خبرگزاری کار ایران

در مراسم گرامیداشت روز کتابخوانی و کتابدار مطرح شد؛

طرح اصلاح کتابخانه‌های عمومی در مجلس تسهیل شود/جامعه می‌تواند مطالبه‌گر باشد تا مسئولان تغییر کنند/ تحقق افزایش ۱۵ درصدی فوق‌العاده ویژه کتابداران

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۸۳۱۲

تحول اقتصادی در مردم با خرد جمعی محقق می‌شود

رییس مجلس تاکید کرد: اگر بخواهیم تحولی در اقتصاد داشته باشیم باید از جامعه و مردم آغاز کنیم. جامعه می‌تواند مطالبه‌گر باشد تا مسئولان تغییر کنند. ما نیازمند ‌عقلانیت عمومی و فرهنگ عمومی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی،  مسئولان وزارت ارشاد، نمایندگان مجلس، کتابداران و .... در محل تالار وحدت برگزار شد.

محمدرضا هراتی (دبیر هفته کتاب سال ۱۴۰۲ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور) با اشاره به تغییر نگاه مردمی به کتابخوانی گفت: دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به کتاب و کتابخوانی دارد. کتابداران تلاش زیادی برای خدمت صادقانه دارند. کتابداران نقطه ارتباطی مردم با کتابخانه ها هستند. 

مهدی رمضانی (دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور) نیز گفت: با درک دقیق تر قرآن می‌توانیم پیوندی برای انس بیشتر داشته باشیم. اکنون نیز محفل انس با قرآن برای کودکان در حال اجراست. نمی‌توان از کودکان یاد کرد و به یاد کودکان غزه نیفتاد. شهادت بیش از ۴ هزار کودک در غزه چیزی نیست که بتوان از آن گذشت. 

او ادامه داد: کتابخانه‌ های عمومی می‌توانند به عنوان مرکز ارتباط مردمی با نهادهای فرهنگی عمل کنند که در دو قالب کتابخانه‌های سیار و ثابت فعال هستند. کتابخانه می‌تواند مرکز رشد، اوقات فراغت، آموزش، توسعه فرهنگ و... باشد. ۳۷۰۰ کتابخانه از جمله ۷۰۰ کتابخانه روستایی و ۵۰ کتابخانه سیار هستند و ۱۲ میلیون عضو کتابخانه‌های عمومی داریم. 

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور به طرح اصلاح کتابخانه های عمومی کشور نیز اشاره کرد و گفت: تسهیل این طرح را خواستاریم چراکه اکنون در صحن مجلس مطرح شده. همچنین خواستار آن هستیم که ماده الحاقی برنامه هفتم توسعه درخصوص توسعه کتابخانه‌های عمومی به تصویب برسد و در برنامه و بودجه سال آینده بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی افرایش یابد. 

محمدباقر قالیباف (رئیس مجلس شورای اسلامی) نیز در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی گفت: نقش بانوان در حوزه کتابداری محسوس‌تر از آقایان است که جای تقدیر دارد. 

او ادامه داد: قصد دارم راحت و خارج از چارچوب‌های حقوقی صحبت کنم و به نکته تحول در کشور اشاره کنم. موضوعی که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره داشتند‌؛ این است که تحول در حکمرانی  و فرهنگ را بوجود آوریم. همواره موضوع اقتصاد و فرهنگ را در اولویت داریم. اگر بخواهیم تحولی در اقتصاد داشته باشیم باید از جامعه، مردم آغاز کنیم. جامعه می‌تواند مطالبه گر باشد تا مسئولان تغییر کنند. ما نیازمند عقلانیت عمومی و فرهنگ عمومی هستیم. 

قالیباف تصریح کرد: خانواده، سرمایه اجتماعی را ایجاد می‌کند. اعتماد مهمترین سرمایه اجتماعی است. فرهنگسازی اهمیت زیادی دارد. اساسنامه مطرح شده در این جلسه را دنبال خواهم کرد و ماده قانونی های لازم را لحاظ خواهیم کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به آنکه در مناطق محروم که خودکشی زیاد شده بود، حضور کتاب و کتابخوانی توانسته کاهش خودکشی را به همراه داشته باشد، گفت: این کار توسط کتابداران و کتابدوستان محقق می‌شود. اگر کارمان را ارزش دهیم و بشناسیم و ابعاد ستادی آن را دربیاوریم و با خرد جمعی تصمیم بگیریم، اختیار را به همراه خواهد داشت. هر کاری اگر منوط به اعتبار و پول شود، از سوی من خدمتگزار پذیرفتنی نیست. دانش عمومی با کتابخوانی افزایش می‌یابد. تحول اقتصادی در گام نخست در مردم و با خرد جمعی محقق می‌شود. خانواده‌های ما با دوشیفت کار از تامین نیازهای معیشتی برنمی‌آیند. پس نمی‌توان توقع داشت که کتاب و فرهنگ در سبد خانوار جا داشته باشد. نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌تواند این بخش را در سبد خانوار جا دهد. 

او یادآور شد: شکل گیری کتابخانه در سرای محله، مترو، گذرها و... رویکرد عمومی به کتاب را گسترش داد. قانون به تنهایی مشکلات را حل نمی‌کند بلکه اجرای آن حلال است. اگر بخواهیم جامعه آگاه، مستقل و خلاق داشته باشیم باید نکاتی که مطرح کردم و اولویت قرار دادن مردم را در نظر بگیریم. در تنظیم برنامه هفتم توسعه تمام این نکات را دنبال کردیم. گاها از داشته‌هایمان به خوبی استفاده نمی‌کنیم. فرهنگ و محتوا مهم است. 

این مراسم با تقدیر و تشکر از فعالان عرصه کتاب، کتابخوانی و کتابداری ادامه یافت. و سپس خانم سنگین آبادی به قصه گویی درخصوص کودکان غزه پرداخت.

محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در ادامه مراسم، گفت: در جلسه هیات دولت، رئیس جمهور به مجموعه اقدامات دولت در حوزه کتاب اشاره داشت. بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ را نیز داشتیم و بندهای مرتبط با فرهنگ، هنر و رسانه احصا شد. 

او ادامه داد: پر رونق‌ترین دوره فرهنگ و هنر را سپری می‌کنیم. در حوزه تئاتر، موسیقی و کتاب رشد خوبی داریم و در ۸ ماه اخیر ۵۸ درصد نسبت به سال گذشته در فروش کتاب رشد داشتیم. در صندوق هنر که ۴۰ درصد رشد در اعضا داشتند موفق شدیم کتابفروشان را به عنوان خادمان فرهنگ و هنر به عضویت صندوق در بیاوریم. 

اسماعیلی یادآور شد: اکنون که همه دلها داغدار غصه غزه است، هنرمندان ما پای کار هستند و حتا اهالی رسانه حضور میدانی در منطقه داشتند. در عرصه مبارزه با صهیونیست اهالی هنر و فرهنگ باید در صحنه حضور داشته باشیم. آنوقت وزیر این رژیم غاصب اعلام می‌کند که باید بمب اتم روی غزه بریزد. البته که مقاومت حماسه آفرید. 

طرح اصلاح کتابخانه‌های عمومی در مجلس تسهیل شود/جامعه می‌تواند مطالبه‌گر باشد تا مسئولان تغییر کنند/ تحقق افزایش ۱۵ درصدی فوق‌العاده ویژه کتابداران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسئله معیشت کتابداران را در نظر داریم و افزایش ۱۵ درصدی فوق العاده ویژه کتابداران که قولش را داده بودیم انجام شد و مسئله مسکن را هم حل خواهیم کرد. 

او در ادامه پیام سیدابراهیم رئیسی (رئیس جمهوری اسلامی ایران) را قرائت کرد.

در این متن آمده است: 

بسم‌‌الله الرحمن الرحیم

ن والقلم و مایسطرون

هفته و روز «کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار» را به همه کسانی که دل در گرو کتاب و کتاب‌خوانی داشته و سهمی در اعتلای فرهنگ مکتوب ایران اسلامی دارند، صمیمانه تبریک می‌‌گویم.

بی‌‌تردید کتاب از زیباترین و مهم‌ترین جلوه‌‌های فرهنگ بشری است. شکوه این ارزش را باید در تابش آیات نورانی «اَلَّذی عَلَّمَ بِالقَلَم» و «ن والقلم و مایسطرون» جستجو کنیم که به قلم و کتاب و آنچه که از اندیشه می‌‌تراود، اهمیت حیاتی قائل است. خداوند متعال به قلم و حرمتش سوگند یاد کرده و معجزه جاوید آخرین سفیر سعادت بشری را کتاب قرار داده است.

تأکیدات پیوسته مقام معظّم رهبری(مدظله‌العالی) برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و تشبیه «فرهنگ» به «فضایی که در آن تنفس می‌کنیم»، نقشه راه مهمی را ترسیم کرده است که امیدوارم با همیاری همه دست‌اندکاران، روزبه‌روز به تحقق آن نزدیک‌تر شویم تا فضیلت کتابخوانی به یک پویش فراگیر و ضرورت ملی تبدیل شود.

حوزه نشر به‌‌عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌‌های فرهنگی که با آگاهی و دانش جامعه ارتباط مستقیم دارد، نیازمند فضای آرام است؛ عرصه‌‌ای که هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرد به همان میزان شاهد شکوفایی و رشد فرهنگی جامعه خواهیم بود. دولت مردمی برای پویایی حوزه فرهنگ و نشر، از ابتدای کار، نگاه تحولی به حوزه عمومیِ فرهنگ داشته است. ما عمیقاً بر این باوریم که فرهنگ عمومی در زمینه ارزش‌ها، عقاید و هنجارها، باید اساس برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌‎های فرهنگی باشد و همه آموزش‌ها و پژوهش‌ها در این مسیر قرار بگیرد. در این صورت است که شخصیت جوانان و نوجوانان عزیز ما، به‌‌عنوان سرمایه‌های بالقوّه فرهنگی، ادبی، هنری و علمی، شکل گرفته و به فعلیّت می‌رسد.

امروز در میان تمامی ظرفیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، کتابخانه‌های عمومی جایگاه ممتازی دارند. رشد بیش از 10 برابری تعداد کتابخانه‌های عمومی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در کنار تجهیز فضای کتابخانه‌‌ها، منجر به ارائه خدمات متنوع کتاب‌محور به گروه‌های مختلف اجتماعی در کشور شده است. لازم است مسئولان امر در ادامه این مسیر، برای بهبود خدمات با نگاه به تنوع فرهنگی کشور و نیازهای مردم همچنان به تلاش‌‌های خود ادامه دهند. دولت نیز دسترسی عادلانه آحاد مردم به خدمات کتابخانه‌های عمومی را حق آنها می‌داند و برای احقاق آن از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

خوشبختانه اکنون انگیزه و شور خدمت‌رسانیِ فرهنگی در میان مسئولان و دستگاه‌های حوزه فرهنگ و کتابخانه‌‎های عمومی بیش از گذشته وجود دارد و کوشش‌های صادقانه آنان شایسته قدردانی است. از سایر ارکان فرهنگی کشور و دست‌اندرکاران و علاقه‌‌‌مندان این حوزه نیز می‌خواهم که با حضور همدلانه خود، بر این پویایی بیفزایند.

این‌جانب با قدردانی از برگزارکنندگان و شرکت‌‌کنندگان در این مراسم فرهنگی ارزشمند، توفیقات روزافزون همه دست‌‌اندرکاران حوزه کتاب و کتابخوانی را از درگاه خداوند متعال مسألت دارم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز