خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد کلنگ تفکیک مجموعه تئاترشهر را به زمین زد/ «تئاترشهر» قلب تپنده هنر ایران و تهران باقی می‌ماند/ وعده ساخت مجموعه‌ای بسیار بزرگ در تهران

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۰۵۸۹

صبح امروز شنبه دوم دی‌ماه مراسم آغاز پروژه تعیین حریم تئاترشهر در تالار مشاهیر و ضلع شمال شرقی این مجموعه برگزار شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری و مدیرکل اداره کل هنرهای نمایشی به اتفاق برخی اهالی هنر در این رویداد حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین آغازین احداث حریم هنری مجموعه تئاترشهر ظهر امروز (شنبه دوم دی‌ماه) در سالن مشاهیر این مجموعه برگزار شد. 

محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، محمدجواد طاهری (مدیر مجموعه تئاتر شهر)، کاظم نظری (مدیرکل اداره کل هنرهای نمایشی)، محمود سالاری (معاون هنری وزارت ارشاد) و ایرج راد (بازیگر و رییس هیئت مدیره تئاتر شهر) به اتفاق هنرمندانی چون هوشنگ توکلی،‌ داریوش ارجمند، کاظم هژیرآزاد و تعدادی از بازیگران تئاتر در این رویداد حضور داشتند. 

در ابتدای مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی ایران، نماهنگ کوتاهی درباره انعکاس اخبار حوادث محیط پیرامون تئاتر شهر در رسانه‌ها پخش شد. سپس توضیحات ویدئویی محمدجواد طاهری درباره جزئیات حریم‌بندی تئاتر شهر و گزارشی کلی از روند به جریان افتادن پروژه حریم تئاتر شهر ارائه شد. 

طاهری تاکید کرد: پس از انجام طرح حریم، محدودیتی در تردد عابران ایجاد نخواهد شد و آنچه اهمیت دارد امنیت هنرمندان و حفظ بنای تاریخی تئاتر شهر است. 

در خلال پخش نماهنگ، پلانهایی از پروژه پخش شد. رحمت امینی، کیومرث مرادی، محمد حاتمی، کاظم هژیر آزاد و حمیدرضا نعیمی از کسانی بودند که در فیلم درباره اهمیت حصارکشی تئاتر صحبت کردند. 

در پلان‌هایی پروژه نیز رحمت امینی، کیومرث مرادی، محمد حاتمی، کاظم هژیر آزاد و حمیدرضا نعیمی باز درباره اهمیت حصار کشی تئاتر  صحبت کردند.

وزیر ارشاد کلنگ تفکیک مجموعه تئاترشهر را به زمین زد/ «تئاترشهر» قلب تپنده هنر ایران و تهران باقی می‌ماند/ وعده ساخت مجموعه‌ای بسیار بزرگ در تهران

در ادامه مراسم محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خوشحالم که خواسته هنرمندان به فرجام رسیده و البته تجمیع نظرات و انجام کارها، سخت بود. شروع پروژه مبارک است و جا دارد از همدلی‌ها تشکر کنم. برای به سرانجام رسیدن کارها، زحمات زیادی به آقای وزیر دادیم و هرجا مشکلی بود به ایشان مراجعه می‌کردیم. آقای اسلامی هم همیشه حامی بوده‌اند که از ایشان هم ممنونم.

معاون هنری وزارت ارشاد در پایان ضمن تشکر از خبرنگاران، از حضور مسئولان در مراسم تشکر کرد. 

در ادامه مراسم داریوش ارجمند گفت: من متعلق به تئاتر شهرستانم و حال خوشحالم که اینجا هستم و در مراسم آغاز انجام کارهای حریم تئاتر شهر حضور دارم. طی پنجاه، شصت سالی که مشغول فعالیت‌های هنری هستم فقط یک بار افتخار داشتم در تئاتر شهر کار روی صحنه ببرم.

وی در ادامه توضیحاتش گفت: اغلب اهالی تئاتر در تهران بچه‌های شهرستان هستند و امیدوارم با مدیریتی که آنها انجام می‌دهند، حمایت‌های لازم صورت گیرد و با انجام پروژه هنرمندان هم امنیت یابند. خوشبختانه طرح ارائه شده بر اساس معماری اصلی است، که اتفاق مهمی است. 

وی گفت: آقای اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد طی مدت حضورشان برای هنر زحمات زیادی کشیدند بخصوص برای تئاتر شهرستان. از ایشان و آقای اسلامی و دیگر همکارانشان بابت تلاش‌هایی که در انجام پروژه داشته‌اند، ممنونم. انشالله تئاتر شهر واقعا تئاتر هر باشد.

ارجمند در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: معمولا اینگونه است که در عرصه هنر همه با مسئولان طرف هستند؛ اما چرا برخی اصرار دارند دست در جیب مردم کنند. هنرمندان باید خودشان هم تلاش کنند و هنر را ارتقا دهند. 

او افزود: هنرمند باید حق زحمتش ا از مردم بگیرد، چون دولت این تعداد زیاد را نمی‌تواند پوشش دهد. البته حمایت‌های دولتی هم لازم است اما هنر ارزنده باید برای مردم و مورد تایید مردم باشد. اینکه وزیر و دولت خوششان بیاید ملاک نیست. باید ببینیم هنرمندان بزرگ چگونه زندگی کرده‌اند.

 ارجمند با تاکید بر اینکه هنرمند باید مال مردم باشد، گفت: امیدوارم تئاتر شهر جایگاه هنرمندان باشد و آن‌ها باید برای مردم کار کنند و نمی‌شود از دولت توقع داشت. اینکه الان اینجاییم فقط برای این است به مردم نزدیک شویم. 

تئاتر شهر مسیر پر نشیب و فرازی به خود دیده است

در ادامه مراسم ایرج راد (رئیس هیئت مدیره خانه تئاتر ) گفت: اینجا برای هنرمندان جایگاه ویژه‌ای است. در سال ۴۶  بود که کلنگ تئاترشهر زده شد و مهندس سردار افخمی ماموریت ساخت و ساز را به عهده داشت و در سال هزار و سیصد و پنجاه کار به اتمام یافت.

راد ادامه داد: تئاترشهر در ابتدا برای تلویزیون بود و مدتی کوتاه در اختیار جشن هنر قرارگرفت و پس از انقلاب به ارشاد سپرده شد. ما هم در خانه تئاتر، در همه مقاطع همواره برای مراقبت از این مجموعه وارد عمل شده‌ایم.

او افزود: در زمانی قرار شد اطراف تئاترشهر تخریب و فضاهای فرهنگی و گالری و مراکز فروش ساخته شود. تامین اعتبار هم شده بود، اما این کار به انجام نرسید. بعدها هم مترو و ساخت ایستگاه چهار راه ولیعصر مشکلاتی برای ما به وجود آورد و ما نگران تاثیرات منفی بودیم. جلسات زیادی در این رابطه برگزار شد و بالاخره جای مکان ایستگاه تغییر کرد. در ارتباط با ورودی و خروجی هم می‌خواستیم ورودی بسته نشود و این کار با تلاش ما انجام نشد. 

ایرج راد ادامه داد: موضوع دیگر پارکینگ بود و بر اساس گودبرداری در کنار  قشقایی بخشی از این سالن ترک خورد و راه پله‌ها هم وضعیت بدی پیدا کرد که ترمیم شد. در زمانی دیگر هم  نقشه ساختمان فرهنگی مذهبی مسجد، جلوی تئاتر را گرفته بود و الان شیبی که روی آن وجود دارد برای دیده شدن مجموعه ایجاد شد. 

او افزود: در روزها و شب‌هایی افرادی بودند که در کنار تئاتر شهر و محوطه پیرامونش آتش روشن می‌کردند و ایمنی و امنیتی وجود نداشت، که باز هم برای حل مشکل وارد عمل شدیم. در ادامه جلساتی برای رفع این مشکل تشکیل شد، اما سرانجامی نداشت.

راد بیان کرد: امروز خوشحالم که این برنامه در قالب مراسمی برگزار می‌شود و حریم بالاخره ساخته خواهد شد. این اتفاق باعث خوشحالی همه خواهد بود.

رییس هیئت مدیره خانه تئاتر در پایان از تمام افرادی که برای اجرای شدن پروژه حریم زحمت کشیدند، تشکر کرد.

وزیر ارشاد کلنگ تفکیک مجموعه تئاترشهر را به زمین زد/ «تئاترشهر» قلب تپنده هنر ایران و تهران باقی می‌ماند/ وعده ساخت مجموعه‌ای بسیار بزرگ در تهران

تاکید وزیر بر همکاری مسئولان با هنرمندان تئاتر

در بخش دیگر برنامه محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) هم دقایقی با حضار صحبت کرد. 

او ضمن ابراز خرسندی بابن حضور در مراسم، گفت: در ابتدای مسئولیتم با صحبت‌های بسیار هنرمندان مواجه شدم و صحبت این بود که بیش از سی سال از این قضیه می‌گذرد و کاری برای حل آن انجام نشده است؛ لذا انجام کارها با جدیت بیشتری پی گرفته شد.

اسماعیلی افزود: در ادامه از آقای زاکانی و مجموعه شهرداری ممنونم که برای رفع مشکل و ایجاد حریم تئاتر شهر استدلالهای مارا قبول کردند.

او ادامه داد: بحث دیگر ی که وجود داشت و مهم هم بود، طراحی بود که روی آن حساسیت‌هایی وجود داشت. من دغدغه دوستان و هنرمندان را نسبت به مجموعه تئاتر شهر می‌فهمم و می‌دانم، زمانی که اتفاقی که می‌افتد شایعات ایجاد می‌شود که نگرانی هنرمندان را نگران در پی دارد؛‌ به همین دلیل نظر ما این بود که با تعامل هنرمندان پروژه حریم تئاتر شهر اجرا شود و به همکاران هم گفتم گام به گام با هنرمندان باشند و حال خدا را شکر این هدف محقق شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اذعان داشت: ما با مسئولیت‌های که داریم در  دوره‌ای هستیم و بعد توفیق از ما سلب می‌شود.

بزودی ساخت یک مجموعه بزرگ فرهنگی در تهران آغاز می‌شود

او گفت: تئاترشهر قلب تپنده هنر ایران و تهران باقی می‌ماند. داخل بنا هم در جریان است و طرح آمده است. بزودی بزرگترین مجموعه هنری تهران ساختش آغاز می‌شود و در بهترین نقطه شهر ساخت و ساز شروع می‌شود. جشنواره‌ها و رویدادها و اجرا مدنظر هستند و همه تمهیدات نوین به کار گرفته می‌شود. جزئیات را روز آغاز کلنگ‌زنی اعلام خواهند کرد. 

محمدمهدی اسماعیلی در پایان از اهالی رسانه‌ و هنرمندان و مسئولان بابت حمایت‌ها و زحماتشان تشکر کرد. 

او گفت: انشالله تئاتر کشور روزهای پر رونقی را پیش رو دارد. مشکلات تمام نمی‌شوند اما انشالله آنها را به حداقل می‌رسانیم. می‌خواهیم بیشترین امکانات را برای هنرمندان فراهم کنیم. دولت و رئیس جمهور هر هفته از فرهنگ و هنر گزارش می‌دهیم. انشالله در ادامه استوارترین گام‌ها را برداریم. 

پس از پایان صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضار در محوطه تئاترشهر و ضلع شمال شرقی این مجموعه حضور بافتند و محمدمهدی اسماعیلی کلنگ آغاز پروژه را به زمین زد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز