی‌ها زنان ما را هم منفی نشان می‌دادند/ دعوت از زنان سراسر دنیا

دبیر جشنواره خورشید در ادامه صحبت‌هایش گفت: آمریکایی‌ها و رسانه‌های دیگر حتی زنان ما را منفی نشان داده‌اند و برای پرداختن به این اتفاق ما در اولین دوره جشنواره زنانی را از سراسر دنیا دعوت کرده‌ایم. 

او ادامه داد: حفظ ترویج ارزش‌های مشترک و ارزش‌های خانواده و نسل جوان هم موضوعاتی هستند که در جشنواره مورد توجه و تاکید ما هستند. برخی موضوعات فراموش شده و ما می‌خواهیم افکار عمومی را نسبت به ایران و زنان سراسر دنیا تغییر دهیم. 

هدف همسو کردن افکار است

هاشمی بیان کرد: معرفی زنان توانمند و فعالان رسانه‌ای هدف دیگر ماست. شنبه جشنواره برقرار می‌شود و باید آنرا اتفاقی مهم بدانیم تا به این واسطه و بخش‌های مختلفی که درنظر گرفته‌ایم، واقعیت مردم مظلوم دنیا را بیان کنیم. 

هاشمی گفت: از اردیبهشت فراخوان دادیم و بیش از دویست و چهل اثر دریافت کردیم. بخش‌های جشنواره هم گزارش و یادداشت، مصاحبه، بخش تصویری،  مستند خبری و مصاحبه و بخش عکس خواهد بود. 

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: زنان منتخب از ۴۱ کشور هستند و چندماه برای شناسایی آن‌ها تلاش کرده‌ایم که البته برخی دعوت ما را قبول نکردند. مثلا خبرنگارانی از آمریکا و کانادا را دعوت کرده‌ بودیم که اتفاقا تمایل داشتند حضور یابند اما خب تحت فشار بودند و این هراس را داشتند که بعد از برگشت به کشورشان دچار مشکلاتی شوند.

او تاکید کرد: همه خبرنگاران از همه کشورها را می‌خواهیم داشته باشیم و اینکه منظور از رسانه‌های همسو و زنان همسو، همسو کردن تفکرات است تا به این ترتیب به نقاط مشترکی برسیم.

هاشمی گفت: پنل‌های مختلف علمی داریم و دیدگاه‌ها مطرح می‌شود و بر اساس آن نقشه‌ای طراحی می‌شود. 

بزرگداشتی برای خبرنگار فلسطینی آمریکایی

هاشمی در بخشی دیگر گفت: برای شیرین ابوعفله بزرگداشت داریم. او فلسطینی آمریکایی بود و آمریکا به قضیه کشته شدن او نپرداخت؛ وگرنه از سال دوهزار میلادی تاکنون تعداد زیادی خبرنگار کشته شده‌اند و ما متوجه نشده‌ایم. ما باید صدایمان بلدتر به همه جای دنیا برسد.

اصلاح آسیب‌ها باید در جمهوری اسلامی اتفاق بیفتد

در ادامه برنامه زهرا اوسطی ضمن تبریک بابت فرا رسیدن هفته وحدت گفت: انشالله در مسیر ما روشنایی‌ها ایجاد شود و در جهت درست حرکت کنیم. 

او افزود: اولین جشنواره خورشید اولین‌بار در ایران برگزار می‌شود و بنیاد گوهرشاد، شهرداری مشهد، معاونت هنری و معاونت مطلبوعاتی وزارت ارشاد با ما همکاری داشته و به سرانجام رسیدن این مسیر را میسر کرده‌اند. 

اوسطی اذعان داشت: رسانه‌ها در آگاهی بخشی در جامعه و همه کشورهای دنیا، حرف اول را می‌زنند. در این میان و در همه این سال‌ها، هجمه‌های زیادی در رابطه با زن و شخصیت‌های انسانی بیان شده که از تعاریف قرآنی و کرامات به دور است.

اوسطی تاکید کرد: اصلاح آسیب‌ها، اتفاقی است که باید در جمهوری اسلامی رقم بخورد. و اینکه خبرنگاران بیشترین نقش را در بیان اهداف دارند؛ لذا تلاشمان این بوده رسانه‌های همسوی دنیا را رصد کنیم تا حرکت مطلوبی را در راستای شناساندن زن انجام دهیم و به این واسطه است که هجمه‌های وارد شده برخانواده کمتر خواهد شد.

جزییاتی درباره موضوعات و محورهای جشنواره

اوسطی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر بخش‌های مختلف جشنواره و محورهای آن، گفت: محورهای مدنظر در اولین جشنواره «خورشید» برای خبرنگاران طراحی شده و پنج محور است.

او ادامه داد: اولیم موضوع در حیطه «نقش رسانه‌ها در عدالت اجتماعی» است. می‌دانیم که  خبرنگاران درا نعکاس اتفاقات و اخبار موثق اولین نقش را دارند. این مسئله نیازمند نگرش جدید است و ما هم در همین مسیر گام برمی‌داریم و انشالله موفق عمل کنیم و در ادامه هم خبرگزاری‌ها با ما همکاری‌های بعدی را داشته باشند.

در مسئله زن از غرب طلبکار هستیم

دبیر علمی جشنواره «خورشید» گفت: محور دوم بحث «الگوی صحیح از زن» است. باید دقت کنیم و رهبر بارها گفته‌اند در مسئله زن از غرب طلبکار هستیم. حقیقت بیان شده پوچ است و حقایق واقعی باید ارائه شوند. 

اوسطی در ادامه توضیحاتش بیان کرد: خانواده به شدت مورد غفلت واقع شده و با انحرافات فکری مواجه است و می‌بینیم بحث خانواده‌زدایی پر رنگ شده است. ما می‌خواهیم در این حیطه هم با اصحاب رسانه به توافقی برسیم. منظور تفکر و همراهی با هم صدایی است تا به نقاط مشترکی برسیم و خانواده را بر اساس عقلانیت پیش ببریم. 

وی اضافه کرد: محور چهارم «زنان و رسانه مقاومت» است. زنانی داریم که در زندگی‌های پرتجربه‌ای داشته‌اند و جزییات زندگی‌شان رسانه‌ای نشده؛ مانند خانواده‌های شهدای خودمان که روایتی از آن‌ها نیست. می‌خواهیم در این راستا رسانه‌ها را روشن کنیم و به آنها آگاهی بدهیم.

پرداختن به عادی‌سازی خشنونت زنان علیه زنان

او گفت: موضوع بعد عادی‌سازی در قبال خشونت علیه زنان است. خشونت زنان علیه خودشان در دنیای امروز و تعریف واضحی یافته است. این خشونت‌ها عادی‌سازی شده و امیدواریم با این جشنواره به اهدافمان برسیم که نیازمند همیاری رسانه‌ها هستم. 

اوسطی در پاسخ به ایلنا در رابطه با بودجه جشنواره و جزییات آن توضیحات زیادی نداد. او گفت: وزارت ارشاد برگزارکننده است و رسالتش در بخش فرهنگی است. البته ارشاد جشنواره‌های دیگری هم داشته و برای همه آن‌ها بودجه‌ای اختصاص داده که در جشنواره خورشید هم این اتفاق افتاده است.. در همه کشورها می‌بینیم بودجه‌ای برای دیپلماسی لحاظ می‌شود که آن مبالغ با بودجه ما قابل مقایسه نیست. 

هاشمی هم گفت: هیچ کشوری مانند ایران طی این چهل سال مورد حمله رسانه‌ای قرار نگرفته است. ما بودجه‌ای نداشتیم و آن‌ها بودجه‌های گزاف دارند. ما با وجود بودجه کمی که داریم چندبار هم تحریم شده‌ایم. 

گفتنی است، آیین اختتامیه نخستین جشنواره بین المللی رسانه «خورشید» هشتم مهر ماه امسال در شهر مقدس مشهد با حضور ۱۰۰ نفر از بانوان و فعالان رسانه‌ای از ایران و ۴۰ کشور جهان با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور زنان ریاست جمهوری برگزار می‌شود که در این مراسم از نفرات برتر هر بخش تجلیل خواهد شد.  این جشنواره با شعار «زنان روشنگری می‌کنند» و به یاد شهیده راه روشنگری «شیرین ابوعاقله» برنامه ریزی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز