خبرگزاری کار ایران

حماسه سرایی مجید انتظامی در تالار وحدت/ ارکستر ملی ایران و شبی که خاطره‌ساز شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۵۴۲۷

ارکستر ملی ایران به رهبری مجید انتظامی شب گذشته چهارشنبه پانزدهم آذرماه در تالار وحدت روی صحنه رفت و به اجرای قطعاتی پرداخت که انتظامی طی چند دهه گذشته آنها را برای فیلم‌های سینمایی و سریال ها ساخته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ارکستر ملی ایران به رهبری مجید انتظامی در قالب کنسرت «همراه با خاطره‌ها» شب گذشته چهارشنبه پانزدهم آذرماه در تالار وحدت روی صحنه رفت. علاوه بر تعدادی از هنرمندان محمد اللهیاری مدیر کل دفتر موسیقی نیز به تماشای اجرای کنسرت شب گذشته ارکستر ملی ایران پرداخت.

باید یادآور شد این کنسرت که از روز سه‌شنبه چهاردهم آذرماه تا شنبه هجدهم آذرماه روی صحنه می‌رود قرار بود در مهرماه سال گذشته به مرحله اجرا برسد که بنا به دلایلی این امر میسر نشد. مجید انتظامی در این رویداد به اجرای برخی از ساخته‌های خود که برای مخاطبان بار نوستالژیک دارد، پرداخت. 

 

بخشی از اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری مجید انتظامی

اعضای ارکستر ملی با رهبری مجید انتظامی در ابتدا به اجرای موسیقی سریال «شیخ بهایی» پرداختند. اثری که در اواخر دهه هشتاد توسط شهرام اسدی ساخته شد و مجید انتظامی آهنگسازی آن را به عهده داشته است. این اثر در همان مقطع از شبکه دوم سیما پخش شده بود. یکی از ویژگی‌های این بخش از اجرا عدم استفاده از ملودی‌ها و ریتم‌های عربی در تولید و اجرای موسیقی متن سریال «شیخ‌بهایی» است. در این اثر ترکیب‌بندی سازهای ایرانی و کلاسیک جهانی تحسین برانگیز است. 

موسیقی متن فیلم سینمایی «دوئل» از ساخته‌های احمدرضا درویش قطعه دومی بود که توسط ارکستر ملی ایران اجرا شد. این اثر با تنظیم جدید برای ارکستر به سمع و بصر مخاطبان رسید. باید گفت این اثر مجید انتظامی نامزد دریافت سیمرغ بلورین در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر بوده است. 

ارکستر ملی ایران در ادامه به اجرای موسیقی «زال و سیمرغ» پرداخت که مخاطبان بخصوص دهه شصتی‌ها آن را با موسیقی کارتون «بچه‌های آلپ» می‌شناسند. باید گفت سنتور این قطعه را اردوان کامکار نواخته است. 

انتظامی در ادامه قطعه‌ای از موسیقی فیلم سینمایی «ترن» ساخته امیر قویدل را اجرا کرد که در دهه شصت با بازی فرامرز قریبیان ساخته شده است. 

در بخش میانی کنسرت نیز قطعه‌ای اجرا شد که مخاطبان و سینمادوستان ایرانی با آن خاطره دارند. این اثر بخشی از موسیقی میتن فیلم سینمایی «از کرخه تا راین» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا بود که بازیگرانی چون زنده‌یاد هما روستا و علی دهکردی در آن ایفای نقش می‌کردند. در ادامه نیز بخش‌هایی از موسیقی فیلم‌های «بوی پیراهن یوسف» و «آژانس شیشه‌ای» اجرا شد که هر دو از ساخته‌های ابراهیم حاتمی‌کیا محسوب می‌شوند. سوت معروف این اثر در کنسرت توسط علی جعفری اجرا شد. این در حالی است که قبلا زنده‌یاد خورشیدفر این کار را انجام داده بود. 

موسیقی فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» به کارگردانی احمدرضا معتمدی اثر دیگری بود که توسط ارکستر ملی ایران و رهبری سازنده آن مجید انتظامی اجرا شد. این اثر در سال هشتاد و یک ساخته شده است. مجید انتظامی برای ساخت این اثر در بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین آهنگسازی را دریافت کرده بود. 

اجرای بخش‌هایی از موسیقی فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» به کارگردانی احمدرضا معتمدی که سال ۱۳۸۱ در جریان برگزاری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین آهنگسازی را دریافت کرد، قطعه دیگری بود که در تالار وحدت تهران پیش روی مخاطبان قرار گرفت. این اثر از سازبندی‌های ایرانی و کلاسیک بهره برده و تنظیم و ساخت متفاوتی دارد. 

 

بخشی از اجرای موسیقی متن انیمیشن بچه‌های مدرسه آلپ

مجید انتظامی و اعضای ارکستر ملی ایران در پایان به اجرای سمفونی «حماسه خرمشهر» پرداختند. این اثر به مناسبت سالگرد آزادسازی خرمشهر به مرحل تولید رسید که زمان آن سال نود و یک بوده است. 

اسامی اعضای ارکستر ملی ایران که در کنسرت «همراه با خاطره‌ها» حضور داشته‌اند به این قرار است: 

مازیار ظهیرالدینی، آرمین قضاتی، رایین نورایی، علیرضا خلج اسماعیلی، آذین نصرتی مقدم، رمیصا نفیسی، سبا علیمحمدی، هلیل محمدولی، موژان میرزایی، آیسان نجار (نوازندگان ویولن یک)، سانوآ عندلیبی، هادی آزرم، آرش جامع، سارا نادری، بهنام آقا جانیان، امیرنظری سالاری، محمدرضا نامجو، نگین سمایی، بردیا طراحی (نوازندگان ویولن دو)، هومن اتابکی، همایون هاشم زاده، پیمان ابوالحسنی، امیرحسین طایی، جاوید پناهی، پگاه عبدالله زاده، نیاز لاهرودی، محمدعلی غریبی (نوازندگان ویولا)، مجید اسماعیلی، محمدحسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاجانی، پروشات زندآیین، سینا آذآباد، غزاله شیرازی (نوازندگان ویولنسل)، سروش کاکاوند، عادل اصغرزاده، آوا پویا کاشانی، اشکان نظر، ستاره ناموری‌راد (نوازندگان کنترباس)، شهرام رکوعی، مه سیما فلاحی، روشنک نوشی، لیدا باقری (نوازندگان فلوت)، حسام صدفی نژاد و شمیم کیانی (نوازندگان ابوا)، سایوری شفیعی و محمد ملک‌لی (نوازندگان کلارینت)، امیرحسین

محمدیان و امیرملکی‌زاده (نوازندگان فاگوت)، نرگس تقی‌پور، هومان باقی، نیما سرابی، امیرحسین گرگین، آبتین زین‌الدین (نوازندگان هورن)، حسن فراهانی، امیرضا صالحی، مریم حسین پور، رضا آذرنجات (نوازندگان ترومپت)، حسین شریفی، امیرعلی حصارکی، نیما خدابنده‌لو، آرین خدایار (نوازندگان ترومبون)، بابک میردادیان (نوازنده توبا)، عرفان فرشی‌زاده (نوازنده تیمپانی)، ماهان ببری (نوازنده پرکاشن)، سروش عمومی (نوازنده درامز)، فیروز ویسانلو (نوازنده گیتار نایلون)، بابک ریاحی‌پور (نوازنده گیتار باس)، مسعود همایونی (نوازنده گیتارالکتریک)، رضا تاجبخش و پندارآداب (نوازندگان پیانو)، دیبا والی (نوازنده هارپ). 

اسامی نوازندگان سازهای ایرانی هم به این قرار است: مسعود آذین (نوازنده سه‌تار)، علی عابدین (نوازنده سنتور)، مژگان محمدحسینی (نوازنده قانون)، بابک شهرکی (نوازنده کمانچه)، پوریا شیوا فردا (نوازنده نی و پرکاشن)، سعید سعدی، جلال امیرپورسعید، سعید نجاران، شوان حاجی امینی، فرهاد رحیمیان (نوازندگان دف و تمبک)، داریوش چاوشی و هادی چاوشی (نوازندگان دمام و دهل)، محسن آقایی (نوازنده نی‌انبان) به عنوان اعضای گروه اجرایی حضور داشتند. 

اسامی اعضای گروه کُر بنیاد رودکی به سرپرستی رازمیک اوحانیان نیز به این قرار است: افیک متوسیان، پریا ربط سرپوشی، الهه سادات موسوی، مهناز حیدری، آذین فولادوند، ویدا محمودی، شهرزاد اصلانی، مهرآذین مهرآذر، مهدیه صفدری، سپیده عین افشار، هدی لطیفی، زهرا میربلوچ، زهره رضایی، فریباآسوده، شهرزاد یوسفی، مریم خوش نظر (خوانندگان سوپرانو) و نرگس میردادیان، هنگامه حسینی، طراوت باباخانلو، آناهیتا آریانا، زهره شیخ رضایی، نفیسه رهنمای شریعتی، ترانه ظاهری، سمیه کنعانی، سمن شریعت ممسنی، یگانه محمدلو (خوانندگان آلتو) حسین عطری، فرزین مهاجر تهرانی، شاهین اکبرپور سهرابی، حامد لک، الیاس بهشتیان، بهرام الله‌وردی (خوانندگان تنور)، جواد مرادیون، علیرضا عابدی، جواد حنیفه، ابراهیم قائدی، اسماعیل رضایی خرم آبادی، امید رضایی و نوید اسکندری دلفان (خوانندگان باس). 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز