خبرگزاری کار ایران

کشف ماسک یشم و هیروگلیف های مایایی در مقبره سلطنتی

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۳۹۱

مقبره 1700 ساله مایا اشیایی از جمله ماسک یشم که خدای طوفان را نشان می‌دهد در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از لایوساینس، باستان شناسان یک مقبره سلطنتی 1700 ساله را در گواتمالا کشف کردند که مملو از هدایای تدفین، از جمله ماسک یشم با طراحی پیچیدهای است که خدای مایا را به تصویر میکشد.

بر اساس گفته دانشگاه تولان، این مقبره که در یک سایت باستان شناسی به نام Chochkitam در نزدیکی مرزهای مکزیک و بلیز فعلی قرار دارد، محل دفن یک پادشاه ناشناخته مایا بوده است.

همراه با ماسک موزاییکی که شبیه خدای طوفان مایا طراحی شده بود، محققان 16 پوسته نرم تن و هیروگلیف حک شده در استخوان ران انسان را پیدا کردند، از جمله یک نقاشی که مردی را نشان می دهد که ماسک یشم شبیه به مصنوع موجود در داخل مقبره را در دست دارد. محققان فکر می کنند هیروگلیف ها پدر و پدربزرگ پادشاه را معرفی می کنند و به عنوان پیوندی با حاکم ایالتهای مایا یعنی تیکال و تئوتیواکان عمل میکنند.

فرانسیسکو استرادا بلی ( استادیار پژوهشی دانشگاه تولین) که این مقبره را در سال 2022 کشف کرد، در این باره گفت: کشفی مانند این از نظر اطلاعات، کمی شبیه برنده شدن در لاتاری است. این دریچه ای را باز می کند به زمانی مبهم که ما متنهای کمی درباره آن داریم.

این دوره، که به دوره کلاسیک مایا معروف است، تقریباً از سال 250 تا 900 پس از میلاد امتداد داشت و اوج حکومت تمدن آمریکای مرکزی محسوب می‌شود.

متاسفانه، به دلیل غارت، شواهد فیزیکی بسیار کمی از این دوره زمانی باقی مانده است. در واقع، از روی خوش شانسی است که استرادا بلی و تیمش این مقبره را کشف کردند، زیرا غارتگران قبل از ترک محل، تنها 6.5 فوت (2 متر) از اتاق دفن را حفر کردند.

 علاوه بر نقاب و پوسته‌های نرم تن، باستان‌شناسان صدف خاردار کمیابی را پیدا کردند که توسط خانواده سلطنتی به عنوان جواهرات استفاده می‌شد همچنین در هدایای مذهبی و قربانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

باستان شناسان قصد دارند آزمایش DNA روی استخوانها انجام دهند تا اطلاعات بیشتری در مورد متوفای دفن شده کشف کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز