خبرگزاری کار ایران

الواح هخامنشی چه زمانی رونمایی می‌شوند؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۴۰۳۶

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۳۰ شهریورماه سال جاری (۱۴۰۲) بود که رئیس‌جمهور در بازگشت از سفرش به آمریکا، سوغاتی‌هایی از جنس فرهنگ، تمدن و تاریخ ایران را به همراه آورد. این محموله حاوی الواح هخامنشی و درواقع پنجمین محموله‌ای‌ست که به کشور بازمی‌گردد. الواح مذکور در ۹ صندوق به وزن ۷۵ کیلوگرم، شامل ۸۳۶ قطعه لوح کوچک به خط آرامی و ۲۶۷۰ قطعه لوح بزرگ به خط عیلامی به موزه ملی ایران تحویل داده شد. 

قرار بود پس از قرنطینه و بررسی و مطالعه، بخشی از این الواح به نمایش گذاشته شود، اما با وجود آنکه مسئولان بارها قول رونمایی آن را در تاریخ‌های مختلف دادند، اما تاکنون چنین امری محقق نشده و همچنان مشتاقان دوره هخامنشیان در انتظار دیدار این الواح هستند. 

شنیده شده که بخشی از الواح هخامنشی موجود در موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو شامل ۳۵۰۶ عدد لوح پس از ورود به ایران و تحویل به بخش کتیبه‌های باستانی موزه ملی ایران جهت رونمایی در حال آماده‌سازی است.

گفته می شود متن کتیبه‌ها پس از دریافت از موسسه شرق‌شناسی ترجمه شده و در ویترین‌های مخصوص در سالن ایران باستان آماده رونمایی است. 

یک منبع اگاه اظهار امیدواری کرد که این نمایشگاه در اواخر سال جاری افتتاح و در معرض دید پژوهشگران و علاقمندان و عموم مردم قرار گیرد. 

بر اساس اعلام طرف آمریکایی، الواح باقیمانده تا سال ۲۰۲۴ تحویل ایران می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز