خبرگزاری کار ایران

آثار نقاشی بهرام دبیری نمایش داده می‌شود

کد خبر : ۱۴۳۸۱۱۵

بهرام دبیری نقاش نوگرای ایرانی نمایشگاه «ستایشگر زندگی، عشق و زیبایی»، شامل آثار نقاشی، طراحی و چاپِ خود را نمایش می‌دهد.

به گزارش ایلنا، گالری سهراب از روز جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ پذیرای آثار نقاشی می‌شود که در آثارش با تاکید بر ساده‌سازی فرم‌ها و بهره گیری از خطوط بیانگر، به نمایش فیگورهای انسانی به خصوص زنان، جانوران و نمادهایی برگرفته از داستان‌های اساطیری می‌پردازد.

بهرام دبیری نقاش نوگرای ایرانی این بار در نمایشگاه «ستایشگر زندگی، عشق و زیبایی»، مجموعه آثار نقاشی، طراحی و چاپِ خود را مقابل دیدگان قرار خواهد داد. 

دبیری با بیان اینکه بیشترِ آثار نمایشگاه جدیدش، طراحی‌های او هستند درباره جزییات این نمایشگاه گفت: «دَه سیلک اسکرین از دوره‌های مختلف نمایش داده خواهد شد که تیراژ هر یک ۳۰ عدد است؛ تعدادی از این آثار پیش از این به فروش رفته و تعدادی هنوز در آرشیو من موجود است که یک سری از آن‌ها را به نمایش می‌گذارم. در کنار آن‌ها، پنج یا شش نقاشی روی بوم بزرگ، ۱۷ عدد طراحی و ۷ عدد کار روی مقوا که سه تایشان از مجموعه خروس‌هاست را نیز به نمایش خواهم گذارد.» 

یکی از مشخصه‌های آثار این نمایشگاه، برجستگی خط در آن‌ها در مقایسه با رنگ است. دبیری البته با بیان این که قیاس خط با رنگ در کارهای او، قیاس درستی نیست، افزود: «رنگ نیز در نقاشی‌های من همان کارکردی را دارد که خط؛ اما از آن جا که خطی که من کار می‌کنم به ندرت در نقاشی دیده‌ایم؛ به نظر چشمگیرتر وبیان کننده‌تر می‌آید. باید بیافزایم خط عنصر بسیار مهمی است. خط، ذات و بنیاد طراحی است. خط برایم همیشه مهم بوده چون بیشتر از حدّ بیانگر است. طبیعتاً رنگ هم آن بیانگری را دارد؛ ولی من از رنگ پرهیزکارانه استفاده می‌کنم و استفاده از خط در کارهایم بیشتر است.» 

بهرام دبیری هنرمندی است که به گفته خودش تماشای نقش برجسته‌های تخت جمشید و کتیبه‌های نقش رستم و تنگ چوگان در شش هفت سالگی، او را از همان اوان کودکی دل بسته و وابسته اساطیر ایران کرد. گوش سپردن به قصه‌های شب‌های کودکی و شعرهای مثنوی، شاهنامه، سعدی و حافظ که مادرش به مناسبت‌های مختلف برایش می‌خوانْد از خاطرات شیرین آن دورانِ اوست. سال ۱۳۶۲ با تشویق دکتر خسرو خسروی جامعه‌شناس به خواندن یشت ها، متون کلاسیک ایران و اسطوره‌ها گرایش پیدا کرد و همکاری با دکتر مهرداد بهار و دکتر ابوالقاسم اسماعیل‌پور برای تصویری‌سازی «ارژنگ» بازسازی شده‌مانی، درهای تازه‌ای به رویش گشود؛ تا آنجا که به مدت یکسال و نیم، آیین مانوی را نزد این دو اسطوره‌شناس بزرگ فرا گرفت و از آن پس بود که، افسانه‌ها و اسطوره‌ها هویت او شدند. دبیری متولد ۱۳۲۹ در شیراز است. سال ۱۳۴۵ همراه خانواده به تهران آمد و سال ۱۳۴۹ در رشتة نقاشی در دانشکدة هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته و در ۱۳۵۴ از این دانشکده فارغ‌التحصیل شد. آثار این هنرمند از دهه ۶۰ به بعد، مضامین اساطیری را دنبال می‌کند و به سوی ریشه‌ها و میراث تصویری ایران گرایش دارد. دبیری طی نزدیک به ۵۵ سال فعالیت هنری، بیش از ۷۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران و کشورهای اوکراین، اسپانیا، آلمان، واشنگتن، نیویورک و… برگزار کرده است. 

علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه «ستایشگر زندگی، عشق و زیبایی»؛ مجموعه آثار نقاشی، طراحی و چاپ بهرام دبیری، می‌توانند از روز جمعه ۲۹ دی به گالری سهراب به نشانی خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر، شماره ۱۴۲ مراجعه کنند. نمایشگاه تا ۱۵ بهمن ادامه دارد و گالری یکشنبه‌ها تعطیل است. ساعت بازدید از ۱۱ صبح تا ۸ شب و جمعه‌ها از ۴ عصر تا ۸ شب.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز