خبرگزاری کار ایران

روایت‌هایی از مهاجران و مهاجرت در «ققنوس»

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۳۵۱۵

کارگردان «ققنوس» می‌گوید این انیمیشن درباره مهاجران، مهاجرت و ترک وطن است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مونا شمس درباره انیمیشن کوتاهش که در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور خواهد داشت، گفت: «ققنوس» یک انیمشین مستند کوتاه راجع به معنای مهاجرت و ترک وطن است که با ایده استفاده از صدای واقعی مهاجران ایرانی در سراسر دنیا ساخته شده است. به این ترتیب که یکسری سوال از مهاجران پرسیده شده و هموطنان مهاجر جواب‌ها را به صورت پیام صوتی برای‌مان ارسال کردند. من تلاش کردم از این پیام‌ها روایتی را خلق کنم و این روایت مضمون و ساختار اصلی «ققنوس» شد.

او با اشاره به اینکه این مستند با تکنیک دوبعدی و دیجیتال تولید شده است، گفت: ساخت انیمیشن «ققنوس» حدود یکسال و نیم زمان برد. یکسال صرف طرح سوالات، پیدا کردن مهاجران، جمع‌آوری پیام‌های صوتی تدوین صداها شد و حدود هفت ماه هم پروسه تولید به طول انجامید. این انیمیشن درواقع پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد من است.

این کارگردان با بیاین اینکه نگاه به مقوله مهاجرت در فیلم «ققنوس» در دیالوگ پایانی فیلم خلاصه شده است، گفت: در پایان فیلم جمله‌ای با این مضمون می‌شنویم «پرواز از یک خانه دلگیر، ساکن شدن با بغض در خانه‌ای دیگر». یعنی می‌توانم بگویم نگاه به مهاجرت در فیلم صفر و صد نیست.

شمس گفت: «ققنوس» سال گذشته در جشنواره «سینماحقیقت» اکران شد و امسال نیز جزو ۱۰ انمیشن کوتاهی است که در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد. این فیلم پیش‌تر در جشنواره‌هایی در کشورهای لبنان، برزیل، آلمان و استونی شرکت داشته است.

شمس در پایان این گفت: فیلمسازی و مخصوصا ساخت انیمیشن هنری گران است و هنرمندان نیاز به حمایت دارند. خوشبختانه مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با حمایت‌هایی که از فیلمسازان هنگام تولید و پس از ساخت اثر دارد باعث می‌شود هنرمندان به کارشان دلگرم شوند و راه را برای ما هموار می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز