خبرگزاری کار ایران

چاپ سوم «شرق در برابر غرب»

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۹۶۷

کتاب «شرق در برابر غرب» گزارشی از جنگ‌های ایران و یونان در عهد هخامنشی است که به چاپ سوم رسیده.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «شرق در برابر غرب» نوشته دیمیتری شلاپنتوف با ترجمه ارسطو میرانی به همت انتشارات مروارید به چاپ سوم رسیده و در شمارگان ۱۱۰ نسخه با قیمت ۱۹۵ هزار تومان در بازار عرضه شده است. 

کتاب «شرق در برابر غرب» گزارشی بدیع از جنگ‌های ایران و یونان در عهد هخامنشی است. نویسنده در لابه‌لای روایت و تحلیل تاریخی جنگ‌ها، داستان زندگی تمیستوکلس، فرمانده‌ی سپاه یونان، را هنرمندانه و با سبک و زبانی ادبی بیان می‌کند. در این کتاب تاریخ و ادبیات و تخیل به گونه‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند که تخیل رهزن تعقل نشود و در عین حال لحظات جذابی برای خواننده فراهم آورد. نویسنده خواننده را با خود به درون فرهنگ یونان باستان می‌برد و برخلاف تصور رایج، فرمانروایی در ایران باستان را استبدادی و دیکتاتورگونه نمی‌داند و از این روی با نظریه‌ی استبداد شرقی و اروپاگرایی در تاریخ به مخالفت برمی‌خیزد. 

نویسنده در سراسر کتاب ضمن ردّ این فرضیه: «حکومت‌های دموکراتیک، قدرتمندتر و همواره برتر از حکومت‌های استبدادی بوده و هستند»؛ فرمانروایی در ایران باستان را استبدادی ندانسته و از این رو با نظریة «استبداد شرقی» و «اروپاگرایی در تاریخ» مخالفت می‌کند. وی با تشریح برتری فرهنگی ایرانیان بر یونانیان، علل پیروزی یونانیان را وقوع برخی حوادث غیرمترقبه، موقعیت جغرافیایی میدان جنگ و تا حدّی تفاوت آرایش نظامی طرفین معرفی می‌کند. 

بیژن تلیانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز