خبرگزاری کار ایران

در مراسم هفته پژوهش مطرح شد؛

نباید اجازه دهیم فضای میراثی کشور فضای مه‌آلود شود/ پژوهش خط قرمز ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۶۳۲۶

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه پژوهش خط قرمز ندارد و در هر چیزی می‌تواند راه را نشان دهد، گفت: مجموعه‌ای از مسائل مختلف در وزارتخانه وجود دارد که پژوهشگران باید به آن ورود کنند و با صراحت واقعیات را برای مردم روشن کنند.

به گزارش خبرنگارایلنا، مراسم افتتاحیه هفته پژوهش صبح امروز با حضور وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، جمعی از اساتید و پژوهشگران برگزار شد.

جبرئیل نوکنده (رییس کل موزه ملی ایران) گفت: افتخار داریم به مناسبت هفته پژوهش در کنار پژوهشگاه در موزه ملی ایران به عنوان یک مرکز علمی گردآمده و میزبان شما پژوهشگران ارزشمند هستیم.

او افزود: در یک سال گذشته موزه ملی یکی از مراکز پویا در ارائه خدمات پژوهشی به پژوهشگران بوده و در سال پژوهشی جاری ۱۲۶ نفر از ۵۲ مرکز تحقیقاتی داخلی و خارجی در ۱۶ رشته دانشگاهی برای انجام طرح‌های پژوهشی و پایان نامه‌ها از خدمات موزه ملی ایران بهره‌مند شدند.

رییس کل موزه ملی ایران با اشاره به اینکه در سال پژوهشی جاری ۱۲ طرح پژوهشی مشترک با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در حوزه‌های باستان‌شناسی، زبان و گویش و حفاظت و مرمت در این مرکز انجام شده، تصریح کرد: در سال پژوهشی جاری۸۸ نفر از ۱۵ مرکز تحقیقاتی در ۱۴ رشته دانشگاهی در موزه ملی کارورز دوره خود را سپری کرده‌اند.

نوکنده در ادامه از برگزاری ۱۳ نمایشگاه در سال پژوهشی گذشته در موزه ملی ایران خبر داد که ۲ نمایشگاه به صورت مشترک با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برپا شده است و افزود: همچنین طی این زمان، مجله تخصصی موزه ملی ایران و موزه‌نامه منتشر شده است.

او با بیان‌اینکه در این مدت ۱۹۱ شی در موزه ملی مرمت شده و همکاران باستان‌شناس در این موزه در سه پروژه میدانی کاوش و بررسی باستان‌شناسی همراه پژوهشگران پژوهشگاه بوده‌اند، اظهار کرد: موزه ملی تلاش کرده در مقام یک مرکز پژوهشی خود را به استاندارهای یک مرکز پژوهشی نزدیک کند و همکاری تنگاتنگی با پژوهشگاه داشته باشد.

نوکنده با اشاره به ارتباط تنگاتنگ موزه ملی ایران از ابتدای تشکیل با مرکز باستان‌شناسی و قطع این ارتباط در دهه ۶۰ خورشیدی و ضررهایی که این مرکز علمی به دلیل این قطع این ارتباط در انجام فعالیت‌های علمی متحمل شد، تصریح کرد: احیای موزه ملی ایران نیازمند تأمین نیروی انسانی کارآمد در تراز هیأت علمی است از این سو پیشنهاد تشکیل گروه پژوهشی موزه ملی ایران زیر نظر پژوهشگاه ارائه شده تا بتوانیم هیأت علمی جذب کنیم که امیدواریم با حمایت وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سال بعد شاهد این اتفاق باشیم.

مصطفی ده پهلوان (رییس پژوهشگاهمیراث‌فرهنگی و گردشگری) دیگر سخنران این مراسم بود که با اشاره به آنکه پژوهشگاه در دنیای امروز باید نقش کنشگرانه‌ای داشته باشد، اظهار داشت: باید به درک و هویت و تجربه زیستی ایران در زندگی امروز برسیم تا در این مسیر بتوانیم به محیط زیست پایدار و اقتصاد درست میراثی و گردشگری راه پیدا کنیم. پژوهشگاه باید از متاورس تا تحقیقات و تحلیل‌های اجتماعی و فرهنگی را داشته باشد.

او ادامه داد: باید سره از ناسره مشخص شود این ساختارشکنی هزینه دارد. نباید اجازه دهیم فضای میراثی کشور فضای مه‌آلودی شود. پژوهش‌های میراث فرهنگی می‌تواند در حوزه‌های علمی گام بردارد و به سمت سیاستگذاری یکپارچه علمی در کشور پیش برود. در این راستا با معاونتهای مراث فرهنگی استان‌ها برای انجام طرح‌های پژوهشی به تعامل رسیدیم.

ذات الله نیکزاد دیگر سخنران این مراسم بود که گفت: نقشه پژوهش‌های انجام شده در کشور برای آسیب‌شناسی فعالیت‌های باستانی و پژوهشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نقشه نشان می‌دهد ما کجا کم کرد کردیم و کجا بیشتر.

او همچنین از تدوین اطلس زبان‌شناسی خبر داد و گفت: زبان‌ها و گویش‌های ایرانی در خطر، مطالعات حوزه فرهنگی ایران، میراث در خطر بناها و شهرهای ایرانی، مخاطرات محیطی، تغییرات اقلیمی و میراث طبیعی، احیای هنرهای فراموش شده و نوآوری در هنرها و صنایع، اطلس‌های میراثی، گردشگری و هنرهای ملی از جمله موضوعات پژوهشی است.

سید عزت‌الله ضرغامی (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) نیز در این مراسم گفت: پژوهش از جنس آگاهی و بیداری است و همانند یک نورافکن به نقاط تاریک نور می‌افکند. پژوهش درست انسان‌ها را از نگرانی‌های بی‌مورد و بی‌مبنا نجات می‌دهد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اینکه ویژگی پژوهشگر این است که باید شجاع باشد و آدم ترسو پژوهشگر نیست، اظهار کرد: پژوهش خط قرمز ندارد و در هر موضوعی می‌تواند راه را نشان دهد. پژوهشگر باید پرتوافکنی کند و حقیقت را بگوید.

او همچنین خطاب به پژوهشگران، گفت: کاری که شما در نشست «کوروش، از افسانه تا واقعیت» انجام دادید، بی‌نظیر بود و من مشابه این موضوع را با این صراحت ندیدیم. شما با افراط و تفریط مقابله کردید چرا که پژوهش بلای جان افراط و تفریط است. البته که در افتادن با افراط و تفریط سخت است. زیرا قدرتمند است و تریبون و منافع دارد.

ضرغامی ادامه داد: یک عده کوروش را قبول ندارند. در مقابل برای هفتم آبان ماه برخی‌ها می‌گویند باید یک هفته بزرگداشت برگزار کنیم! همین نشست به ما با شجاعت می‌گوید کوروش چه کسی بود.

وزیر میراث‌فرهنگی با تاکید بر اینکه کار پژوهشگران وقتی بین افسانه تا واقعیت روشنگری می‌کنند، بسیار تاثیرگذار است، افزود: در این حوزه کار زیادی داریم و با مسائل متنوعی مواجه هستید. در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز شما دارای مسئولیت هستید و در حوزه میراث‌ناملموس نیز وظیفه بزرگی دارید.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخشی دیگر از سخنانش اظهار کرد: متأسفانه ما هنوز نتوانستیم مدل مناسبی از شادی را ارائه کنیم. اگر پیرمردی در بازار شادی می‌کند و شعر محلی می‌خواند، با او برخورد می‌شود.

او با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی در پهنه وسیع فرهنگ غوطه‌ور است، ادامه داد: ما باید میراث فرهنگی را در بستر فرهنگ چندهزارساله سیر کنیم و پژوهشگران باید به راه‌های طی نشده و پیموده نشده ورود کنند. برای مثال ما دپارتمان زبان داریم. در این بخش باید ببینیم این زبان پس از ترجمه، که خودش یک دانش ارزشمند است، چه گفته است؟ اینکه چه چیزی در یک لوح گفته شده برای ما ارزشمند است و ترجمه صرف پایان کار نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز