خبرگزاری کار ایران

کشف گورستانی از عصر حجر اما بدون بقایای انسانی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۳۱۵

باستان‌شناسان در فنلاند یک محوطه ۶۵۰۰ساله را به عنوان گورستان احتمالی با ۲۰۰ گور شناسایی کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، باستان‌شناسان بر این باور هستند که ممکن است یکی از بزرگترین گورستان‌های ماقبل تاریخ را در بخش جنوبی قطب شمال پیدا کرده باشند. اما نکته مهمی که در این سایت ۶۵۰۰ساله در فنلاند وجود ندارد، وجود اسکلت‌های انسانی است. 

در سال ۱۹۵۹، کارگران محلی در سیمو فنلاند تصادفاً به ابزارهای سنگی برخورد کردند. سایت باستان‌شناسی که Tainiaro نام دارد، در دهه ۱۹۸۰ به طور جزئی کاوش شد و هزاران اثر از جمله استخوان حیوانات، ابزار سنگی و سفال را نشان داد. باستان‌شناسان همچنین متوجه ۱۲۷ گودال احتمالی در اندازه‌های مختلف شدند که با رسوب پر شده اند. برخی حاوی شواهدی از سوزاندن و برخی دارای آثاری از اخرای قرمز بودند اما شواهدی از اسکلت ثبت نشده است. شاید دلیل این امر خاک اسیدی منطقه باشد که به سرعت سبب پوسیده شدن می‌شود. از این رو گورستان بودن این محوطه تاکنون ثابت نشده. 

اما پس از تجزیه و تحلیل مجدد سوابق قدیمی و انجام کارهای میدانی جدید، تیمی از محققان پیشنهاد می‌کنند که تاینیارو به احتمال زیاد یک گورستان بزرگ بوده که قدمت آن به هزاره پنجم قبل از میلاد برمی‌گردد و آن را به شمالی‌ترین گورستان عصر حجر تبدیل می‌کند. 

در بیشتر دوران ماقبل تاریخ، این منطقه محل سکونت افرادی بود که به عنوان شکارچی و ماهیگیر شناخته می‌شدند چنانکه باستان‌شناسان هزاران استخوان جانور سوخته را در تاینیارو پیدا کردند. بیشتر این استخوان‌ها مربوط به فوک‌ها بودند، اما برخی از سگ‌های دریایی، ماهی قزل آلا و گوزن‌های شمالی بودند که اشاره‌ای به تنوع گوشت در رژیم غذایی عصر حجر دارد. 

اما در ابتدا، باستان‌شناسان مطمئن نبودند که ویژگی‌های گودال، اجاق، گور یا ترکیبی از هر دو باشد. برای روشن شدن ماهیت ۱۲۷ گودال، تیم به رهبری آکی هاکونن (باستان‌شناس دانشگاه اولو در فنلاند)، اندازه و محتوای گودال‌ها را با صدها گور عصر حجر در ۱۴ گورستان مقایسه کردند. آن‌ها مشخص کردند که حداقل ۴۴ گودال احتمالاً حاوی دفن انسان بوده است. اشکال مستطیلی لبه‌های گرد گودال‌ها، همراه با آثاری از اخرای قرمز و گاه‌به‌گاه مصنوع، احتمال زیادی را نشان می‌دهد که گودال‌ها واقعاً گور بوده‌اند. 

کشف گورستانی از عصر حجر اما بدون بقایای انسانی

هاکونن دراین باره گفت: بر اساس شکل گودال‌های تدفین در سایر مکان‌ها، ممکن است متوفیان در تاینیارو به پشت یا پهلوی خود با زانوهای خمیده دفن شده باشند. حتی ممکن است متوفی در پوست یا خز پیچیده شده باشد. تاکنون تنها یک پنجم Tainiaro حفاری شده بنابراین تعداد کل گورها می‌تواند بیشتر باشد شاید تعداد آن‌ها بیش از ۲۰۰ گور باشد اما تیم هنوز در حال آزمایش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز