خبرگزاری کار ایران

در نشست جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مطرح شد؛

درخواست برای دائمی شدن جشنواره در اردکان

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۲۶۲۹

برخی استانداران دغدغه‌ی صنعتی شدن دارند و هنر برایشان اولویت نیست/ قحطی تولید آثار برای نوجوانان داریم

نشست خبری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان صبح امروز با حضور معاون هنری ارشاد، مدیرکل اداره هنرهای نمایشی، دبیر رویداد و فرماندار یزد و دیگر مسئولن در ساختمان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود سالاری (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، کاظم نظری (مدیرکل اداره هنرهای نمایشی)، محمدصادق باطنی (سرپرست شبکه کودک سیما)، مهران فاطمی (استاندار یزد) و حسین سبزواری (فرماندار شهرستان اردکان) و امیر مشهدی‌عباس (دبیر جشنواره امسال) در نشست خبری بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان سیاست‌های این جشنواره را اعلام کردند.

درخواست برای دائمی شدن جشنواره در اردکان

بزرگترین آسیب کاهش تولیدات نمایشی کودک و نوجوان است

در ابتدای برنامه که پس از نشست غیر رسانه‌ای اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد، محمدصادق باطنی (سرپرست شبکه کودک سیما) درباره همکاری‌های صدا و سیما با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و دیگر رویدادهای فرهنگی صحبت کرد و گفت: قصه و نمایش، زبان کودکی همه ماست و با این مقطع دوره‌های طلایی داشته‌ایم.

او افزود: طی این سال‌ها استادان متعددی به عرصه آمده‌اند و رفته‌اند. ما در تئاتر و نمایش‌های عروسکی در جهان صاحب سبک هستیم. من در این میان بزرگترین آسیب را در این زمینه، کاهش تولیدات نمایشی می‌دانم.

تولید آثار برای نوجوانان به صفر نزدیک شده

باطنی در ادامه توضیحاتش گفت: یکی از آسیب‌های حوزه نوجوانان به صفر رسیدن تولیدات است. حتی اگر در حوزه کودک بدرخشیم در عرصه نوجوان با یک برهوت مواجه شده‌ایم. واقعا در عرصه نوجوان در یک قحطی بزرگ به سر می‌بریم.

او ادامه داد: مهمترین موضوع جشنواره‌ها انگیزه دادن و نشان دادن استعدادهاست و از سویی جاری کردن خون تازه در رگ موضوع مربوطه رویداد هم، است. در رابطه با بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان هم باید بگویم برگزاری این رویداد در در شهر قنات و قنوت اتفاق خوبی است و انشالله شاهد بروز هنرنمایی و استعدادها باشیم.

باطنی تاکید کرد: کاش فکری کنیم که تولیدات عرصه نوجوان با عرصه کودک پیش برود. نوجوانان می‌توانند در این کار سهیم باشند و خیلی از حرفه‌ای‌ها از همین جاها شروع کرده‌اند. کاش فرصتی هم برای دانش آموزان و گروهای دانش‌آموزی در جشنواره ایجاد می‌شد. به واسطه این اتفاق از طرفی بزرگترها هم کنار جشنواره هستند و انشالله باقی اساتید هم وارد گود می‌شوند. 

برگزیدگان جشنواره روی آنتن شبکه سیما می‌روند

مدیر شبکه کودک سیما در ادامه بیان کرد: در صدا و سیما آسیب‌شناسی برقرار است و خدا را شکر عرصه فعالیت و تولیدات نسبت به قبل، متفاوت شده است. ما هم این عطش را داریم تا استعدادها به جرگه تولید‌کنندگان بپیوندد. آمادگی داریم خروجی‌های برتر را در صدا و سیما روی آنتن ببریم؛ اما موضوع این است که ما به عنوان یکی از شبکه‌های صدا و سیما با چالشی مواجهیم و آن تقاطع رویدادهاست که این همزمانی کار را برای ما مشکل می‌کند؛ در صورتی که هر رویداد به تنهایی روی برگزاری و برنامه‌ریزی‌های خود تمرکز دارد.

در نشست خبری، مهران فاطمی (استاندار یزد)  دقایقی با حاضران صحبت کرد.

او در ابتدا گفت: در رابطه با جشنواره تئاتر کودک و نوجوان امسال در استان، برنامه‌های خوبی تدارک دیده‌ایم و در این راستا از حسن نظر دکتر محمود سالاری ممنونم که شاگردش هستم. از اساتید و هنرمندان حاضر در جلسه هم بابت همراهی‌ها ممنونم.

او در ادامه گفت: از آقای باطنی سرپرست شبکه کودک سیما ممنونم که جشنواره قصه گویی یزد را پوشش دادند.

یزد پایتخت قصه‌گویی ایران است

فاطمی ادامه داد: در یزد طی دوسال گذشته چند رویداد مهم داشته‌ایم و متولیان راضی بوده‌اند و حال یزد پایتخت قصه گویی ایران است. من آمار جشنواره‌ها را نگرفته‌ام اما چند رویداد مهم در استان یزد برگزار کرده‌ایم و باید بگویم برای چنین کارهایی به عنوان میزبان پتانسیل خوبی داریم؛ بخصوص شهر اردکان که بافت تاریخی دارد و مردمش خوش قلب هستند.

وی ادامه داد: انشالله میزبان خوبی برای بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان باشیم. این توان در یزد وجود دارد و با تمام توان در خدمت خواهیم بود و این رویداد باعث آبروی نظام شود.

استاندار یزد ادامه داد: ما خاطراتمان متعلق به دوران کودکی است و مثلا عمو قناد را به یاد داریم. مورد دیگر هم علمی بودن و به روز شدن است که امیدوارم در سطوح بالا رخ دهد. ما طی این این روند و به واسطه جشنواره‌های این چنینی، در ده سال آینده کارگردان‌ها،‌ بازیگران و هنرمندانی را خواهیم داشت. 

درخواست برای ماندگاری جشنواره در شهر اردکان

در ادامه برنامه حسین سبزواری (فرماندار شهرستان اردکان) هم درباره میزبانی از جشنواره بیست و هشتم تئاتر کودک و نوجوان توضیحاتی داد. او گفت: اردکان در حال حاضر شرایط خاصی دارد. این منطقه ظرف مدت هفت سال صنعتی شده و جمعیت آن به دلیل مهاجرپذیر شدن چندبار شده و حال  بیش از ۱۶۰هزار نفر جمعیت دارد.

سبزواری گفت: درخواستم این است که جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در شهر اردکان ماندگار شود. چون همانطور که گفتم مهاجرپذیر است و به این نیاز دارد که به صورت جدی در فرهنگ و هنر ورود کند. 

جشنواره امسال تمرین است

او در ادامه بیان کرد: شهر اردکان دارای قدمت تاریخی است و در کتاب جامعه مفیدی که سال۱۸۵هجری نوشته شده از این شهر به عنوان یونان کوچک یاد شده است. حال که اردکان مهاجرپذیر شده هنر به ما کمک بسیار خواهد کرد و خب کودکان در راس هستند.

استاندار اردکان با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره امسال برای میزبان حکم تمرین را دارد، گفت: نیاز داریم به طور جدی در فرهنگ ورود کنیم. پیشینه ساکنان شهرمان در ابتدا فارس بوده و حال چند سالی است اغلب مناطق در اردکان مهاجر دارند؛ لذا برگزای رویداد، به شناسایی استعدادها می‌انجامد.

سبزواری در پایان صحبت‌هایش گفت: مهمتر اینکه فضای کویر غمبار است و برگزاری رویدادهایی چون جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به روحیه مردم منطقه کمک خواهد کرد. 

همه استاندارها دغدغه هنری ندارند

در ادامه محمود سالاری (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) گفت: از برادرم آقای فاطمی استاندارد یزد که با یک پیامک من به جشنواره لبیک گفتند ممنونم.

سالاری افزود: برخی استانداران دغدغه‌ای صنعتی یا موارد دیگری را دارند و هنر برایشان اولویت نیست و در سفرهای استانی شاهد این قضیه بوده‌ام. مثلا اینکه به استانی رفتم که همه اهالی فرهنگ و هنر از استاندار انتقاد کردند؛ اما آقای فاطمی اینطور نیست آن هم در شرایطی که استان‌ها از برگزاری به دلیل حواشی از همکاری و میزبانی‌ها شانه خالی می‌کنند. همینطور هم بود و در اوج اغتشاشات برخی استان‌ها جا خالی دادند و خیلی نرم و لطیف کار را زمین گذاشتند و استان دیگری بار را برداشت. در چنین اوضاعی از فرماندار، استاندار و مدیرکل ارشاد آقای عابدی بابت همکاری‌هایی که تا به امروز با ما داشته‌اند، ممنونم. این دوستان شانه به بار سپردند.

درخواست برای دائمی شدن جشنواره در اردکان

هدف ما تربیت هنرمندان  است

سالاری بیان کرد: این جشنواره متعلق به نظام است و  بیست و هفت دوره به خوبی برگزار شده است. هدف ما از برگزاری چنین جشنواره‌هایی، تربیت هنرمندان است. مهمترین انگیزه ما تربیت نسلی پرتلاش است و کاری نداریم که کشورهای دیگر چه می‌گویند، یا اینکه تکنیک چیست.

رسانه‌ها در اردکان تنهای‌مان نگذارند

محمود سالاری گفت: امیدوارم با اعضای خوب شورا جشنواره خوبی داشته باشیم. همین جا از آقای مشهدی‌عباس می‌خواهم به اندازه بخش اصلی به بخش‌های جنبی اهمیت داده شود. و اینکه شهر یزد از قدیم دارالمومنین بوده و انشالله طی برگزاری جشنواره در شهر اردکان احترام‌ها حفظ شود و دوستان پوشش‌ها را رعایت شوند تا بجای آبادی خدایی نکرده ویران به بار نیاوریم.

در ادامه تفاهم‌نامه و احکام اعضای شورای سیاست‌گذاری و مسئولان برگزارکننده، توسط سالاری امضا و به نام‌بردگان اهدا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز