خبرگزاری کار ایران

پنجاه‌وسومین جشنواره فیلم رشد برگزیدگان خود را شناخت/ ۱۰ هنرستان سینما تا پایان سال احداث می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۲۰۹۳

مراسم اختتامیه پنجاه و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد امشب چهارشنبه ۶ دی در پردیس سینمایی باغ کتاب برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مراسم اختتامیه پنجاه و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «رشد»، عصر روز چهارشنبه ۶ دی، در پردیس سینمایی باغ کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسین عبادتی دبیر جشنواره پنجاه و سوم به ارائه توضیحات آماری از این دوره فیلم «رشد» پرداخت و تاکید کرد: این جشنوارهقدیمی‌ترین رویداد فرهنگی و هنری کشور، سومین جشنواره آموزشی دنیا است و دیپلماسی فرهنگی بزرگی را در منطقه رقم می‌زند.

وی از همه تولیدکنندگان فیلم و دست‌اندرکارن سینما تقاضا کرد برای تولید آثار فاخر آموزشی با هدف ارتقای فرهنگی و هنریدانش‌آموزان و جوانان، در دوره بعد جشنواره فیلم «رشد» اقدام کنند.

در این بخش جوایز فیلمنامه فرهنگیان فیلم‌ساز به شرح ذیل اهدا شد:

لوح تقدیر: راضیه یوسفی برای فیلمنامه «پوستر»

دیپلم افتخار: فاطمه داوددی مازندرانی برای فیلمنامه «راه‌پله»

تندیس زرین: سیداحسان حسینی برای فیلمنامه «آشغال»

تندیس سیمین: مهران سلطانیان برای فیلمنامه «بابانگهدار»

 

در ادامه جوایز فیلمنامه‌ها در بخش آزاد به این شرح اهدا شد:

قدردانی: عباس قدیرمحسنی برای فیلمنامه «یک جای دور»

دیپلم افتخار: فردین انصاری برای فیلمنامه «به شرط»

تندیس سیمین: اسماعیل عظیمی برای فیلمنامه «بچه‌خوان»

تندیس زرین: محسن دانشور برای فیلمنامه «ممدوک»

حجت‌الاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در این بخش از مراسم، گفت: جشنواره «رشد» منحصر به فرد است که هنر را به کودکی و معصومیت و به تربیت پیوند می‌زند. جشنواره در طول تارخش نوسان‌هایی داشته ولیآینده درخشانی را برایش آرزومندیم.

وی تاکید کرد: جشنواره سعی کرده زمینه‌ای را برای انتقال پیچیدگی‌های تربیت و آموزش ایجاد کرده است. رسانه فیلم به عنوان یکرسانه پرظریف و جذاب از ابزارهایی است که برای تربیت و آموزش مدنظر قرار داد. هنر و فیلم فرصت بی‌نظیری برای تحقق اهدافآموزشی و پرورشی مدنظر ما است.

لطیفی یادآور شد: جشنواره فیلم «رشد» بعد از اختتامیه به واقع آغاز و بسته فیلم‌های آموزشی جشنواره در سراسر کشور توزیع واکران می‌شود. یکی از نشانه‌های فرهنگ‌سازی در کشور این است که این فرهنگ‌سازی را فقط به کتاب‌های درسی ختم نکنیم.

بعد از این سخنان پیام تصویری مستندساز فلسطینی به جشنواره فیلم «رشد» پخش شد.

سپس اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر روی صحنه رفت و گفت: یکی از آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد است. ما هیچ گزینه‌ای جزاولویت دادن به پیشگیری هیچ اولویت دیگری نداریم و جامعه دانش‌آموزی و خانواده آموزش و پرورش در اولویت جامعه هدف ما است. گریزی نداریم که برای انتقال مفاهیم در پیشگیری از بستر هنر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در میان هنرها، یکی از مؤثرترین هنرها سینما است که منظومه‌ای از هنرهای دیگر است. ما همین‌جا اعلام می‌کنیم درموضع پیشگیری از اعتیاد آماده حمایت از پیشنهادهای هنری هنرمندان، هستیم. طرح «یاریگران زندگی» را با همکاری آموزش و پرورش اجرا کردیم و از همه خواهش می‌کنم یاریگر یکدیگر و نوجوانان و جوانان کشورمان باشیم.

سپس جوایز ویژه دبیر و همچنین حامی جشنواره به این شرح اهدا شدند:

نشان ویژه ایثار و ازخودگذشتگی: فیلم «شورشی» علی سلمانی

جایزه ویژه هیأت داوران: در بخش فیلمنامه: صدیقه حسن‌زاده برای «شیران»

جایزه ویژه «یاریگران زندگی»: «تکیه‌گاه» مصطفی کرملو

در ادامه رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم گفت: این جشنواره یک فرصت کم نظیر برای نشان دادن اثر هنر نمایش برای یادگیری است.

صحرایی ادامه داد: آموزش و پرورش هر کشور سیمای واقعی آن کشور را به تصویر میکشد. تصویر آینده هر روستا و شهر و کشور را از مدرسه آن می توان دید. اگر مدرسه مملو از هنر و آموزش هنرمندانه علم باشد، آینده زیبایی خواهد داشت.

صحرایی ضامن ایران قوی را مدرسه قوی دانست و گفت: یکی از چیزهایی که مدرسه را قوی میکند عجین کردن آموزش با هر ابزاری است که آن را اثر بخش میکند از جمله هنر.

صحرایی افزود؛ کنار آینده واژه آیینه هم مهم است. آموزش و پرورش آیینه عملکرد همه مسئولین در برابر آینده است. اگر بخواهیم بدانیم در هر کار چقدر موفق بوده اسم آموزش و پرورش بهترین قاضی است و در این مسیر دو گزینه دیده میشود. برخی وقتی به آینه می‌نگرند متاسفانه آینه را می شکنند و این قصه پر غصه مدرسه هاست.

وی گفت: اولین جایی که از ناهماهنگی سازمان‌ها رنج می‌برد مدرسه است و اولین جایی که از وحدت آنها سود می‌برد مدرسه است. باید همه برای مدرسه متحد شویم. حل همه معضلات همه از مدرسه با مدرسه و در مدرسه امکان‌پذیر است. جشنواره رشد مهم است چون هماهنگی همه دستگاههای متولی از دریچه هنر است. خصوصا هنر هفتم که اثرش بیش از بقیه است. موضوع بعدی سخنان من معلم آینده است. معلم محوری‌ترین عناصر شکل دهنده این هنر هستند و بیش از هر چیز دیگری می توانند آینده را شکل دهد. معلم باید در مرز دانش تخصصی خودش حرکت کند و به ابزار و فنون مسلط باشد.

صحرایی تاکید کرد: این جشنواره فاصله معلم را با آینده کم میکند. گاهی یک فیلم و ایده هنرمندانه بیش از نیم سال تحصیلی آینده را نزدیک می‌کند. اگر می‌خواهید فراتر از آموزگاری بروید و پروردگار هم باشید ابزار یگانه هنر است که می تواند شما را به این جایگاه برساند.

سپس جوایز بخش بین‌الملل جشنواره به این شرح اهدا شدند:

بخش فیلم‌های مستند کوتاه:

دیپلم افتخار: «ذهن ما» یان رودریگز از مکزیک، «پروژه لوکا» سرخیو ساندوا از اسپانیا، «رویای یک اسب» مرجان خسروی از ایران

تندیس سیمین: «بی‌پناه» سیما سررشته‌داری از ایران

تندیس زرین: «مامان من به فضا می‌رم» آندرانیک سارگسیان از روسیه

 

بخش فیلم‌های بلند مستند:

تندیس سیمین: «سیاره خاک» مارک ورکرک از هلند

تندیس زرین: «ماجرای سال آخر» مهدی جین‌شناس از ایران

 

بخش فیلم‌های پویانمایی:

دیپلم افتخار: «روح قلب بررگ» از انگلستان

تندیس سیمین: «نسل آلفا» از برزیل

تندیس زرین: «ده سالگی» فاطمه جعفری از ایران

در ادامه رییس سازمان سینمایی به عنوان دیگر سخنران این مراسم گفت: تشکر می‌کنم از دست اندرکاران قدیمی‌ترین‌ جشنواره ‌سینمای ایران که‌تلاش کردند با نگاه متفاوت و خلاقانه این دوره جشنواره را برگزار کنند.

وی ادامه داد: تحول در نظام آموزشی ما بدون پیوند خوردن با زبان تصویر امکان پذیر نیست و احیای جشنواره رشد‌ می تواند به احیای فیلم‌های آموزشی در کشور کمک کند.

خزاعی با اشاره به اهمیت چشنواره فیلم رشد اظهار کرد: جشنواره رشد مهم ترین بستر برای نمایش کارکردهای تصویر در نظام‌تعیلم‌و تربیت است، تاثیر یک تصویر یا فیلم‌ می تواند چندین برابر یک کتاب باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروز آموزش در دنیا مبتنی بر مدیاهای تصویری است و جهان جدیدی در تکنولوژی نظام آموزشی شکل گرفته است.

خزاعی ادامه داد: به قول اندیشمندی، اگر می خواهید بدانید کشوری توسعه می یابد یا نه‌؟نمی خواهد سراغ فناوری ها ، کارخانه ها ‌و ابزار و آلات تکنولوژیکی که استفاده‌ می‌ کنند ‌بروید. اینها را به راحتی می توان خرید یا کپی کرد مانند خیلی از کشورهای منطقه؛ برای دیدن‌ توسعه‌به‌ سراغ پیش دبستانی ها و دبستان ها بروید و ببینید آن ها چگونه و چه‌چیزی آموزش می دهند؟ اگر کودکان را پرسشگر، خلاق، صبور، نظم پذیر ، خطرپذیر، دارای روحیه گفتگو، تعامل و مشارکت جمعی و همکاری بار آوردند آن کشور توسعه خواهد یافت، و آن بچه ها، انسان ها و شخصیت هایی خواهند شد که می توانند توسعه‌ ایجاد‌کنند.

به گفته وی؛ مشکل امروز ما مشکل آموزش نیست تربیت است که باید از همه ظرفیت های جدید تصویری و سینمایی برای حل این‌مشکل استفاده کرد.

وی یادآور شد: ما ظرفیت‌نیروی انسانی بی نظیری داریم‌که‌کشورهای‌منطقه ‌در حسرت آن هستند، باید از همه‌این ظرفیت های انسانی در عرصه سینمای ، کوتاه، بلند، مستند و پویانمایی و ظرفیت دانش اموزی برای توسعه آموزشی «تصویرمحور» بهره‌ گرفت.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش وقتی موفق‌می شود که تکنولوژی های تصویری مدرن خود را گسترش و توسعه دهد.

رییس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: مصوبه شورای عالی سینما‌ در خصوص همکاری سازمان سینمایی کشور و وزارت آموزش و پرورش در قالب توافقنامه همکاری می تواند افق روشنی را برای سینمای کودک‌ و‌ نوجوان و دانش آموزان ترسیم نماید که ‌نمونه آن را در اکران فیلم سینمایی بچه‌زرنگ شاهد بودیم.

خزاعی در پایان اظهار امیدواری کرد که تفاهمنامه اکران فیلم های دانش آموزی به زودی امضا و به صورت دائمی به اجرا در آید.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که ۳۲ هنرستان دخترانه و ۳۱ هنرستان پسرانه در کشور فعال هستند و درحوزه سینما و فیلم‌سازی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: تا پایان سال ۱۰ هنرستان جدید نیز احداث می‌شوند و این نشان از اهمیت هنرستان‌های دخترانه و پسرانه نزد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد.

سپس جوایز بخش ملی به شرح ذیل اهدا شدند:

بخش فیلم‌های دانش‌آموزان فیلم‌ساز:

مستند کوتاه دانش‌آموزان فیلم‌ساز: دیپلم افتخار: «میدون» علی و کوثر استودان

بخش پویانمایی دانش‌آموزان فیلمساز: تندیس زرین: زیبا معروفی برای «اتصال»

بخش فیلم‌های کوتاه دانش‌آموزان فیلمساز: تندیس زرین: آیلین محمودزاده برای «تحفه»

بخش فیلم‌های فرهنگیان فیلم‌ساز:

مستند کوتاه: تندیس زرین: «قدم‌های محکم» حدیث نریمانی

پویانمایی: تندیس سیمین: زهره تاج‌پیکر برای «دیوار»

تندیس زرین: حاتم ساعدپناه برای «سرزمین سبز»

داستانی کوتاه: تندیس زرین: هادی خدیو برای «اتاق گفتگو»

جوایز فیلم‌های بلند داستانی بین‌الملل:

بخش فیلم‌های کوتاه داستانی:

دیپلم افتخار: «آن بالا هوا سرد است» و «دو زندگی سپیده»، تندیس زرین: «جان داد» فاطمه جعفری

بخش فیلم‌های بلند داستانی:

دیپلم افتخار: «۷۶۰۰» به تهیه‌کنندگی علی اسیوند

اسیوند در این بخش گفت: من این فیلم را با هزینه شخصی و پول دانشگاه بچه‌ام ساختم و راضی هستم چون قدمی فرهنگی برایآینده‌سازان کشور برداشتم. بنیاد فارابی به بارها تماس من پاسخی نداد.

تندیس سیمین: «کاپیتان» به تهیه‌کنندگی سیدصابر امامی

تندیس زرین: «تیگار تاچ»

جایزه ویژه هیأت داوران: پویانمایی «بچه‌زرنگ»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز