خبرگزاری کار ایران

کتاب «سنت پیامبر» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۶۸۸

کتاب «سنت پیامبر (در دایره نواندیشی دینی)» با تاکید بر تمایز دو مفهوم «سنّت نبوی» و «سنّت رسولی» در تاریخ اسلام منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «سنت پیامبر (در دایره نواندیشی دینی)» نوشته محمد شحرور با ترجمه هاله بادینده و با ویرایش عبدالله ناصری طاهری به همت انتشارات مروارید در شمارگان ۳۳۰ نسخه و با قیمت ۲۶۰ هزار تومان منتشر و روانه بازار شده است. 

بعد از وقایع یازده سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، شعار «اسلام میانه» و «میانه رو» در ماهواره‌ها، روزنامه‌ها و کتاب‌ها بر سر زبان‌ها افتاد. متحدثانی که به کتاب و سنت تکیه کره بودند، بین آیات مرتبط با جهاد و قتال، و آیاتی که اکراه در دین را نفی می‌کنند خلط کردند و نیز بین آیات تاریخمندی که در زمان حیات رسول (ص) بنابه حوادثی همچون بدر و احد و احزاب نازل شده بود و آیات حاوی احکام تفکیک قائل نشدند. 

از آنجا که به کار گیری آیات جهاد در تنزیل حکیم و به کار گیری سنت نبوی در طول تاریخ به امروز به صورت گزینشی انجام گرفته لذا نویسنده فصل «سنت» را از کتاب دیگر خود حذف کرده و با خوانشی نو از سنت در این کتاب ارائه داده است. 

در پشت جلد کتاب آمده است: 

بزرگ‌ترین دغدغة جریان نواندیشی دینی در جهان مسلمانان، سازگاری دین اسلام با جریان تجدد، و مهم‌ترین مأموریت در این راه، مبارزه با «جهل مقدس» دینی است. ایرانیانی مانند مصطفی محقق داماد، محمد مجتهد شبستری، عبدالکریم سروش، مصطفی ملکیان و آرش نراقی، و در فراجغرافیای ایران، پژوهشگرانی مثل محمد ارکون، نصر حامد ابوزید، هشام جعیط، محمد عابد الجابری، حسن حنفی، علی اوملیل و فعال‌تر از همه، عبدالمجید شرفی در عصر ما بسیار کوشا بوده‌اند. محمد شحرور، محقق سوری‌تبار مقیم پاریس، هم در این زمره است. 

او در کتاب حاضر با تمایز دو مفهوم «سنّت نبوی» و «سنّت رسولی» در تاریخ اسلام، بر این عقیده است که تصویر پیامبر(ص) در قرآن با تصویر پیامبر(ص) در روایت‌های منتسب به او متفاوت است. این تفاوت و عدم دقت عقلانی موجب شده است که دو سنّت «رسول» و «نبی» یکی انگاشته شود درحالی‌که سنّت «رسول» مانند سُنن الهی، هستی‌وار (تکوینی) و سنّت نبی مانند سنن غیرالهی، قانونمند (تشریعی) هستند. شرح و تحلیل این نکته را با تکیه بر مستندات مختلف و معتبر می‌توانید در این کتاب دنبال کنید. 

محمد شحرور زاده ۱۱ آوریل ۱۹۳۸ در قاهره و درگذشته ۲۱ دسامبر ۲۰۱۹ در ابوظبی، مهندس عمران و اسلام‌پژوه اهل سوریه بود. او در منطقه النبک سوریه چشم به جهان گشود. او فرزند پنجم خانواده‌ای از طبقه متوسط و کار پدر او رنگرزی بود. با آنکه پدر محمد، مردی مذهبی بود اما او را به جای مدرسه مذهبی به مدرسه علوم جدید فرستاد. محمد در دمشق مدرک دیپلم گرفت و سپس با بورس تحصیلی دولتی برای تحصیل در مهندسی عمران به اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی رفت. او در سال ۱۹۶۴ (میلادی) از دانشگاه دولتی مسکو فارغ التحصیل شد. 

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز