خبرگزاری کار ایران

جزییات جشنواره موسیقی نواحی ایران از زبانِ دبیر/ تاکید بر رعایت عدالت «شنیداری‌فرهنگی»

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۹۷۹

دبیر شانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران با اشاره به جزییات برگزاری این بخش از حضور هنرمندان سه کشور خارجی برای اجرای برنامه در جشنواره خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌ عمومی انجمن موسیقی ایران، محمدعلی مرآتی (دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران) درباره جزییات برگزاری مرحله ملی این دوره از جشنواره که قرار است از ۱۶ تا ۱۹ دی در تالار رودکی تهران میزبان مخاطبان باشد، توضیحاتی داد.

مرآتی گفت: جشنواره موسیقی نواحی ایران در دوره شانزدهم، تغییراتی به همراه داشت که به دنبال این تغییرات، برای معرفی بیشتر هنرمندان این حوزه، شاخصه‌های متعددی را برای اهداف ملی و فراملی در نظر گرفت. یکی از آن اهداف طرح ساتراپی بود که در این طرح محل برگزاری جشنواره به پنج منطقه اجتماعی تقسیم شده است. 

وی افزود: یکی از اهداف مهم ما در جشنواره موسیقی نواحی ایران، رعایت عدالت شنیداری-فرهنگی است. این جشنواره طی سال‌ها و دوره‌هایی که از برگزاری آن می‌گذرد، اغلب با تمرکز در یک استان برگزار شده است اما با این طرح، این امکان فراهم شد تا از حضور هنرمندان بزرگ موسیقی اقوام ایران در ۵ استان، میزبان آن‌ها باشیم و هنرنمایی کنند. 

مرآتی در ادامه صحبت‌هایش گفت: جشنواره شانزدهم موسیقی نواحی ایران، به ۲ بخش منطقه‌ای و ملی تقسیم شده است. در بخش منطقه‌ای همان‌طور که اشاره شد در ۵ استان از تاریخ ۶ تا ۲۳ تیر امسال برگزار و یک شهر به عنوان نماینده این مناطق معرفی شد. این مرحله با استقبال و اشتیاق بسیار خوب هنرمندان همراه بود. تلاش ما این بود یکی ازجشنواره‌های بزرگ کشور، با عنوان موسیقی نواحی، با تعداد بیشتری از هنرمندان در مناطق مختلف معرفی شوند که بحمدالله دستاورد بسیار خوبی داشت. اولین دستاورد آن دیده‌شدن هنر خاص وارزشمند هنرمندان و دیگر، تشویق مخاطبان به تماشای این اجراهای اصیل است. 

دبیر جشنواره موسیقی نواحی افزود: نکته جالب و قابل توجه برای خود من این بود که این اجراها موجب شد مخاطبان ارتباط ملموس‌تری با موسیقی اقوام برقرار کنند و بر این اساس این اتفاق خوب می‌تواند در طولانی مدت در تغییر ذایقه شنیداری فرهنگ ایران تاثیرگذار باشد. 

وی درباره هنرمندان حاضر در مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: جشنواره موسیقی نواحی ایران کماکان به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود. بنابراین شرکت کنندگان مرحله اول بدون رقابت در کنارهم سازنواختند و اجرای برنامه داشتند. اما نکته قابل توجه در این مرحله این بود که انتخاب هنرمندان در مرحله اول براساس نگاه مشاورانی صورت گرفته است که از نخبگان موسیقی نواحی در شهرهای مختلف کشورمان بودند. در این دوره از جشنواره برای اولین بار یک شورا با حدود ۴۰ عضو از استان‌های منتخب تشکیل شد که همگی از افراد نامدار مناطق خود بوده و در انتخاب شرکت‌کنندگان کمک بسیاری به جشنواره داشتند. 

وی ادامه داد: مرحله ملی همچنان غیررقابتی است و مقایسه‌ای صورت نمی‌گیرد. چرا که احترام این افراد که هر یک در سطح حرفه‌ای فعالیت می‌کنند برای ما بسیار حایز اهمیت است. بنابراین با حضور هیات انتخابی متشکل از ۸ نفر از بزرگان و پژوهشگران و دست‌اندکاران موسیقی نواحی، این انتخاب‌ها انجام شد. در واقع هنرمندان حاضر در این مرحله، معدلی از موسیقیدانانی هستند که در ۵ منطقه اجرا داشتند. 

دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران اظهار کرد: هیات انتخاب مرحله دوم که از بزرگان موسیقی نواحی‌اند، به موضوع صحنه‌گردانی توجه ویژه‌ای دارند. براین اساس با احترام به میراث دارن این حوزه، در این مرحله افرادی انتخاب شده‌اند که به صحنه‌گردانی اشراف داشته‌اند تا بر اساس این دیدگاه، مخاطب ارتباط جدی با این هنر اصیل برقرار کند. در این مرحله نوازندگانی حضور دارند که که حیرت‌انگیز و زیبا می‌نوازند تا زیبایی این هنر را بیشتر به رخ بکشند. ناگفته نماند این هنرمندان به نوعی نماینده اجراهای خود از این ۵ منطقه هستند و هدف از این انتخاب، نشان‌دادن مسیر اعتلا و بالندگی موسیقی نواحی ایران است که قرار در رنگ‌آمیزی مختلف در پایتخت کشور به عنوان یک فرهنگ ملی اجرای برنامه داشته باشند و جشنواره میزبان این عزیزان باشد. نکته دیگر اینکه شعار جشنواره امسال وحدت در کثرت موسیقایی اقوام انتخاب شده که به نوعی می‌توان گفت آنچه که عامل وحدت این هنر است فرهنگ ایران زمین بوده و نکات مشترکی که در این فرهنگ دنبال می‌شود و سعی شده از طریق این زبان رسمی در مرزهای ایران تجلی وحدت بین اقوام نمایانگر شود. 

حضور سه گروه خارجی در جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران

مراتی گفت: دستاورد ما در مرحله ملی این دوره از جشنواره که در پایتخت برگزار می‌شود معرفی هنر اصیلی است که در تمامی ارکان‌هایی که به نوعی با فرهنگ موسیقایی کاربرد دارند، شنیده شود. موسیقی نواحی، موسیقی خالص، بکر و سرشار از هویت فرهنگی ایران زمین است. به همین سبب این موسیقی می‌تواند به بالندگی فرهنگ رسمی ما کمک بسیاری داشته باشد. و براین اساس بایستی تلاش کرد هنر این بزرگان در سطح ملی بیشتر شنیده و دیده شود. لازم به ذکر است با تعریف یک ساختار درست و اساسی دراین زمینه، و با انتخاب و حضور گونه‌های مختلف موسیقی اقوام ایران و اجراهای‌شان در پایتخت در آینده نزدیک شاهد نتیجه بسیار ارزشمندی خواهیم بود و همانطورکه اشاره شد اجرایی شدن این پروژه علاوه بررونق این هنر، موجب می‌شود سطح شنیداری مردم ایران زمین هم ارتقا پیدا کند. البته با حمایت و اطلاع‌رسانی درست، مخاطبان بیشتری جذب این موسیقی خواهند شد و استقبال از آن کم نظیر خواهد بود. بویژه حضور نوازندگان صحنه گردان. یعنی نه فقط نوازندگانی که مقام‌دان هستند و یا کارگان موسیقایی را می‌شناسند. بنابراین اگر بتوانیم این ساز کار را ادامه بدهیم در آینده شاهد اتفاقات ارزشمند خوبی خواهیم بود. 

دبیرشانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران درباره بخش بین الملل نیز گفت: تقریبا هر سال دربخش بین الملل جشنواره میزبان هنرمندانی از کشورهای همسایه هستیم. سال قبل به موسیقی فارسی‌زبانان اطراف ایران با نگاه به موسیقی فوکلور و مردمی پرداختیم. امسال هم موسیقی اعراب غرب ایران مورد توجه بود. و هنرمندانی از کویت، عراق، سوریه خواهیم داشت که امیدواریم شرایط حضورشان در ایران فراهم شود. 

بخش نخست شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به صورت منطقه‌ای و غیر رقابتی، طی روزهای ششم تا بیست و سوم تیر به میزبانی ۵ استان، گلستان (۶ الی ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) برگزار شد. 

بر این اساس مرحله منطقه‌ای این جشنواره با حضور گسترده هنرمندان موسیقی نواحی از استان‌های تهران، قزوین، مازندران، خراسان شمالی، سمنان، گلستان، البرز، و قم با برگزاری در استان گلستان به عنوان منطقه اول، استان‌های اصفهان، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان با برگزاری در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان منطقه دوم، استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و گیلان با برگزاری در استان آذربایجان شرقی به عنوان منطقه سوم، استان‌های کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی و کردستان با برگزاری در استان کرمانشاه به عنوان منطقه چهارم، استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان با برگزاری در استان کرمان به عنوان منطقه پنجم صورت پذیرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز