خبرگزاری کار ایران

مهمترین کشفیات امسال از گردنبند مسافر کشتی تایتانیک تا شمشیر عهد عتیق و هزاران سکه در اعماق دریا

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۹۴۲۱

در سال ۲۰۲۳ گنجینه‌های هنری، ادبی و باستانی زیادی در گوشه گوشه دنیا کشف شده‌اند. اما در میان آن‌ها برخی جالب‌تر و مهمتر هستند. در میان آنها تابلوی نقاشی، جواهرات، شمشیر، کتاب و صندل به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از سی‌ان‌ان، هنرها، متون ادبی و اکتشافات هنری باستان‌شناسی چه در اعماق اقیانوس یا در آرشیو کتابخانه‌ها یا حتی پشت دیوار خانه‌ها و آشپرخانه‌ها همواره با ارزش هستند. برخی از این آثار فقط برای چند دهه مخفی مانده‌اند. مانند هویت مردی که عکسش روی جلد یکی از مشهورترین آلبوم‌های راک استفاده شده بود. برخی دیگر از اکتشافات هم در مدت زمانی طولانی‌تر مخفی بوده‌اند مثلا شش هزار سال! 

اگرچه بسیاری از این یافته‌های بزرگ از طریق روش‌های متعارف‌تری کاوش شده‌اند، برخی دیگر به فن‌آوری‌های جدید و کارآمد نیاز دارند که در این رابطه از یک الگوریتم هوش مصنوعی برنامه‌ریزی شده استفاده شده است و  هواپیماهای بدون سرنشین فرستاده شده به غارهای صعب العبور و اسکن‌های پیشگامانه ساخته شده از لاشه کشتی تایتانیک برخی از آن‌هاست. 

در ادامه برخی از مهم‌ترین اکتشافات سال ۲۰۲۳ همراه با توضیحاتی ارائه می‌شود. 

شمشیری که هنوز می‌درخشد

شمشیری که در ژوئن سال گذشته در قبر باوارا پیدا شد یکی از مهمترین کشفیات امسال است. این شمشیر که تصور می‌شد بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت داشته باشد، مربوط به قرون برنز میانه است. زمانی که شمشیر به همراه بقایای سه نفر در مکانی در منطقه‌ای در Donau-Ries، آلمان کشف شد، نیاز به بررسی بیشتر توسط باستان‌شناسان داشت. اما بیانیه‌ای از محققان بعداً تأیید کرد که این یک سلاح واقعی است نه تشریفاتی یا تزئینی! مرکز ثقل این سلاح در قسمت جلویی تیغه گویای این است که از آن عمدتاً برای برش دادن متعادل و صاف استفاده می‌شده است.

مهمترین کشفیات امسال از گردنبند مسافر کشتی تایتانیک تا شمشیر عهد عتیق و هزاران سکه در اعماق دریا

این شمشیر با وجود گذراندن هزاران سال در خاک، با تمام شکوه و شکوه درخشانش پیدا شد

یک نمایشنامه قرن هفدهمی

یکی دیگر از مشکوفات امسال کشف نمایشنامه‌ای از قرن هفدهم است که برای قرن‌ها گمنام بوده است. این اثر در ماه ژانویه به عنوان یکی از آثار برجسته فلیکس لوپ دو وگاه کشف شد. نویسنده این اثر را در اواخر دوران حرفه‌ای خود نوشته است. 

کتابخانه ملی کشور اسپانیا برای رونویسی حدود ۱۳۰۰ نسخه خطی و کتاب ناشناس و بررسی آن‌ها در برابر آثار نویسندگان شناخته شده از هوش مصنوعی استفاده کرده است. گفتنی است فلیکس لوپ دو وگاه این اثر را در سال‌های پیش از مرگ یعنی سال ۱۶۳۵ نوشته است. این اثر درباره عشق، حسادت و مواردی از این دست است. 

مهمترین کشفیات امسال از گردنبند مسافر کشتی تایتانیک تا شمشیر عهد عتیق و هزاران سکه در اعماق دریا

نسخه اصلی کشف شده از نمایشنامه «La francesa Laura.» متعلق به قرن هفدهم

حل یک معمای کلاسیک راک به مثابه یک اکتشاف

مردی که عکسش با دسته‌ای چوب به سال ۱۹۷۱ روی جلد آلبوم «لد زپلین» چاپ شده، کیست؟ به گفته موزه «ویلتشایر» واقع در جنوب غربی انگلستان، هویت این شخص در اواخر دوران ویکتوریایی آشکار شده است. خبر رسمی این کشف در ماه نوامبر، پس از اینکه یک بازدیدکننده تصویر اصلی اثر را توسط ارنست هاوارد فارمر (هنرمند عکاس) پیدا کرد، اعلام شد. 

این پرتره که تصور می‌شد مربوط به مردی به نام «لات لانگ» یا «لانگ یر» در قرن نوزدهم است، یک پرتره رنگی محسوب می‌شود. این کشف توسط رابرت پلانت خواننده گروه در فروشگاهی در برکشایر واقع در جنوب انگلستان صورت گرفته است. 

مهمترین کشفیات امسال از گردنبند مسافر کشتی تایتانیک تا شمشیر عهد عتیق و هزاران سکه در اعماق دریا

«لد زپلین چهارم» ستاره‌ای که مدت‌ها ناشناخته بود

داستان گمشده ترومن کاپوتی دوباره ظاهر شد

پس از مرگ ترومن کاپوت (نویسنده مشهور آمریکایی) یک داستان کوتاه ناشناخته از او کشف شد. اندرو اف. گولی ویراستار مجله «The Strand» این کشف را انجام داده است. این داستان روزی دیگر در بهشت نام دارد و درباره یک زن آمریکایی سرخورده است که برای خرید یک ویلا در سیسیل ارث خود را هزینه می‌کند. درباره صحت و سقم این کشف هم تحقیقاتی صورت گرفته است. به گفته گالی گروهی از افراد به همراه نمایندگان دارایی نویسنده، متعاقبا روی رمزگشایی داستان کار کرده‌اند. 

«روزی دیگر در بهشت» را پیدا کرد - داستانی در مورد یک زن آمریکایی سرخورده که از ارث خود برای خرید ویلا در سیسیل استفاده می‌کند - در حالی که آثاری را که در کتابخانه کنگره واشنگتن وجود دارد را غربال می‌کرد. به گفته گالی، همراه با نمایندگان دارایی نویسنده، گروهی از افراد متعاقباً برای رمزگشایی داستان کار کردند، داستانی که با خط «بسیار چالش برانگیز» نوشته شده بود. 

صندل‌های باستانی برتری جدیدی پیدا می‌کنند

زمانی که ۲۲ صندل بافته شده که توسط معدنچیان اسپانیایی در سال ۱۸۵۷ کشف شده بود، برای اولین بار در دهه ۱۹۷۰ با کربن تاریخ‌گذاری شدند، در آن مقطع تصور می‌شد که این آثار حدود ۵۰۰۰ سال قدمت داشته باشند. اما تحلیل‌های جدید دانشگاه مستقل «بارسلونا» و دانشگاه «آلکالا» واقع در اسپانیا نشان می‌دهد که این آثار تا حدود ۱۰۰۰ سال قدمت دارند. 

در ماه سپتامبر امسال بود که محققان اعلام کردند این کفش‌ها که از الیاف گیاهی ساخته شده‌اند، در واقع قدیمی‌ترین کفش‌های شناخته شده اروپایی هستند.

گفتنی است، صندل‌هایی که به لطف شرایط خشک در غار در جنوب اسپانیا، همراه با مجموعه‌ای از سبدهای الیاف و سایر کالاها حفظ شده‌اند، توانایی جوامع ماقبل تاریخ در تسلط بر این نوع صنعتگری را نشان می‌دهند. 

مهمترین کشفیات امسال از گردنبند مسافر کشتی تایتانیک تا شمشیر عهد عتیق و هزاران سکه در اعماق دریا

صندل‌های کشف شده با حدود ۵۰۰۰ قدمت

دو افشای جدید «مونالیزا» 

طی سال‌ها و دهه‌ها درباره تابلوی معروف داوینچی با عنوان «مونالیزا» بحث‌های زیادی وجود داشته است. او که بود؟ چرا لبخند می‌زند؟ یک مورخ اخیراً ادعا کرده که پل موجود در پس زمینه متعلق به شهر زیبای توسکانی است. اکنون نیز دانشمندان در فرانسه و بریتانیا قطعه جدیدی از پازل پرتره را کشف کرده‌اند که در لایه پایه رنگ لئوناردو پنهان شده است. این تیم از دانشمندان با استفاده از پراش اشعه ایکس و طیف‌سنجی فروسرخ، ترکیبی معدنی به نام پلمبوناکریت را شناسایی کردند که با مخلوط شدن اکسیدهای روغن و سرب تشکیل می‌شود و به خشک شدن سریع‌تر رنگ کمک می‌کند. این در حالی است که هنرمندان بعدی از جمله رامبراند این تکنیک را مورد استفاده قرار داده‌اند. تیم تحقیق معتقد است مطالعات انجام شده گویای این است که لئوناردو اولین هنرمندی بود که از این تکنیک استفاده کرده است. 

ژیل والز (سرپرست محققان این مطالعه) در ماه اکتبر گفته بود هر بار که چیزی را در فرآیندهای او کشف می‌کنید، متوجه می‌شوید که او به وضوح از زمان خود جلوتر بوده است.

یک سرویس بهداشتی مجلل

در ماه فوریه امسال بود که باستان‌شناسان جزئیاتی را درباره قدیمی‌ترین توالت سیفون‌دار جهان منتشر کردند. به گفته رسانه‌های دولتی چین، دستشویی ۲۴۰۰ساله و لوله خمیده، تابستان پارسال در خرابه‌های یک قصر در سایت باستان‌شناسی «یویانگ» در شهر شیان کشف شد. 

به گفته لیو روئی (محقق وحفار) این توالت احتمالاً فقط توسط تعداد کمی از طبقه حاکم استفاده می‌شده است. لیو روئی دراینباره به رسانه‌های دولتی گفته بود این طرح احتمالاً به کمک خدمتکاران برای ریختن آب در هر بار استفاده نیاز دارد. 

مهمترین کشفیات امسال از گردنبند مسافر کشتی تایتانیک تا شمشیر عهد عتیق و هزاران سکه در اعماق دریا

تصویری از توالت تازه کشف شده با طراحی از پیش انجام شده

راهروی مخفی هرم بزرگ

یکی دیگر از کشف‌های مهم امسال راهرویی مخفی و بزرگ در مصر است که حدود سی فوت است و در نزدیکی ورودی اصلی قرار گرفته است. هرم بزرگ اهرام مصر که جیزه نام دارد همواره اتفاقات جالبی را در دل خود جای داده است. این راهروی بزرگ با استفاده از فناوری‌هایی چون ترموگرافی مادون قرمز و تصویربرداری پرتوهای کیهانی کشف شده است. به گفته مصطفی وزیری، رئیس شورای عالی آثار باستانی مصر، که در ماه مارس با خبرنگاران صحبت کرد، این فضا ممکن است علاوه بر ایجاد تردد، برای توزیع وزن بنا در اطراف ورودی ساخته شده است. در ادامه مقاله‌ای که در مجله علمی «نیچر» منتشر شده بود، بیان کرد که مطالعه بیشتر راهرو می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر نحوه ساخت هرم کمک کند. 

اکتشافت پهپادی در آلیکانته اسپانیا

نقاشی‌های جدید بر بدنه غارها و یافتن پیکره‌های انسانی یکی دیگر از اتفاقات جذابی است که در لیست کشفیات امسال قرار گرفته است. در سال ۲۰۲۳ تلاش‌های مستمری برای بررسی منطقه‌ای در آلیکانته (محل وجود آثار ماقبل تاریخ) واقع در کشور اسپانیا صورت گرفت که نتایجی مثبتی را رقم زد. طی این اتفاق باستان‌شناسان از هواپیماهای بدون سرنشین برای شناسایی زمین‌غارها استفاده کردند. آن‌ها به معادن و مکان‌های مشابهی رفته‌اند که برای انسان غیر قابل دسترس یا خطرناک بوده‌اند. تیم تصویربرداری طی چند روز به واسطه پهپادها تصاویر جدیدی از آهوها، بزها و پیکرهای انسانی کشف کرده‌اند.

مهمترین کشفیات امسال از گردنبند مسافر کشتی تایتانیک تا شمشیر عهد عتیق و هزاران سکه در اعماق دریا

پهپاد در هزارتوهای منطقه آلیکانته؛‌ معدن گنج‌های پنهان تاریخ

به گفته تیم باستان‌شناسی طی تحقیقات انجام شده مهمترین‌ آثار در منطقه یافت شده‌اند. فرانسیسکو خاویر مولینا هرناندز (باستان‌شناس در دانشگاه آلیکانته) در اینباره گفته: ما در بسیاری از مواقع زندگی خود را برای دسترسی به حفره‌های واقع در مناطق ناهموار جغرافیایی به خطر انداخته‌ایم و دشواری‌هایی را متحمل شده‌ایم.  هنوز بسیاری از غارهای دیگر مورد بازرسی قرار نگرفته‌اند به این دلیل که در مناطق غیرقابل دسترس واقع شده‌اند. در مرحله بعد، ما از پهپادهای قدرتمندتری برای ادامه جستجو در سراسر اسپانیا و پرتغال استفاده خواهیم کرد.

آثار هنری در مکان‌های بی‌تکلف

همواره در همه مقاطع روال بر این بوده که تعداد معدودی از صاحبان خانه‌های مسکونی، شکارچیان حیوانات، جویندگان گنج یا کارگران ساختمانی به طور تصادفی حین کاربا قطعه‌ای مواجه شده‌اند که به هنر و تاریخ هنر تعلق دارد. 

در همین راستا، امسال یک خانواده در شمال فرانسه هنگام ارزیابی خانه خود متوجه شدند که یک نقاشی خاک‌گرفته در اتاق نشیمن آن‌ها پنهان شده است. غافل از اینکه این اثر در واقع یکی از بزرگترین آثار شناخته شده «فلاندری هفدهم» است که پیتر بروگل جوان نقاش آن بوده است. این اثر بعدها در خانه حراج داگر واقع در پاریس به قیمت هشتاد و پنج هزار دلار فروخته شد. 

در همین مقطع بود که زوجی در شمال انگلستان نیز حین بازسازی آشپزخانه خود متوجه شدند اتاق یک خوابه آن‌ها دارای دو نقاشی دیواری است که به چهارصد سال قبل تعلق دارد. 

در نهایت، حین حفاری زمینی که برای یک سوپرمارکت جدید در «باکینگهام شایر» انگلستان در نظر گرفته شده بود، باستان‌شناسان در حین بررسی منطقه با یک موزاییک رومی با کاشی‌های رنگارنگ مواجه شدند. تصور می‌شود که این موزاییک بخشی از یک ویلا یا یک حمام در نزدیکی آن بوده که در گذشته‌های دور ساخته شده است.

مهمترین کشفیات امسال از گردنبند مسافر کشتی تایتانیک تا شمشیر عهد عتیق و هزاران سکه در اعماق دریا

تصویری از نقاشی پیتر بروگل جوان

در کانون توجه هنری هشتم

یک پروفسور کانادایی هنگام تماشای کتاب دعای باستانی (متعلق به پادشاه تودور در اواخر عمر خود)، به طور غیرمنتظره‌ای با حاشیه‌های سلطنتی مواجه شد. این حاشیه‌ها بعدا مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته‌اند و صحت قدمت و اصالت آن‌ها تایید شده است. 

به گفته پروفسور میشلین وایت، این کتاب هدیه‌ای به هنری هشتم بوده و دعاهایی برای توبه، برای خرد، برای نابودی دشمنان و برای پادشاه و ارتشش را شامل می‌شده است.

مهمترین کشفیات امسال از گردنبند مسافر کشتی تایتانیک تا شمشیر عهد عتیق و هزاران سکه در اعماق دریا

تصویری از حاشیه‌های کشف شده در حاشیه کتاب دعای باستانی

دو پرتره درخشان

یکی دیگر از اکتشافات امسال دو نقاشی مختلف است که صدها سال قدمت دارند. یکی از نقاشی‌ها، نقاشی قرن شانزدهمی اثر هانس هولبین جوان است. اشعه ایکس نشان می‌دهد که هنرمند برای تغییر در ساختار صورت و ایجاد زیبایی به تیز کردن گونه‌های سوژه پرداخته است. این شخص تاجر جوانی به نام دریک بوده است. 

نقاشی بعدی نیز یک اثر متفاوت است که توسط کورنلیوس جانسون نجیب‌زاده‌ای اهل سیسیل خلق شده است. این اثر در قرن نوزدهم یا بیستم دچار تغییرات ناخواسته‌ای شده است. لبها و خط موهای سوژه در اثر پر شده است. 

با این حساب اینگونه به نظر می‌رسد که ساختار استخوان تراشیده و پرکننده لب فقط استانداردهای زیبایی قرن بیست و یکمی نیستند و در گذشته نیز ملاک‌های زیبایی به حساب می‌آمده‌اند. بر همین اساس تحلیل جدید امسال نشان داد که دو نقاشی مختلف صدهاساله برای بهبود ویژگی‌های سوژه‌هایشان تغییر یافته‌اند.

مهمترین کشفیات امسال از گردنبند مسافر کشتی تایتانیک تا شمشیر عهد عتیق و هزاران سکه در اعماق دریا

تصویری از دو پرتره درخشان که در لیست کشف‌های جذاب امسال قرار دارند

یک گردنبند در کف اقیانوس متعلق به یکی از مسافران «تایتانیک» 

گردنبند کشف شده از قلب اقیانوس اطلس مورد دیگری است که به عنوان کشف جذاب سال ۲۰۲۳ انتخاب شده است. این اثر که آنرا منتسب به مسافران کشتی تایتانیک می‌دانند، حاوی قطعه‌ای جواهرگون است که به دندان مگالودون (یک گونه کوسه متعلق به ماقبل تاریخ) تعلق دارد. این کشف توسط شرکت تحقیقاتی ماژلان ضورت گرفته است. این گردبند متعلق به سال ۱۹۱۲ است و از عمق ۱۳۰۰۰ فوتی کشف شده است. 

پارکینسون (مدیرعامل شرکت نحقیقاتی ماژلان) این گردنبند را حیرت انگیز، زیبا و هیجان‌انگیز نامیده است. 

پارکینسون در ماه می‌امسال به شبکه تلویزیونی بریتانیایی «ITV» گفت: «آنچه به طور گسترده درک نشده این است که تایتانیک دو قسمت است و از کمان جلویی کشتی تا انتهای آن سه مایل است. تیم تحقیقات با در نظر گرفتن جزییات بسیار دقیق این اکتشاف را انجام داده است.

مهمترین کشفیات امسال از گردنبند مسافر کشتی تایتانیک تا شمشیر عهد عتیق و هزاران سکه در اعماق دریا

گردنبندی از دندان کوسه‌ای متعلق به ماقبل تاریخ

گنجینه عظیم متعلق به قرن چهارم پس از میلاد

مواجه شانسی با یک سکه‌های بزرگ برنزی این شی را در دسته اکتشافات عجیب و جذاب قرار داده است. این اتفاق زمانی رخ داده که یک غواص به طور شانسی با یک تکه فلز در کف دریای (واقع در سواحل ساردینیا واقع در کشور ایتالیا) مواجه می‌شود. در نهایت مشخص می‌شود که این شی درخشان متعلق به قرن چهارم پس از میلاد است و تعداد آن‌ها بین سی تا پنج‌هزار سکه است. 

وزارت فرهنگ ایتالیا در ماه نوامبر امسال طی انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: این احتمال وجود دارد که گنج مغروقِ تازه کشف شده متعلق به کشتی‌ای است که هنوز محققان آن را کشف نکرده‌اند. 

علاوه بر سکه‌هایی که به طرز شگفت‌انگیزی سالم بودند، غواصان متعاقباً تکه‌هایی از کوزه‌های رومی یا یونانی را پیدا کرده‌اند که دو دسته دارند و کمرباریک هستند با گردن باریک با دو دسته پیدا کردند. 

پناهگاهی شبیه استونهج

آخرین اکتشاف امسال پناهگاهی قدیمی شبیه به بنای استونهج در انگلستان است. این کشف در شهری در شرق روتردام صورت گرفته است. محققان این پناهگاه را بنایی باستانی می‌دانند که چهارهزارسال قدمت دارد. آنطور که می‌گویند این بنا به نوعی برای هماهنگی با خورشید ساخته شده است. اما این همه ماجرا نیست و این پناهگاه اسکلت حیوانات و گنجینه‌هایی چون سر نیزه و قبور درگذشتگان را در خود جای داده است. 

در بیانیه شهرداری « Tiel» درباره این کشف آمده است: این پناهگاه به احتمال زیاد مکانی بسیار مهم بوده باشد که مردم روزهای خاص سال را در آنجا پیگیری می‌کردند، مراسم را انجام می‌دادند و مردگان خود را دفن می‌کردند. ردیف‌هایی از تیرک‌ها در امتداد مسیرهایی قرار داشتند که برای راهپیمایی استفاده می‌شدند.

مهمترین کشفیات امسال از گردنبند مسافر کشتی تایتانیک تا شمشیر عهد عتیق و هزاران سکه در اعماق دریا

نمایی از پناهگاه عجیبی که شبیه استونهج است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز