خبرگزاری کار ایران

ساز ابداعی «زریاب» رونمایی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۹۳۳۴

اجرای کنسرت موسیقی و رونمایی از ساز ابداعی «زریاب» اثر کومار عربی روز جمعه یکم دی ماه ساعت۲۰ در تالار آمفی تئاتر فرهنگسرای ابن سینا برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه۲، اجرای کنسرت موسیقی و رونمایی از ساز ابداعی «زریاب» اثر کومار عربی روز جمعه یکم دی‌ماه با حضور علاقمندان حوزه موسیقی در تالار آمفی تئاتر فرهنگسرای ابن سینا برگزار می‌شود.

ساز زریاب ساختاری ترکیبی از سه‌تار و گیتار و عود می‌باشد و با هدف دسترسی همزمان نوازنده به صداهای مختلف ساخته شده و در این ساز همزمان با گیتار زریاب فضایی کلاسیک و فلامنکو با سه‌تار فضایی موسیقی سنتی ایرانی و با گیتار فرت لس آن فضای شرقی را میتوان تجربه کرد. در قسمت دسته سه‌تار زریاب فرت‌بندی ساز جهت دقت بالاتر با فرت فلزی نصب شده و جای آن ثابت است و جهت کوک کردن دقیق ساز از ماشین هد استفاده شده. این ساز از نظر راحتی نوازنده و دسترسی نوازنده پوزیسیون‌های پایینِ ساز محاسبات دقیقی داشته و نوازنده به راحتی به همه نت‌های ساز دسترسی دارد، قسمت‌های تزینی ساز با ده‌ها قطعه کوچک انواع چوب‌های مختلف ساخته شده. ساختار بدنه ساز ترکیبی از هر سه ساز می‌باشد. 

کومار عربی فعالیت خود را از سال ۷۶ از نوجوانی در شهر سنندج با ساختن و نواختن سازهای سنتی مانند سه‌تار، تار و دیوان شروع کرد. و مدتی را نیز به یادگیری نواختن ویولن پرداخت. او در سال ۸۴ به ساز گیتار علاقمند شد و مسیر خود را به سمت ساختن و نواختن گیتار تغییر داد. در سالهای بعد تجربیاتی چون نوازندگی گیتار در گروه‌هایی چون گیتار زمان، یا آوا، سلین، صلح و… ادامه داد. آموزش گیتار کلاسیک، تنظیم قطعات موسیقی و رهبری ارکستر و تشکیل کانون موسیقی همنوا را نیز در رزومه خود دارد. استاد عربی چون ساختن و نواختن با سازهای مختلف را تجربه کرده بود علاقه‌مند بود که‌سازی ابداع کند که ترکیبی از سازهای شرقی، پاپ، سنتی و کلاسیک باشد. او مدت‌ها زمان صرف ساخت و طراحی این ساز نمود و در نهایت زریاب را ساخت. 

فرهنگسرای ابن سینا در شهرک قدس (غرب)، خیابان ایران زمین شمالی، جنب شهر کتاب ابن سینا واقع شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز