خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری هجدهمین جشنواره شعر فجر مطرح شد:

شعر، هویت و هنر اول ایران است اما کمتر مورد توجه قرار گرفته

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۲۶۴۹

در نشست خبری هجدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر به این نکته اشاره شد که شعر، هویت و هنر اول ایران است اما کمتر مورد توجه قرار گرفته.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری هجدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

علی رمضانی (مدیرعامل خانه کتاب) با اشاره به آنکه نخستین دوره‌های جشنواره شعر فجر با حضور علیرضا قزوه بود، گفت: بعد از شانزده دوره برگزاری این جشنواره از قزوه برای دبیر علمی این جشنواره دعوت کردیم. 

او ادامه داد: آنچه که شعر را در میان ایرانیان برجسته می‌کند زبان مشترک است. همین امر سبب شده تا شعر تبدیل به هنر اول کشور شود. در این دوره هم تجلیل از یکی از اساتید شعر کشور را داریم که حجت‌الاسلام ذکریا اخلاقی است.

رمضانی خاطرنشان کرد: اختتامیه در ساعت ۱۸ در سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار خواهد شد. 

مدیرعامل خانه کتاب اذعان داشت: علاوه بر بخش اصلی و جایزه کتاب، بخشی به رقابت شاعران نیز اختصاص یافته که در قالب برنامه تلویزیونی منتشر خواهد شد که در استان‌های مختلف کشور نیز برگزار خواهد شد. استعداد مختص به تهران نیست و ما آنرا به استانها و شهرستانها بست خواهیم داد‌. 

رمضانی درخصوص رویکرد تخصصی به شعر گفت: صنعت نشر در کشور داریم که در گذشته اوایل دهه ۹۰ حدود ۵ هزار ناشر داشتیم که در طول سال یک یا چند کتاب چاپ یا تجدید چاپ می‌کردند و ۵۰ ناشر حرفه‌ای در کشور داشتیم. بسیاری از ناشران حرفه‌ای و شناخته شده مورد اقبال عموم هستند البته که درخصوص همه ناشران صدق نمیکند‌. این مهم در حوزه شعر نیز صادق است و بسیاری از ناشران تخصصی شعر آثاری در جشنواره فجر دارند البته ته باید بیشتر مورد توجه و حمایت قرار گیرند. در کارگاه های آموزشی سعی داریم شعرای بیشتری را شناسایی کنیم.

به گفته او جایزه نفرات نخست جشنواره شعر فجر از ۲۵۰ میلیون تا ۷۵ میلیون تومان خواهد بود.  همچنین مهمانان بین‌المللی و حضور شاعرانی از ۴ یا ۵ کشور را خواهیم داشت. 

 مسابقات شعر در ایام نوروز

علیرضا قزوه (دبیر هجدهمین جشنواره شعر فجر) با تاکید بر آنکه شعر، هنر اولیه ایرانیان است، گفت: هویت ملی ما شعر و عرفان است و بزرگان شعر، سرمایه‌های ما هستند. جشنواره شعر فجر خیلی پس از برگزاری جشنواره فیلم برگزار شد.

او ادامه داد: سعی کردیم از ۳۰ استان کشور اساتیدی را برای تجلیل در جشنواره شعر فجر انتخاب کنیم که از جمله آنها می‌توان به اخوان ثالث،  قیصر امین پور،  بیژن ترقی، طاهر صفارزاده اشاره کرد. 

او ادامه داد: در ایام نوروز مسابقات شعر را با حضور ۶۴ جوان در شبکه چهار خواهیم داشت و داوران و چهره‌های شاخص درخصوص اشعار صحبت خواهند کرد. در نهایت ۸ نفر برگزیده رقابت خواهند کرد و جوایز ۲۰۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته‌ایم.

قزوه تصریح کرد: سعی داریم امسال به نماد خودمان که سرو است بازگردیم و به آن بپردازیم. چراکه از همان ابتدای امر سرو را به عنوان نماد جشنواره شعر فجر در نظر گرفته بودیم.

دبیر هجدهمین جشنواره شعر فجر خاطرنشان کرد: ۲۶۰۰ کتاب در زمینه شعر بخصوص در بخش شعر نیمایی و شعر کودک ارسال شده بود و داوری انجام شد. در ۳۳ مرکز استان و ۳۰ استان نیز رقابت شاعران استان‌ها انجام می‌شود.  هشت شاعر برتر هر استان به رقابت می‌پردازند و در قالب برنامه تلویزیونی پخش خواهد شد و ۲ هزار شاعر در این حوزه به رقابت خواهند پرداخت. سعی داریم شعر که سرمایه ملی ماست را معرفی و حفظ کنیم.

قزوه درخصوص تمرکز زدایی از پایتخت گفت: اگر به تاریخ نگاه کنیم تهران یک، سی ام بضاعت ادبی استان هاست و عدالت حکم می‌کند همه استانها را ببینیم. در گذشته تنها چند شاعر نامدار داریم که در تهران بودند بلکه بسیاری از شاعران در استان‌ها بودند اگر تک تک به استان‌ها نگاه کنیم چهره‌های بزرگ را می‌بینیم این نگاه عادلانه باید در جشنواره شعر فجر لحاظ می‌شد. مدافع شهرستانی ها هستیم.

او ادامه داد: توان شعر ما خوب است و از پیشرفت آن راضی هستیم اما در بدنه و در بخش حمایتی با کاستی هایی روبه روییم حتا در برخی از استانها هم کوتاهی عمدی بوده‌. وضعیت فعلی ادبیات از جهت توان ادبی بسیار بالاست اما اینکه سهم آنها در معرفی آنچه که باید باشد نیست و درست معرفی نمی‌شود. برخی قهر کرده‌اند و برخی را هم وادار به قهر کرده‌اند این درحالی است که درها باز است و ما کسی را بازخواست نمی‌کنیم. البته در کل وضعیت راضی کننده نیست.

به گفته او، داوران این دوره از جشنواره انتخاب شده‌اند نه انتصاب و افرادی هستند که به عدالت معروف هستند و به شعریت و منتقد بودنشان شناخته می‌شوند و دیدگاه علمی را به کار گرفته‌اند. 

شرکت  ۲۶۲۶ اثر برای داوری

حامد محقق (دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره شعر فجر ) گفت: جمعا ۲۶۲۶ در این دوره از جشنواره برای داوری حضور داشته. در بخشهای درباره شعر ۲۸۹ عنوان کتاب، در بخش شعر بزرگسال ۱۹۱۳ عنوان کتاب برای داوری ارسال شد و در بخش شعر نو ۸۶۶ عنوان کتاب است و در شعر محاوره ۵۰ عنوان کتاب به بخش داوری راه یافتند. از میان نامزدها بین ۳۰ تا ۷۹ سال سن دارند. یکی از نامزدهای دریافت جایزه نیز نخستین کتاب خود را ارائه داده. 

او ادامه داد: بخش آموزشی را تحت عنوان کلک خیال داشتیم و در ۶ استان برگزار خواهد شد‌. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز