خبرگزاری کار ایران

بازخوانی میراث فکری امام خمینی درباره "زن" همزمان با ولادت حضرت فاطمه(س)/ کمبودها و ابهاماتی درخصوص اندیشه امام درخصوص "زن" وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۵۲۶

به بهانه برگزاری یکصد نشست دانشجویی زن به روایت سوم به این نکته تاکید شد که کمبودها و ابهاماتی درخصوص اندیشه امام درخصوص "زن" وجود دارد که نیازمند بازخوانی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) درخصوص برگزاری یکصد نشست دانشجویی زن به روایت سوم در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) برگزار شد.

زینب سلطانی (مشاور امور بانوان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی-ره-) با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه در حوزه بانوان گفت: مجمع دختران روح الله به زودی فعالیت خود را با هدف جذب مشارکت دختران ایران زمین و ترویج اندیشه امام (ره) درخصوص جایگاه زن، آغاز خواهد کرد. نگاه امام به بانوان و مقایسه‌ای که درخصوص مقش زنان با انبیا درخصوص انسان‌سازی داشتند، قابل توجه است.

او ادامه داد: امام بارها تاکید داشتند که اصلاح جامعه توسط بانوان صورت می‌گیرد از این رو درصدد برگزاری نشست‌هایی علمی درخصوص جایگاه زن برآمدیم.

علی کمساری (رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ) نیز با اشاره به زن در اندیشه امام، گفت: شاید با بررسی‌هایی که انجام دهیم یکی از طلایی‌ترین نگاه‌های امام به نقش طلایی زن باشد. به خوبی می‌توان دید که امام به نگاه و اندیشه خود چه تحول مثبتی در حوزه بانوان بوجود آورند.

او ادامه داد: اگر به قرن گذشته نگاه کنیم شاهد آن هستیم که در دوره‌ای با نگاه سنگین نسبت به زن و جایگاه او همراه بودیم. در دوره‌ای زنان مهجور و منزوی و خانه‌نشین شدند و به بهانه حفظ حجاب و حریم، او را از همه کارها حتا درس خواندن منع کردند، حتا در دوره‌ای باورهای مذهبی او را محدود کردند اما در مقابل در دوره‌ای نگاه غربی زن را منجر به بی‌بندوباری می‌کشاند. این دو نگاه در ظاهر باهم متفاوت بودند اما نتیجه هر دو محدود کردن زن از نقش آفرینی اصلی خود بود چراکه یا باید دینداری خودرا حفظ میکرد یا به سمت جریانی می‌رفت که سلامت دینی او به خطر می‌افتاد. در نهایت نگاه سومی شکل گرفت که از دل این دو مواجهه بود و توسط امام خمینی (ره) مطرح شد. خواستگاه نگاه سوم کاملا دینی است و از زبان و قلم یک مرجع تقلید و کارشناس دینی ذکر شده که هنر امام است.

او تاکید کرد: با نگاه سوم، زن توانست در عین حفظ جایگاه خانوادگی و مادر بودن، جایگاه اجتماعی را نیز پیدا کند. امام هم در مبانی نظری و هم در بیان عملی تعابیر عجیب و جالبی را بیان می‌کند. امام می‌گوید جامعه از دامن زن شکل می‌گیرد و انسان در دامن زن تربیت می‌شود. زن مبدا تمام سعادت‌ها هست و باید باشد. از دامن زن، مرد به معراج می‌رود. حتا زن و قرآن را در انسان‌سازی همسان می‌داند.

رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) تاکید کرد: مراجعه به اندیشه امام در شرایطی که با آن روبه رو هستیم مهم است. امروز دیگر چیزی از مباحثی که روزی دغدغه زنان بود باقی نمانده. امروز درصد زنان تحصیلکرده، دانشمند و هنرمند و فعالان عرصه سیاسی در جامعه زیاد شده و کار ما آشناسازی جامعه با اندیشه امام آن هم از منظر درست آن نه نگاه کاریکاتورگونه است.

او خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که سال گذشته با شعار زنان رخ داد، همه دست اندکاران فرهنگی را به فکر چاره انداخت. از این رو به فکر برگزاری سلسله نشست‌هایی برای بازخوانی اندیشه امام افتادیم که صد نشست در صد محفل علمی و دانشگاهی برگزار می‌شود. ۶۰ نشست دانشگاهی، ۳۰ نشست حوزوی و ۱۰ نشست نیز پژوهشگاهی و هیأت علمی خواهد بود که از ۱۳ دی ماه مصادف با ولایت حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله علیها) و امام خمینی (ره) آغاز و تا ۲۱ بهمن ادامه خواهد داشت که بازخوانی میراث فکری امام در جامعه است.

کمساری تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های ما این بود که محورهایی که قرار است در جلسات صحبت شود مشخص شود تا از ورود نگاه شخصی به حیطه اندیشه‌های امام خمینی (ره) جلوگیری کنیم.

علی ملانوری (معاون پژوهشی مرکز نشر امام خمینی) گفت: در بخشهای مختلف به دلیل مسائل حجاب، مسائل سیاسی، درهم تنیدگی بخش‌های مختلف جامعه و… کمبودها و ابهاماتی درخصوص اندیشه امام درخصوص زن وجود دارد. برای ایجاد گفتمان علمی نیاز به برنامه‌هایی برای بررسی بن‌مایه‌های اندیشه امام درخصوص جایگاه زن داریم.

او ادامه داد: آنچه سال گذشته اتفاق افتاد را فرصتی برای پرداختن به موضوع زن در جامعه و روشنگری در این خصوص بپردازیم. همچنین متونی که با نگاه جامعه همسوتر را بازخوانی خواهیم کرد. در این راستا انتخاب متون و اساتید برای حضور در جلسات علمی این بود که پاسخگوی نیاز جامعه باشد همچنین کتاب‌های امام و آنچه که حاوی اندیشه امام همسو با نیاز امروز جامعه است را بازتولید کردیم.

این نشست با پرسش و پاسخ ادامه یافت.

کمساری در پاسخ به این سئوال که با توجه به صحبتهایی که مطرح شد و اینکه به اتفاقات سال گذشته و شعارهایی که در حوزه «زن، زندگی، آزادی» داده می‌شد، آیا این نشست‌های علمی درصدد استفاده از انرژی آزاد شده به واسطه آن اتفاقات است، گفت: اندیشه امام به اندازه‌ای پتانسیل دارد که قابلیت به حرکت درآوردن جامعه را دارد. البته که به دنبال آزادسازی انرژی جامعه در آن حوزه نیستیم اما معتقدیم بسیاری از این اتفاقات به دلیل آشنا نبودن نسل جوان با اندیشه‌های علماست. واقعیت جامعه آن است که دستگاه‌های فرهنگی کم کاری کردند و نتوانستند در این حوزه موفق عمل کنند. ما به دنبال روایت سوم، روایت امام از زن هستیم. مردم به لحاظ تاریخی دردی داشتند که درمان را در نگاه امام دیدند.

او ادامه داد: موسسه نشر آثار امام برنامه‌های خاصی برای بانوان دارد و مجمع دختران روح الله به زودی فعال خواهد شد که همه بانوان در اقشار مختلف را شامل می‌شود. همچنین کارهای فرهنگی دیگری را نیز مد نظر داریم که به سمت کارهای فرهنگی_ترویجی است. همچنین قصد داریم با موسسات و دستگاه‌های مختلف همکاری داشته باشیم.

رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) درخصوص مطرح شدن مسائل انتخاباتی در نشست‌های پیش رو گفت: انتخابات بسیار اهمیت دارد بخصوص که امام بر نقش آفرینی مردم در انتخابات تاکید دارند. انتخابات اسفندماه نیز برهه حساسی از تاریخ انقلاب را رقم خواهد زد. رای مردم در راستای اندیشه امام است و در جای خود باید تبیین شود حتا برنامه داریم که نشست‌هایی در این خصوص برگزار کنیم اما در نشست‌های مرتبط با زن قصد نداریم خیلی به موضوع انتخابات بپردازیم چراکه موضوع چیز دیگری است اما نشست‌های دیگری برای انتخابات برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز