خبرگزاری کار ایران

«روان‌شناسی شطرنج» پاسخ می‌دهد: چرا شطرنج همسنگ هوش حداکثری و جنون شده است؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۳۰۷۶

«روان‌شناسی شطرنج» مروری روشنگر بر نقش هوش، تخصص و شهود انسانی در اجرای این بازی پیچیده و کهن است. این کتاب انگاره «کار نیکوکردن از پر کردن است» را می‌کاود، در کنارش شرح می‌دهد که چرا شطرنج همسنگ هوش حداکثری و نیز جنون شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کتاب «روان‌شناسی شطرنج» نوشته فرنان گوبه با ترجمه محمدرضا سلطاندوست در ۱۹۲ صفحه با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه در نشر ققنوس منتشر شده است. 

هنوز که هنوز است روان‌شناسان جوابی قطعی به این سوال قدیمی نداده‌اند: استعداد مهم‌تر است یا تمرین؟ جان واتسون، بنیان‌گذار مکتب رفتارگرایی، در یکی از کتاب‌های خود، در ردّ نظریۀ استعداد ذاتی نوشت: «یک‌دوجین نوزاد سالم، خوش‌نقش و دنیایی را که خودم تعیین کرده‌ام به من بدهید تا بزرگشان کنم؛ من تضمین خواهم کرد که هر کدام را به طور تصادفی انتخاب کنم و به او آموزش بدهم تا صرف‌نظر از استعدادها، علایق، تمایلات و قابلیت‌هایش، و شغل و نژاد اجدادش، تبدیلش کنم به هر قسم متخصصی که بخواهم اعم از پزشک، وکیل، هنرمند، تاجر عمده، و، بله، حتی دزد و گدا.» روان‌شناسان به خیلی از سوالات دیگر هم هنوز جواب قطعی نداده‌اند؛ مثلا این‌که چرا مردان در ریاضیات، علوم محض، و حتی شطرنج نسبت به زنان عملکرد بهتری دارند. و آیا اصلا عملکرد مردان بهتر است؟ از نظر بابی فیشر «همۀ زن‌ها ضعیف‌اند، همه‌شان. آن‌ها در قیاس با مردها احمق‌اند. راستش، نباید شطرنج بازی کنند.» کاسپاروف هم در مصاحبه‌ای گفته بود: «یک شطرنج واقعی داریم و یک شطرنج زنان. شطرنج مناسب زنان نیست. این جنگ است. یک جنگ بزرگ. به درد زن‌ها نمی‌خورد.» 

وقتی روان‌شناسی دست می‌گذارد روی ورزشی شبیه شطرنج، یقین داشته باشید بحث‌هایی که در مطالبش مطرح می‌کند، جدا از این‌که خواندنی‌ست، خواننده را ساعت‌ها به فکر فرو می‌برد. نویسنده در این کتاب از تبعیض‌های جنسیتی سخن گفته تا روان‌شناسی چشم‌بسته بازی کردن. از سقف شیشه‌ای گفته که مانع نامرئی پیشروی زنان است تا زیبایی شطرنج به دلیل تعداد زیاد احتمالات پیش رو. کتاب روان‌شناسی شطرنج فقط به شطرنج ربط ندارد، کتابی جامع است دربارۀ جامعه، تمرین، استعداد و تبعیض. 

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: 

آیا برای موفقیت در شطرنج باید نبوغ داشت؟ رسیدن به مقام استادبزرگی چه چیزهایی می‌طلبد؟ آیا برنامه‌های کامپیوتری می‌تواند بر شهود آدمی غلبه کند؟ 

«روان‌شناسی شطرنج» مروری روشنگر بر نقش هوش، تخصص و شهود انسانی در اجرای این بازی پیچیده و کهن است. این کتاب انگاره «کار نیکوکردن از پر کردن است» را می‌کاود، در کنارش شرح می‌دهد که چرا شطرنج همسنگ هوش حداکثری و نیز جنون شده است؟

در زمانه‌ای که پژوهشگران هوش مصنوعی به شکل فزایندهای مشغول بررسی شطرنج در راستای توسعه یادگیری ماشینی‌اند، «روان‌شناسی شطرنج» به ما نشان می‌دهد که شطرنج تا همین حالا چه اندازه درباره ذهن آدمی به ما آموخته است. 

فرنان گوبه استاد رشته تصمیم‌گیری و تخصص در دانشگاه لیورپول انگلستان، همچنین استاد بین‌المللی شطرنج است. او بارها برای تیم ملی شطرنج سوییس بازی کرده است

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز