خبرگزاری کار ایران

یک بازیگر تئاتر مطرح کرد:

تئاتر بدون چهره‌های مطرح هم می‌تواند موفق باشد/ حمایت‌ها به کمک هزینه‌های ناچیز ختم می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۰۸۳

در اینکه استفاده از بازیگران چهره موجب تضمین گیشه در تئاتر خواهد شد، شکی وجود ندارد؛ این موضوع در سینما نیز صدق می‌کند، برای همین در فیلم‌های سینمایی از بازیگرانی استفاده می‌کنند که بتوانند بودجه هزینه شده را حداقل به گیشه بازگردانند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سالن‌های دولتی و خصوصی تئاتر در پایتخت همچنان میزبان نمایش‌هایی در سبک و سیاق‌های مختلف هستند. «معرکه در معرکه» یکی از متن‌های مورد توجه داود میرباقری طی سال‌های اخیر است که تا امروز چندین کارگردان آن را به مرحله اجرا رسانده‌اند. حمیدرضا بلوچی اینبار این اثر را از نهم آذرماه در تماشاخانه ارغوان روی صحنه خواهد برد و سعید دولتی یکی از بازیگران آن است. 

او سال ۷۷ از دانشگاه هنر و معماری در رشته تئاتر و زیرشاخه‌های بازیگری و کارگردانی فارغ‌التحصیل شد. تا امروز به عنوان بازیگر تئاتر با شکرخدا گودرزی، مهران احمدی، امیر دژاکام، علیرضا استادی و مصطفی عبداللهی همکاری کرده و در چند مجموعه تلویزیونی و سینمایی نیز ایفای نقش کرده است.

بازیگر نمایش «معرکه در معرکه» با اشاره به وضعیت فعلی تئاتر کشورمان، بیان کرد: زمانی که از جایگاه یک کارگردان، بازیگر و یک مدیر، تئاتر را رصد می‌کنم، متوجه می‌شوم که در سال‌های اخیر به دلیل تعدد اجراهایی که در شهر تهران روی صحنه رفته؛ قطعا وجود و حضور تماشاخانه‌ها بر تعداد تماشاگران در این سال‌ها بسیار تاثیرگذار بوده است. و پس از دوران کرونا که تئاتر تقریبا به طور صد در صدی تعطیل شده بود، باز امروز شاهد آشتی تماشاگران با تئاتر هستیم و خوشبختانه سالن‌های تئاتر مملوء از تماشاگر است.

دولتی بیان کرد: هنرمندان زیادی این روزها در حوزه تئاتر مشغول به فعالیت هستند و این فضا در نهایت شرایط نسبتا خوبی را برای همه فراهم کرده است؛ منتهی از منظر حرفه‌ای و هنری هنرمندان تئاتر شرایط خوبی ندارند. در همه نقاط دنیا تئاتر مورد حمایت‌ دولت‌ها قرار می‌گیرد اما متاسفانه این حمایت‌ها در کشور ما تنها به کمک هزینه‌ی ناچیز ختم می‌شود، این کمک هزینه گاه حتی کفاف پذیرایی یک گروه را تئاتر را نمی‌دهد.

لزوم حمایت دولت‌ها و شهرداری‌ها از تئاتر

دولتی در ادامه توضیحاتش گفت: اعتقاد من براین است که اگر در یک جامعه‌ای می‌خواهیم تئاتر رشد و نمو پیدا کند، قطعا باید شهرداری‌ها و دولت در کنار این هنرمندان باشند و از آنها پشتیبانی کنند. این موضوع هر روز در جامعه ما کمرنگ و کمرنگ‌تر شد، در دوران جوانی ما شرایط اجرای تئاتر چیز دیگری بود و بسیاری از حمایت‌ها تقریبا به صفر رسیده است و در بسیاری از نمایش‌ها از حداقل دکور و حداقل ابزارآلات نمایشی استفاده شده است. این موضوع دلیلی است که کارگردان بسیاری از مواردی که می‌تواند او را در بازدهی و خروجی بهتر نمایش یاری دهد را کنار بگذارد.

او ادامه داد: امروزه نمایش‌ها در ساده‌ترین شکل ممکن به دلیل شرایط مالی روی صحنه خواهد رفت. هنرمندان نجابت بسیاری دارند که چراغ تئاتر را روشن نگاه داشتند و با وجود مشکلات بسیار تماشاگر را به سالن‌های تئاتر می‌آوردند.

این بازیگر تئاتر بیان کرد: شاید به زبان دیگر بتوان گفت تئاتر با وجود تمام محدودیت‌های مالی و اقتصادی، توانسته تماشاگر مخصوص خود را پیدا کند. بدون شک وجود و فعالیت تماشاخانه‌های خصوصی بر علاقه مخاطبان نسبت به تئاتر و این هنر بزرگ بسیار تاثیرگذار بوده است. اگر می‌خواهیم یک تئاتر درخشان و زبان تئاتری در جامعه داشته باشیم قطعا می‌بایست دولت حمایت کند و تئاترهای فاخر روی صحنه برود، آثاری که ارزش‌های هنری بسیاری داشته باشد.

حضور هنرمندان مطرح سینما روی صحنه بر کیفیت تئاتر نیفرود

بازیگر نمایش «خسوف» ابراز داشت: در سال‌های اخیر آثار بسیاری روی صحنه رفته است که از رنگ و نور و لباس‌های بسیار ویژه‌ای استفاده کرده‌اند؛ این آثار که عمدتا از هنرمندان بسیار مطرح سینما در آنها استفاده شد متاسفانه علیرغم همه اتفاقات و سرمایه‌گذاری‌ها خروجی مفیدی نداشت. این دسته از نمایش‌ها می‌توانستند آثار بسیار بهتری باشند. بر این باورم که برخی آثار نمایشی به نوعی سیرک روی آورده‌اند و این امر زیبنده‌ی مخاطب تئاتر نیست.

او افزود: با تمام این ضعف‌ها؛ هنرمند تئاتر بسیار نجیب و فهیم است و به همین نسبت تماشاگر تئاتر نیز بسیار فهیم و دانا است و باید این نکته‌ را در نظر داشت که تماشاگر تئاتر علاقمند است تا یک تئاتر به معنای واقعی کلمه تماشا کند و این هنرمندان ما هستند که می‌بایست در این راستا تلاش کنند.

بازیگر نمایش «خوب، بد، زشت» تاکید کرد: برای بازیگر متن کلاسیک و متن آئینی و سنتی متفاوت نیست و بستگی به قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود یک نقش را قبول و یا رد می‌کند؛ این کارگردان است که کمتر به سراغ متون آئینی و سنتی می‌رود. احساس من بر این است که نمایش‌های آئینی و سنتی با توجه به برگزاری یک جشنواره خاص در این حوزه و همچنین برخورداری از یک دبیرخانه دائمی، برخی از هنرمندان خاص را گرد خود جمع کرده است.

او ادامه داد: در اینکه استفاده از بازیگران چهره موجب تضمین گیشه در تئاتر خواهد شد، شکی وجود ندارد؛ این موضوع در سینما نیز صدق می‌کند، برای همین در فیلم‌های سینمایی از بازیگرانی استفاده می‌کنند که بتوانند بودجه هزینه شده را حداقل به گیشه بازگردانند. بنابراین در تئاتر نیز قطعا همین امر وجود دارد منتهی در تئاتر گروه‌های بسیاری وجود داشته‌اند که بدون برخورداری از چهره‌ها نیز به این موفقیت مالی رسیده‌اند که این اتفاق ممکن است به دلیل برخورداری از متن، کارگردانی، تبلیغات و... بوده باشد.

او افزود: نمایش‌های بسیاری وجود دارند که بدون بازیگر چهره فروش بالایی دارند. فکر می‌کنم فروش، مجموعه‌ای از اتفاقاتی‌ست که در نمایش رخ خواهد داد تا بتواند هزینه‌های خود را تامین نماید. طبیعتا حضور بازیگران شاخص سینمایی در تئاتر نقاط قوت و ضعفی داشته است؛ مهمترین نقطه قوت خرید بلیت نمایش‌ها توسط مخاطبانی بود که تئاتری نبودند؛ این موضوع به عقبه تئاتری بسیاری از بازیگران چهره سینمایی بازمی‌گردد. از سوی دیگر؛ بسیاری از بازیگران قدیمی و جدید تئاتر به دلیل ذائقه تماشاگر به حضور بازیگر چهره تقریبا کم‌کار یا بیکار شده‌اند. این موضوع یک مقدار کار را سخت کرده است و می‌توان یک ساز و کاری برای آن تعیین کرد که هرکسی که لزوما بازیگر چهره سینماست تنها در زنگ تفریح‌های زندگی خود یا در مواقع بیکاری‌ وارد دنیای تئاتر نشود. چنین اتفاقاتی باعث شده ارزش‌های هنری و کارگردانی اثر از بین برود و البته این امر باعث بیکاری بسیاری از بازیگران عرصه تئاتر می‌شود.

او افزود: کار کردن در تئاتر در گذشته بسیار سخت بود؛ تعداد سالن‌ها بسیار اندک بود اما در سال‌های اخیر به دلیل تعدد سالن‌ها فضایی ایجاد شده که بازیگران زیادی بتوانند مشغول هنرنمایی شوند.

پنج سال است روی صحنه نرفته‌ام

سعید دولتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از حضورش در نمایش «معرکه در معرکه» گفت و توضیح داد: بنده به عنوان یک بازیگر پس از حدود پنج سال با نمایش «معرکه در معرکه» به کارگردانی آقای حمیدرضا بلورچی روی صحنه خواهم رفت و از این بابت بسیار خوشحال هستم اما به هرحال این موضوع استرس فراوانی نیز در کنار خود دارد، چراکه پنج سال است به عنوان بازیگر روی صحنه نرفته‌ام.

او درباره کم و کیف نمایش «معرکه در معرکه» گفت: این اثر یکی از متفاوت‌ترین اجراهای نمایشنامه «معرکه در معرکه» محسوب می‌شود و باید بگویم به لحاظ فضاسازی و کارگردانی بسیار متفاوت است. درباره نقشم هم باید بگویم به عنوان بازیگر یکی از بازی‌های سختم را در سال‌های اخیر تجربه خواهم کرد.

سعید دولتی در پایان گفت: امیدواریم که مخاطبان نیز اقبالی در شان این نمایش و کارگردانی از آن داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز